ApriIbaby Skrevet 2. oktober 2007 #27 Skrevet 2. oktober 2007 Ja, hun jeg kjente hadde en far med alvorlige psyk problemer. Han hang seg i garasjen da hun var 9 år. det var hun som fant faren.... Broren hennes har også store psyk problemer som også har medførs rusproblemer. På toppen av det hele studerer han medisin. Om han noen gang blir ferdig tviler jeg på. Hun studerte sykepleie. Merkelig at de har sånn trang til å hjelpe andre når de trenger hjelpen selv. Moren var forøvrig tilsynelatende frisk. Mer du vil vite før jeg køyer?
*ale* Skrevet 2. oktober 2007 #28 Skrevet 2. oktober 2007 Jeg har 10 års klinisk erfaring fra akuttpsykiatrien, og det eneste jeg vet med sikkerhet er at man ikke kan si noe med sikkerhet der:) Sorry:) Har sett pas fra de verst tenkelige bakrunner og de best tenkelige, like syke. Men teoretisk sett er det jo sammenlignbart med de utviklingskriteriene man ser etter fex ved hebefren sciz. Ustabilitet, uforutsigbarhet, uklare rollemodeller etc etc. Så der strides man jo om forholdene mellom genetisk sårbarhet og påvirkning, som overalt ellers. Beklager vage svar:)
ScaryMama Skrevet 2. oktober 2007 #29 Skrevet 2. oktober 2007 Dette er ikke noe jeg har lest, bare tanker jeg har. Kanskje mye flytting i barndommen kan fungere som risikofaktor? Hvis man ikke har fått anledning til å få vedvarende sosiale relasjoner til andre? Eller ikke har fått slike relasjoner pga andre ting? Jeg tenker at man må ha opplevd mye ustabilitet for å utvikle BDP.
*ale* Skrevet 2. oktober 2007 #31 Skrevet 2. oktober 2007 JA det er et problem. Enkelte faggrupper og de som feks studerer i utlandet venner seg til å bruke DSM, mens man her sverger til ICD. Faglig ukurrant praksis det der.
Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #32 Skrevet 2. oktober 2007 Mamma´n til Emma, så ikke svaret ditt før nå. Takk for en kjempebra personlig beskrivelse av hvordan det er å ha en personlighetsforstyrrelse! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå