Gå til innhold

Kjenner dere noen med borderline personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og vil dere fortelle meg litt om hvordan personen er/fungerer i hverdagen?

Skrevet

Har du om dette på skolen nå? Det var faktisk en psykiater som lurte på om jeg kanskje hadde dette en gang i tiden...

Skrevet

Ja, skriver en oppgave om BPF, og har lest så sinnsykt mye om det, så det hadde vært interessant å høre hvordan mennesker med diagnosen faktisk fungerer i hverdagen. Så kan jeg jo sitte på DIB istedenfor å skrive oppgave, og samtidig føle at jeg gjør noe fornuftig! :-)

Skrevet

Oi spennende! Vi har ikke lov til å skrive om kliniske diagnoser enda, rart at det er forskjeller på det. Jeg skriver oppgave om samsoving dette semesteret, ikke fullt så spennende;)

Alt bra ellers da?

Skrevet

Får dere ikke lov?? Vi har vært med å diagnostisere pasienter. Utrolig spennende - litt sånn detektivaktig:-) Men det høres faktisk spennende ut å skrive om samsoving også!

Ellers alt bra. Med deg også håper jeg! (så du gjennomskuet mitt nye nick? :-D)

Skrevet

He he, lurte på hvor lang tid det tok før du skjønte at jeg visste at det var deg:)

Har dere vært med på det alt? Jøss, sånn er det ikke i oslo. Heldigvis er det veldig praksisrettet det jeg skal ta i danmark nå, jeg gleder meg til det! Orker ikke mer teori nå...

Samsoving er spennende også, men ikke så lett å skrive om. Har kommet et lite stykke på vei nå og det vanskeligste er å komme i gang. Professor syns i hvertfall at temaet var originalt:)

Skrevet

Dette er ustabile perosner som har en voldsom tendens til å dele verden inn i svart og hvitt. Det vil si at de sjelden klarer å se helheten i noe, klarer f.eks ikke å se at mennesker har både gode og dårlige sider -men bestemmer seg for at en person er enten snill eller slem (hvit eller svart) Det skal lite til for at man går fra hvit til svart...

Disse personene har ofte et veldig umodent (nesten barnslig) reaksjonsmønster, kan av og til nesten reagere som "treåringer" med voldsomt sinne etc. Overfører mye på andre (det er DU som er sur, sint, slem -ikke denne personen)

Jeg vet at dette ble veldig skjematisk og "alle-over-en-kam-aktig" men dett er i alle fall noen stikkord.

Skrevet

...en perosn er da en person...

Skrevet

Takk for svar, men tenker mer på personlige erfaringer med personer med BPF. Noen som har det?

Skrevet

Sånn BTW så er fagmiljøet omtrent gått bort fra bruk av borderline diagnosen. De differensierer mer på ustabil, avhengig etc... Se i ICD10`en:)

Skrevet

Ustabil personlighetsforstyrrelse ja, gjerne litt avhengig i tillegg.... evigheter siden jeg møtte en borderlinepasient.

Skrevet

Du kan jo prøve på krangle.... ; )

Skrevet

F60.0: Paranoid personlighetsstörning

- F60.1: Schizoid personlighetsstörning

- F60.2: Antisocial personlighetsstörning

- F60.3: Emotionellt instabil personlighetsstörning

- F60.4: Histrionisk personlighetsstörning

- F60.5: Anankastisk personlighetsstörning

- F60.6: Ängslig personlighetsstörning

- F60.7: Osjälvständig personlighetsstörning

- F60.8: Andra specificerade personlighetsstörningar

- F60.9: Personlighetsstörning, ospecificerad

Fant bare svensk versjon, men du skjønner poenget:) Her er de som brukes nå, i grove trekk.

Emosjonelt ustabil er vel den "vanligste" og den som før ble kalt borderline ift diagnostiske utslag.

Nedsatt impulskontroll, nedsatt/ underutviklett emosjonell modenhet o.l er vel typetegnene..Har ofte en tilleggsproblematikk på selvskading og/ eller spiseforstyrrelser.

Skrevet

Er psykiatrisk spl, kjenner maaaange med denne diagn. Hva spesifikt er det du lurer på?

Skrevet

Selv om emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er det uttrykket som hovedsakelig brukes i fagmiljøet, er nok borderline-uttrykket det som brukes oftest hos "hvermansen" og som folk flest kjenner til, vil jeg tro. Men har enda ikke fått svar på spørsmålet! :-)

Skrevet

I faglitteraturen min bruker de fortsatt BPD. DSM IV bruker også BPD fremdeles.

Skrevet

Men vi bruker ICD10:) Men mange bruker det i "snakket" ennå ja. Gjør det sjøl, men prøver å slutte..hehe..

Skrevet

Du har en litt annen utdannelse enn oss så man bruker sikkert litt forskjellige begreper:)

Skrevet

Jeg kjente en....hun knivstakk en lege og satte fyr på seg selv :-/

Skrevet

Ah. Ja trendene er like varierte som utdannelsene.. Ikke lett det der:)

Skrevet

MEN - tilbake til mitt spørsmål: Jeg leser mye om årsaker til utvikling av (beklager uttrykket) borderline personlighetsforstyrrelse, og kommer stadig tilbake til vanskelig barndom og oppvekst som risikofaktorer. Så dere som kjenner/vet om noen med BPF, vet dere noe om personens bakgrunn som kan belyse personens personlighetsforstyrrelse?

Skrevet

Jeg har diagnosen bordeline personlighetsforstyrrelse, men har vel byttet navn til emosjonell pers.forstyrrelse, etter hva jeg vet..

Anyway.. Jeg er en "middels" borderliner, så jeg fyller ikke alle kriteriene, men mange av de.. Nå er jeg jo blitt ganske så frisk, etter mange år med behandling.

Men da jeg var psyk, manipulerte jeg absolutt alle rundt meg, uten å være bevisst på det. Jeg slet ut alle som jobbet med meg, noen ble t.o.m sykemeldt pga meg, da jeg var som verst.

Jeg delte opp mennesker i slemme og snille, og gjorde alt som stod i min makt for å gjøre livet jævlig for de jeg plasserte i den "slemme gruppen".. Derimot vartet jeg opp og var en drøm å omgås de jeg likte. Hvem jeg likte og mislikte kunne endres på minuttet, så jeg var aldri beregnelig.. Jeg brukte enormt med energi på å hate folk..

Resten av energien min brukte jeg på å ha kontroll.. Jeg skulle ha kontroll på absolutt alt, ingenting skulle passere meg. Det var så ekstremt at jeg t.o.m skulle vite hva personalet og folk rundt meg gjorde på toalettet. Jeg fikk panikk om telefonen ringte og jeg ikke rakk å svare, jeg stod inntil døren på kontoret og lyttet på alt hva personalet snakket om, jeg satt i trappen på kvelden og spionerte og lyttet på hva de snakket om, helt til de selv la seg.

Hvis noen forsøkte å frata meg kontrollen klikket det for meg, da kunne jeg rasere hele huset, og angripe de. Jeg var et mareritt å ha med å gjøre, og jeg hatet meg selv også.

Slet med dype depresjoner, og tok hyppige overdoser.. Noen ganger var jeg suicidal, og orket ikke mer, andre ganger gjorde jeg det for at folk skulle se hvor forferdelig vondt jeg hadde det. Selvskading var en vane for meg, var på legevakten ca en gang i uken og sydde sammen armen.

Var også ekstremt paranoid, og mistenkte alle for å baksnakke meg, trodde alle hadde baktanker og planer for hva de skulle gjøre med meg. Jeg hatet ALLE menn, de eneste jeg ikke hatet var pappa og broren min. Så jeg var manneond. Pga et overgrep i barndommen var jeg overbevist om at alle menn var slik, og nå var jeg gammel nok til å forsvare meg, så jammen skulle jeg gjøre det. Hadde alltid klørne ute, og stod beredt til å angripe hvert øyeblikk. Knøt knyttenever hvis en mann passerte meg, klar til å slå om han kom nær meg. Jeg fantaserte om å utrydde alle menn på jorda, og hadde psyke tanker om hvordan jeg skulle drepe de.

Jeg slet meg selv ut fysisk på alle tankene, og gikk konstant i en ond sirkel, som jeg ikke kom meg ut av. Det var veldig vondt, og lyset i tunnelen så jeg ikke noe til.. Ikke før jeg ble gravid. Da åpnet det seg for meg, og jeg klarte endelig å reise meg, for barnet jeg bar på. Jeg ble et annet menneske.

Men har fremdeles et snev av paranoia, og kan i en svak grad dele opp folk i onde og gode...

Håper dette hjalp deg litt på vei, ellers må du bare spørre :-) skal svare så godt jeg kan..

Skrevet

Det meste av litteratur vi leser er på amerikansk og da blir hele fagmiljøet preget av det. BDP er fortsatt en diagnostisk lidelse etter mine bøker. Rart at man skal bruke ulik terminologi i ganske like yrker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...