Gå til innhold

Gravid igjen etter dødfødsel.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg mistet min lille baby i uke 38 for en tid tilbake. Er nå gravid igjen, ca 7-8 uker. Noen her i min situasjon? Hvilken oppfølging får dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann, er ikke helt i samme situasjon men var gravid med tvillinger og fødte dem i uke 24 og 25, så det var vedig prematurt. Ingen av dem overlevde. Nå er jeg gravid igjen i uke 28. Jeg fikk tidlig UL i uke 7 for å se at det var kun en, så hadde jeg UL i uke 12 også den ordinære i uke 17. Da alt viste seg å være i orden fikk jeg ikke noe extra oppfølging. HAr en venninne som mistet pga av svangerskapsforgiftning og har fått tidlig UL og kommer til å gå til ukentlige kontroller fra og med uke 20 ca. for å da måle blodtrykk og diverse. Du må bare kreve at dem skal følge deg mer opp, det spørs på den tidligere situasjonen din. Ønsker deg lykke til:)

Skrevet

Heisann!

Jeg kan vell si jeg er i din situasjon..jeg mistet min lille jente i uke 36 i dødfødsel! Dette var i august 5 år siden, så jeg ver veldig ung den gang!

Jeg har siden da fått meg en gutt, som nettopp fylte 2 år..verdens hærligste gutt:)

Under svangerskapet var jeg sikkert på 6-7 ultralyder..helt fra første stund til jeg var ca. 7-8 mnder.. da jeg var kommet til 8 mnd var jeg jevnlig på fødestuen å satt med registrering på magen..satt ca en halv time hver gang!! da d nærmet mg termin skulle jeg på termindagen fly til Bodø, på sykehuset for en kontroll..evt være dær til fødsel..noe jeg slapp, fordi fødselen startet noen dager før termin..mn siden jeg bor på en liten plass, Lofoten, var d tidlig bestemt at jeg skulle til Bodø for å føde..

Så jeg vill si at jeg hadde en utrolig god oppfølging under mitt svangerskap, noe som også jorde meg mer rolig og mindre engstelig for at noe galt skulle skje igjen!!

Jeg er nå gravid i uke 8-9..har enda ikke fått kommen til lege,mn har bestillt time..mn regner med at oppfølgingen kommer til å være god denne gangen også:)

Lykke til

Skrevet

Tusen takk for svar begge to! Joda, jeg får god oppfølging. Ul annenhver uke i begynnelsen, vet ikke hvordan det blir videre. Mistet pga morkakeløsning så det er fare for at det kan skje igjen derfor så tett oppfølging! Kan jeg spør hva som var årsaken til at dere mistet? Håper å tror at det kommer til å gå bra, føler meg hvertfall tatt vare på av sykehuset foreløpig. Gikk svangerskapet ditt bra Anette22? Var vel skummelt kan jeg tenke meg. Greit å høre andres erfaringer, du har jo fått en gutt etterpå så du vet litt mer enn meg. Lykke til begge to hvertfall!! :)

Skrevet

Hei! Jeg har også mistet pga. morkakeløsning under selve fødselen, var da over termin. Jeg er 8 uker på vei nå og får god oppfølging. Ingen har sagt til meg at det er fare for at det kan skje igjen, men har lest noe om det mener jeg, at det er litt økt risiko.. Vet du noe mer om dette? Mistet du under fødselen eller døde barnet i magen? Jeg lurer på hva jeg skal gjøre.. om jeg skal føde normalt eller ta keisersnitt.. Er redd fødselen blir for stor påkjenning og at jeg ikke greier å slappe av.. er redd det var selve påkjenningen som gjorde at morkaka løsnet.. det skjedde helt på slutten.. og er jo selvsagt redd det skal skje igjen! Samtidig synes jeg keisersnitt er skummelt, for det og kan jo ha sine komplikasjoner, og så har jeg og lyst til å føde normalt.. men om jeg tør vet jeg ikke. Hva med deg?? Jeg har i alle fall en avtale om å bli satt i gang litt før termin foreløpig..

Skrevet

Glemte å si at jeg ikke hadde svangerskapsforgiftning.. jeg var helt frisk.. så det var ingen ekstra "grunn" til at jeg skulle få morkakeløsning..

Skrevet

Hei. Var jeg som begynte innlegget. Jeg mistet før fødsel. Reiste til sykehuset pga sinnsyke smerter og det viste seg av at morkaken var fullstendig løsnet og babyen var død. Var rett før termin. Vi har nå funnet ut at jeg har noe som heter leiden mutasjon som gjør at en lettere får boldpropper, og under svangerskap øker risikoen ti ganger. Legene mener at jeg fikk en stor propp som gjorde at morkaken løsnet i løpet av sekunder. Det var en grusom opplevelse som fremdeles er friskt i minnet! Men det vet vel du... Når en har hatt løsning en gang så stiger risikoen, men det er fremdeles sjeldent altså! Syns du skal spør legen din. Jeg går på blodfortynnende sprøyter som jeg begynte på med en gang jeg fikk positiv test. Tar du noen medisiner? Jeg var også frisk utenom vanlige svangerskapsplager. Tenker også litt på fødsel allerede. Jeg kommer til å bli satt i gang 3-4 uker før termin uansett om alt ser perfekt ut! Det+ god oppfølging er betryggende, men det er likevel masse tanker som dukker opp! Har vanskelig for å se for meg at det faktisk kan gå bra! Håper du får den oppfølgingen du trenger, morkakeløsning er alvorlig! Jeg holdt selv på å blø i hel...

Skrevet

Hei igjen. Jeg fikk løsningen under fødselen, og jordmor skjønte ikke at noe var galt før vannet gikk da jeg hadde full åpning. Det var rødt. Legen hadde hjemmevakt, og kom etter 35 min.. Det var svak fosterlyd under pressriene og da legen endelig kom tok det noen min. før hun var ute (satte tang), men dessverre, inget liv.. Jeg var overhodet ikke forberedt på det.. det kan man jo ikke være heller.. men var sikker på at alt skulle ordne seg siden vi hadde hørt puls helt til hun var ute (hadde elektrode på hodet hennes). Så løp de ut med henne og jeg hørte alarmen gikk ute i gangen..

Så som du skjønner hadde jeg en litt annen opplevelse enn deg. Jeg trodde alt var "i orden" seg helt til siste sekund.. Følte jeg hadde en normal fødsel helt til det fatale skjedde. Jeg var aldri i livsfare. Hadde faktisk god blodprosent rett etterpå. Men det som bekymrer meg nå er at jeg leser at de som har hatt morkakeløsning en gang har en risk på 15% til å få det igjen.. jeg vet jo ikke om dette stemmer da, man skal jo ikke ta alt man leser her inne for god fisk.. Men hvis det stemmer.. uff ja.. ikke bare er jeg redd det skal skje noe mens jeg går her hjemme, men også under selve fødselen.

Jeg har ikke blitt undersøkt om jeg har leiden, hvordan gjør legen det? Men jeg vet at morkaken hadde en liten flekk som var misfarget, men ellers fin og uten blodpropper. Jeg tar ingen medisiner. Jeg spurte gynekologen jeg var til undersøkelse hos sist om jeg trengte å gå på blodfortynnende for jeg leste at så mange andre som har opplevd løsning gjør det.. hun ringte overlegen som sa at nei, det var ikke vanlig..

Tenker veldig mye på fødsel.. blir litt sliten av det, håper å få klarnet opp i ting på neste legetime. Jobber du forresten normalt nå? Jeg har en ganske tung, fysisk jobb med mye stress.. har ikke lyst til å jobbe normalt da, kommer bare til å gå og engste meg for at noe skal skje. Akkurat nå er jeg så plaget av kvalme at jeg er sykmeldt pga. det..

Skrevet

Hei. Herregud så grusomt!! Får helt frysninger når jeg leser! Håper virkelig det går bra denne gang! Leiden finner en ut av med en blodprøve. Har de ikke tatt noen prøver av deg? Har de sagt noe om hva som kan ha vært årsaken hos deg? Hvorfor tok de ikke keisersnitt når de oppdaget løsningen? Mye spørsmål her, bare svar på det du vil. Det stemmer det at risikoen øker når en har hatt løsning før, men det er vel forskjellige situasjoner tror jeg. Når en har leiden så har en større sjanse for å miste hele svangeskapet, men vanligvis i begynnelsen eller slutten som jeg forstod. Men jeg blir jo behandlet, så dermed minsker jo sjansen litt håper jeg. Trodde faktisk det var vanlig at en hvertfall tok svake blodfortynnede som albyl-e... Jeg jobber ja, er ikke så lenge siden jeg begynte på jobb igjen så må liksom holde ut en liten stund til. Blir nok ikke så lenge. Er også veldig kvalm så det spørs. Får se hva legen sier på neste kontroll. Har du ikke tenkt å jobbe i det hele tatt? Vet ikke helt ennå, men det er ingen som vet det ennå men hvis jeg blir sykemeldt så skjønner vel alle det... Er det lenge siden du mistet? Mistet for ca halvt år siden så etterdønningene sitter godt i ennå for å si det sånn!

Skrevet

De tok masse blodprøver rett etter fødselen, men det gikk mer på om jeg hadde infeksjoner.. skal jammen be om at de tar den blodprøven mtp Leiden. Jeg har ikke fått beskjed om noen årsak.. de skjønner det ikke selv. De trodde også først at det ikke var noen løsning, men at jeg blødde fra navlesnoren.. Obduksjon har vist at det mest sannsynlige er morkakeløsning, og at navlesnoren ikke hadde noe med det å gjøre. Grunnen til at det ikke ble hastesnitt var at det ikke var noen lege der.. trodde det skulle være det jeg, spurte om det før jeg fødte der også.. men hun hadde hjemmevakt (det var på natta).. og da hun kom var jo barnet nesten ute.. Fatter ikke at man kan ha en fødeavd. som ikke har mulighet til å gjøre hastekeisersnitt når ikke legen er der.. det må da kunne være en kirurg eller noen andre som kan gjøre det.. men så tenker jeg på de som bor i Nord-Norge og faktisk må fly til en annen by for å få hjelp, enda verre der.. Jeg skal nå i alle fall føde på et annet sykehus denne gangen hvor det er flere leger hele tiden.

Angående jobbing så ser jeg an litt, kommer til å være sykmeldt til kvalmen er over. Og så skal jeg kreve at de tilrettelegger på jobben, og hvis de ikke klarer det så skal jeg ha svangerskapspenger og ikke sykepenger. Jeg er også i den kinkige situasjonen at jeg ikke kan være sykmeldt så lenge.. var jo sykmeldt i forrige svangerskap også fordi de ikke klarte å tilrettelegge godt nok (skulle hatt svangerskapspenger da!!), og så ble jeg sykmeldt etter fødselen så klart.. snart har det gått et år med sykepenger, og da går jeg over på rehabiliteringspenger eller no sånt.. og det har jeg ikke råd til! Jeg mistet forresten for litt over et halvt år siden.. De på jobben skjønner nok at jeg er gravid siden jeg ikka har vært på jobb på noen uker, men det blåser jeg i.. jeg har blødd litt så derfor har jeg måttet være mer forsiktig.. Håper det går bra med deg nå!! Jeg skal snart på ultralyd for å sjekke at alt er bra, grugleder meg til det. Orker ingen flere dårlige nyheter nå.

Skrevet

Hei igjen. Først må jg bare si herregud for et sykehus!! Ikke at jeg har så vannvittig peiling men det høres jo ikke bra ut!! Godt du skal føde på et annet sykehus! Her var det ingen tvil om at det var løsning! Var klart å tydelig! Helt utrolig hvor likt det er for oss, vi mistet omtrent på samme tid av samme årsak. Gravid igjen begge to. Jeg har også vært plagd av blødninger! Har heldigvis gitt seg nå! Skal på ul igjen om en ukes tid! Blir spennende å se. Sist jeg var på ul trodde vi jeg hadde abortert! Men det levde og vokste!! Har du profil her inne? Hvis du vil kan vi jo "snakke" litt mer privat der inne på profilene!

Skrevet

Hadde vært fint å kunne snakke privat! Lar være å signere med anonym nå så kan du kontakte meg :)

Skrevet

hei.. var de du som hadde inn ett innlegg om at du er gravid på ny etter at du mistet? har opplevd det eg og, og skulla gjerne snakka privat:) er litt kjekt å høre ande sine opplevingar.?

Skrevet

Hei tausa19. Var jeg som begynte innlegget hvis det var meg du mente! Bare ta kontakt på pm! :)

Skrevet

Jeg mistet ved termin i fjor. Nå er jeg gravid igjen og forventer strålende oppfølging. Dvs. jeg krever det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...