Gå til innhold

Afipran mot kvalme sent i svangerskap

Anbefalte innlegg

Da kommer jeg fra kontroll i uke 32, men en pilleboks Afipran 10mg.

Babisen i magen er sinnsykt hyper, rocker villt der inne, å jeg ligger over do skåla for kvalmen er hyppig! Da jeg var på kontroll hos lege i dag fikk jeg resept på afipran da hun mente at de brukte dette på ullevol

og på barneavdelingen.. "dette mener jeg skal gå bra" sitat lege. Kommer hjem, leser pakningsvedlegg (..hyper på bruksannvisning) og finner ut at det slettes ikke skal brukes de siste 3 mnd. av svangerskapet!

Noen som bruker det samme? Fått resept eller rett å slett har peiling?

Ble litt forvirret nå.....

Fortsetter under...

du kan høre med de på apoteket for de sjekker det for deg!!

legen min skrev ut resept på et lege middel til meg som jeg IKKE kunne bruke under sv.skapet og de på apoteket sjekket opp i det og ringte rundt og sjekka og fant til slutt noe jeg kunne bruke istede...

så det ville jeg gjort for å være helt på den sikre siden...

Jeg synes det er så mye varierende informasjon om hva man kan bruke! Jeg skulle kjøpe hemoroid-salve på apoteket og ba spesifikt om en man kunne bruke når man var gravid. Jeg spurte til og med to ganger, og damen ble litt irritert og fikk meg til å føle meg hysterisk. Så kommer jeg hjem og leser pakningsvedlegget hvor det står at salven IKKE må brukes i første trimester, da fosteret SANNSYNLIGVIS påvirkes.

Jeg og damen sto på hver vår side av en høy disk og jeg har ikke spesialt stor mage så det må ha vært umulig for henne å bedømme hvor langt jeg var på vei (hun spurte nemlig ikke).. Nå tenker jeg også sånn at dersom det er skadelig i begynnelsen kan det jo ikke være helt ufarlig nå? Har bare brukt salven en gang, jeg

Egentlig har jeg lyst å dra å kjefte på henne - synes det er så frekt å ta så lett på det. Det er greit at det kanskje ikke er så farlig, men det må vi da få ta stilling til selv!

Afipran skal ikke gies til gravide i 3 trimester. "dette mener jeg skal gå bra" er grunn til å bli livredd av:( Vet det er helt for J#### å være så kvalm, har du prøvd akkupunktur, kjøpt deg et kvalmestillendebånd på apoteket som stimulerer et kvalme punkt, ta tommelfingeren og klem en stund mellom tommel og pekefinger. Spis ofte lite og tørt,(sitrus kan også hjelpe litt, Eks applesin) legg deg og slapp av..Kok opp vann og tilsett frisk ingefær (bruk litt sukker hvist du liker det) og drikk det som te, ingfær har også en kvalme stillende effekt.. Lykke lykke til

Annonse

Metoklopramid som er virkestoffet i Afipran har vært brukt som kvalmestillende til gravide over lengre tid, uten at det har blitt påvist fosterskadelige effekter.

Ved høye doser i siste trimester har andre kvalmestillende medikamenter gitt opphav til langvarige, men forbigående neurologiske forstyrrelser hos barnet. Men ettersom det ikke kan utelukkes at Afipran virker på samme måte (ettersom det er kvalmestillende) BØR heller ikke Afipran gis til gravide i 3.trimester.

Kanskje legen synes at du har det alt for j*****, og mener at det er best og behandle kvalmen så du klarer deg gjennom resten av svangerskapet?

Ville nok heller ha prøvd ingefær-kapsler eller Sea-band

(kvalmestillende bånd rundt håndleddet,som de selger på apoteket)

først iallefall! :)

Halleluja, masse stress... Kan jo nesten ikke stole på legen leger heller..da går det litt over styr! Stikker på apoteket å kjøper "kvalmbånd" med en gang! Å faktisk, gøy hun ene skriver om sitrus, kom akkurat fram til den konklusjonen i går jeg å etter å ha tomt kjøleskap, kvalme på natta å det eneste for hånden; appelsin! Appelsin på nattbordet er heretter fast innventar!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...