Nalem Allimac Skrevet 1. oktober 2007 #1 Del Skrevet 1. oktober 2007 Hei alle sammen. Nå er jeg jo allerede langt på vei ( 25 + 4 ) , men alikevel interesserer jeg meg for sikkerhet for gravide i min yrke. Har bod i Tyskland i 16 år og har tatt utdannelsen min der nede også. Der er det sånn, at når du har blitt gravid. Har du ikke lov å jobbe i behandlingsromene. Pga. ( AM, løsemidler, røntgen... ) Kun i resepsjon. Jeg har spurt sjefen og kollegane mine. Og dei har sagt at det blir ikke noe forandringer. Nå har jeg jobber heile tida sånn som før. ( Tar røntgenbilde ( ca 18 per dag ), holde sugeren ved utboring av AM ( minst 8 per dag ), assistere ved legging av komposittfyllinger, kommer i kontakt med f. eks. Eugenol... osv. ) Noen dager har jeg dårlig samvittighet, fordi jeg trur at jeg har utsatt babyen min for veldig mye. Er redd at babyen min har missdannelse ( kropp og hjerne ). Noen dager sitter jeg hjemme og er helt ødlagt og griner. Jeg har prater med mange folk og alle har sagt at det går sikkert bra og at jeg ikke trenge å beskymre meg. ( jordmora, kollegane, legene ) men jeg føler at jeg ikke blir tatt på alvor. ( Det er jo ikke deres barn ) At dei rett og slett ikke bryr seg. Håper virkelig at noen kan hjelpe meg med dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10532358-tannhelsesekret%C3%A6rer-her-please-hjelp/
♥Prinzessin♥ Skrevet 1. oktober 2007 #2 Del Skrevet 1. oktober 2007 Sjefen din SKAL tilrettelegge jobben for deg. Når du sier at du tar røntgenbilder, går du ikke ut av rommet imens? Jeg ville aldri godtatt dette! Du skal heller ikke utsette deg for amalgam. Dette mener jeg da at det er klare regler på. Du skal forresten ikke spørre sjefen om tilrettelegging, du skal kreve det. For det har du rett til! Hvis dette ikke lar seg gjøre, må sjefen din fylle ut et skjema hvor h*n dokumenterer at du ikke kan få utdelt andre arbeidsoppgaver. Det er i slike tilfeller du har rett til svangerskapspenger (mener jeg). Du kan jobbe i resepsjonen noen timer om dagen, f.eks., og få svangerskapspenger for resten av tiden du ikke kan jobbe. Jeg er ganske sikker på at det er slik. Du skal ikke utsette deg for dette tullet en eneste dag til!! Det er ikke bra verken fysisk eller psykisk. Du skal ikke spørre mer, du skal kreve. Det er sånn man får hjelp, man må kreve. Det vet jeg av egen erfaring. Masse lykke til!! :-D Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10532358-tannhelsesekret%C3%A6rer-her-please-hjelp/#findComment-10533785
Nalem Allimac Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 2. oktober 2007 Hei Prinzessin:) Jeg trur du sa akkurat det jeg måte høre. Nå er jeg veldig motivert til å kreve. Jeg trude det er meg som er rar, men takke være deg ikke nå lenger. TUSEN TAKK !!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10532358-tannhelsesekret%C3%A6rer-her-please-hjelp/#findComment-10537334
preggy Skrevet 2. oktober 2007 #4 Del Skrevet 2. oktober 2007 Hei "spent glad milla"! Når man er gravid kan man på et tannlegekontor gjerne bære på seg en røntgenfilm m fx en binders, på brystlommen. Ved slutten av dagen kan du fremkalle filmen. Du vil da få en indikasjon på om du er blitt bestrålt. Normalt sett har man jo strålehygiene på et tannlegekontor. Daglig eksponering for røntgenstråler er ikke bra for folk som ikke er gravide heller, så jeg regner med at kontoret du jobber på har den strålehygiene som kreves- dvs bla blyvegger som gjør at man ikke blir bestrålt når man står på utsiden. regner med du ikke står inne i rommet når bildet tas- det er ikke normal prosedyre! Videre er der anbefalinger fra helsedep. angående legging/fjerning av amalgamfyllinger hos gravide og ammende. Det er to forskjellige ting å sitte i passende avstand fra materialene når de fjernes, og det å ha materialene inne i sin egen munn- og gjerne svelge- få overført i blodet. Tannhelsesekretærer var mer utsatt før da man RØRTE ut amalgam-materialet- og fikk en hel masse kvikksølvdamp. Å fjerne materialet gir ikke de samme doser kvikksølvdamp. Ved behandling av dentale materialer skal man alltid utvise forsiktighet- og tenke "no touch"- dvs berøre materialene minst mulig, om man er gravid eller ikke. Dette dreier seg ved komposittfylligner om allergiutviklig over tid- ikke ha hudkontakt med bonding eller kompositt. Ved blanding av IRM er Eugenol en parfymebestanddel. Tenker du like mye over andre kjemiske lukter du utsetter deg for? Hårspray?? Egen parfymeduft? Selvbruning? alt er kjemikalier. Regner med at du ikke bekymrer deg i like stor grad for disse ting?? Man må ha et fornuftig perspektiv. Ved å krisemaksimere gjør du bare deg selv nervøs. Du skriver jo selv at du til tider sitter hjemme,er ødelagt og gråter. Hva med alle kvinnelige tannleger som har født friske sunne barn i generasjoner??? Tannlegen er jo mye mer i kontakt med de dentale materialer enn hva sekretæren er... Dersom det å arbeide på et tannlegekontor var ansett som et reelt problem, ville det vært klare retnignslinjer på dette. Det er tross alt en gren innen medisinen!!På kontoret hvor jeg jobber er vi flere gravide, både sekretærer og tannleger- og vi utfører alle sammen de arbeidsoppgaver vi normalt har som "ikke gravide". Man må huske på at en graviditet er en tilstand og ikke en sykdom. Målet må jo være å forbli i jobben lengst mulig??? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10532358-tannhelsesekret%C3%A6rer-her-please-hjelp/#findComment-10539580
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå