Gå til innhold

Fostervannsprøve

mamma tiL 1stor+2små

Anbefalte innlegg

De som ikke har tatt fostervansprøver,hva gjorde at dere ikke valgte å ta det??

Og dere som har tatt fostervansprøve,hva gjorde at dere valgte å ta det??

Jeg spør,siden jeg vet at jeg nå er kommet opp i en alder,der jeg kommer til å bli tilbudt dette og vil gjerne høre hvordan andre har tenkt angående dette.

(hvis jeg er så heldig å bli gravid igjen da)

Fortsetter under...

Vi valgte å ikke ta fostervannsprøve. Ville ikke orke å ta abort så sent i svangerskapet om det var noe galt tror jeg. Vi har to barn med ulike sjeldne syndromer, annen far/mor, og er veldig takknemlig for at vi har dem. Å bare lese hva en diagnose innebærer, gir ikke et helt bilde på hvordan et barns liv er og blir. Det er mye arbeid og bekymring, men gleden overskygger det. Om dette barnet blir anderledes blir det en stor sorg men vi velger å få barnet likevel. Vårt ønske er som alle andre å få et friskt og velskapt barn. Respekterer helt at andre velger anderledes. men dette er riktig for oss.

I dette svangerskapet fikk jeg tilbud om morkakeprøve, fostervannsprøve eller duotest, ikke pga alder (er 37), men fordi jeg nylig hadde hatt en ufrivillig abort i uke 18 pga sjelden kromosonsfeil hos barnet, en kromosonfeil som ikke er forenelig med liv.

Jeg synes det var et veldig vanskelig valg siden det var en liten gjentagelsesrisiko og det selvsagt var en stor belastning å miste halveis i et svangerskap - samtidig var jeg redd for risikoen ved å ta fostervannsprøve eller morkakeprøve. Det var også vanskelig å tenke på andre kromosonsavvik de samme testene kunne vise.

Til slutt ble det duotest for oss. Det gir ikke 100% sikkert resultat, men det ble det rette valget for oss.

Jeg prøvde også å fokusere mest mulig på at sjansen for at det går bra tross alt er mye større enn den bittelille sjansen for at det ikke gjør det.

Nå nærmer det seg fødsel og jeg gleder meg til å bli mor.

Lykke til med ditt valg når den tid kommer, det finnes ikke noe fasitsvar, her må den enkelte familie følge eget hjerte.

Jeg kan nok ikke heller fjernet et lite foster om det skulle vise seg at der var en kromosom feil,men det hadde kanskje vært lurt å være foreberdt.

Den duotesten det blir pratet om,vet jeg svært lite om,men etter det jeg forstår,skal ikke risikoen være så stor med å ta den, som med en fostervannsprøve,stemmer dette???

Jeg signerer Bine66 fødeklar`s innlegg. Vi valgte å avstå fra fostervannsprøve på grunnlag av resultetene fra duo testen.

Det er veldig vanskelige spørsmål som dukker opp i kjølevann av disse tingene. For min egen del, så har jeg også andre barn som krever meg, så jeg vet ikke om det hadde værtr riktig med hensyn til de å bære fram et barn med streke kromosom feil. Jeg synes dette er ekstremt vanskelig å sette seg inn i, og det kan godt hende at jeg hadde valgt noe annet om jeg ble stilt ovenfor et så vanskelig valg....

Rotete svar men... Huff, ikke lett spørsmål...

Annonse

Man tar en duo-test først. Mellom uke 8 og 12. Dette er en test som består av en blodprøve og ul. Ut fra resultatet på denne testen, vil man få tilbud om fostervannsprøve og morkakeprøve. Jeg skal ta duotesten, men er ganske sikker på at jeg ikke vil ta noen fostervannsprøve hvis dette blir anbefalt. Dette fordi vi er gravid med prøverør og jeg vil ikke risikere å miste.

Så må vi være klare til å ta beslutningen om å ta i mot det barnet vi får, uansett hvilken "feil" det skulle ha.

Lykke til.

Fostervannsprøve eller ikke er ett veldig vanskelig valg føler jeg, det er jo vel så viktig å få vite om man får ett barn med livskvalitet, som at det er helt perfekt. Jeg har venninner med barn med kromosonfeil, dette er ikke enkelt, men barna deres har livskvalitet dette er har veldig stor betydning synes jeg.

Jeg tenkte at jeg ikke hadde klart å føde et barn vi ikke kom til å få etter dårlige resultater fra en evt fostervannsprøve, så jeg valgte trippel-test i stedet.

En genetiker målte nakkefold og neseben, og tok en blodprøve som viste sannsynligheten for Trisomi 13, 18 eller 21. Selv om sannsynligheten hos oss ikke ble "verden beste" (1:900, jeg er 42 ved nedkomst, det trakk den langt ned), mente legen (og vi) at oddsene var mer enn gode nok til å slå seg til ro med. Vi har gått gjennom 3 aborter før vi fikk denne til å sitte, og mener det er meningen hun skal komme, enten hun er helt frisk eller ikke.

Vi har venner med bl.a downsbarn, og det er hardt arbeid og mye slit, men gleden overskygger det. Det skremmer meg ikke om barnet har feil av et eller annet slag. Vi er blitt så godt fulgt opp, at dersom vi skulle vært nervøse for feil nå, kunne vi liksågodt latt være å prøve å få barn.

Ønsker deg lykke til med avgjørelsen! Som genetikeren vår sa, det er veldig individuelt hva som er gode og dårlige odds! Anbefaler samtalen du får med han uansett, der er mye nyttig info.

=)

Vi valgte å ta duotesten pga at den ikke innebærer noe komplikasjoner/farer siden det er bare ul og blodprøve.

Syns det var veldig nyttig og lærerikt å prate med genetikeren før testen ble tatt. Vi ombestemte oss nesten i forhold til å ta testen siden testen og fostervannsprøve bare kan si om barnet har trisomi 13,18,21. Siden vi har prøvd i 10 år på å bli gravid var det ikke aktuelt å ta abort om babyen skulle ha down syndrom. Og siden trisomi 13 og 18 ikke er forenelig med liv og høyst sannsynelig fører til spontanabort ble testen på en måte unødvendig for oss.

Men vi valgte å ta den pga litt sånn kjekt å vite og at min svigerinne valgte å ta abort for 1 år siden pga down syndrom. Resultatet av duotesten gjorde at mine svigerforeldre kunne senke skuldrene flere meter og begynne å glede seg til å endelig å bli besteforeldre.

Vi valgte å ikke ta fostervannsprøve pga abort faren og at den ikke gav så mange andre svar en duotesten.

Lykke til med prøvingen -kjekt at du har kommet i gang med det :-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...