Gå til innhold

Noen som kan hjelpe ang. navle til nyfødt?

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt som er en uke gammel. Vi har stelt navlen hans med Pyrisept. Nå begynner den å løsne og under skorpen er det puss. Jeg kjenner det lukter litt "betennelse". Han er ikke rød eller noe men synlig puss.

Skal jeg fortsette med å stelle den med Pyrisept eller må jeg kontakte lege for å få noe annet? Noen som vet?

Fortsetter under...

vi fikk beskjed om å bare bruke pysisept, ble det ille betennelse skulle vi ringe legen, hos jenta vår datt den av etter 4 dager, det blødde bitte litt et par dager etter den, å nå har ho verdens skjønneste baby navel.. er du skikkelig usikker kan du jo bare ta en kjapp tlf til føden, de vet jo det der å, å de er der hele døgnet

Vi fikk beskjed om å ikke stelle navlen utenom hvis det begynte å se betent ut.. Men lukte, det skal jeg love deg den gjør! :) Lukter skikkelig bæsj.. men det er jo fordi den råtner:) Gutten min også blødde littegranne noen dager mens den holdt på å falle av, og det var litt gult puss under, men nå er den kjempefin:) Ringte et par ganger til barsel og helsestasjonen pga det der:)

Vi også fikk beskjed på barsel at det var helt slutt på det å stelle med pyrisept ol. Navlen hadde best av å ha det mest mulig tørt og tørke ut av seg selv. Vi skulle ikke gjøre noe med den. Og navlestrengen falt av av seg selv om morgenen den fjerde dagen. Riktignok blødde det litte granne de neste dagene, også da vi kom hjem. Men vi gjorde ingenting med det annet enn å tørke forsiktig vekk blodet, samt ventet med å bade henne frem til hun hadde sluttet å blø helt. Prøvde selvsagt å være forsiktig slik at ny sårskorpe ikke ble "revet av" igjen før huden under var ferdig grodd (for ellers ville hun jo begynne å blø igjen).

ser nesten ut til at det er litt ulik praksis hva råd gjelder, avhengig av hvilken barselsavdeling man har vært på. De har jo gjerne litt ulike rutiner på de forskjellige sykehusene. Det er kun 7 uker siden jeg nedkom og som sagt, fikk beskjed om navlen skulle tørke ut av seg selv uten noe ekstra stell, med mindre det ble betent selvsagt.

Annonse

Vi fikk beskjed om å ikke røre navlen i det hele tatt vi, kun bruke pyrisept hvis det viste tegn til å bli betent. Fikk vi beskjed om begge gangene for snart 4 år siden og for 5,5 mnd siden.

Husker faktisk ikke om det luktet av navlen jeg, selv om det er bare 5,5 mnd siden-glemmer utrolig fort gitt.

Vi fikk beskjed om å stelle navlen med Pyrisept til den falt av (lukta skikkelig høgg like før den falt av, men det var ikke betent under), og ev. etterpå. Det fortsatte å komme litt puss veldig lenge etterpå (rensa den med Pyrisept annenhvert stell sånn omtrent), og da jeg spurte på HS, sa de at vi kunne ta på Bacimysin-pulver for det ville hjelpe til med å holde den tørr. Vi brukte det aldri, for de sa det også var tilstrekkelig å rense med Pyrisept. Det ga seg først da HS startet å pensle med lapis på den lille stumpen som stod igjen etter det som falt av. Dvs etter 7 uker.

Jeg har født to barn med fire års mellomrom, på to forskjellige sykehus. Og aldri fått beskjed om å stelle navlen med pyrisept. Med minsta (som jeg husker best) fikk vi beskjed om at navlen skulle ha det tørt, viktig å tørke godt etter bad. Navlen hennes væska litt en stund etter navlestumpen datt av og ville ikke gro pga bleien som kom borti. Da la jeg mesoft kompresser over slik at navlen fikk være i fred for bleien. Da gikk det ikke lang tid før navlen var fin:-)

Så lenge navlen ikke er rød eller synlig betent, så trenger du ikke bruke Pyrisept hver dag. Det er helt normalt at det lukter "råttent" når stumpen faller av, for stumpen har jo råtnet pga at det ikke går blod til den lenger. Så du trenger ikke gå til legen, bare tørk bort synlig puss som kommer ut på huden. Trenger ikke å "rote" rundt nedi navlen. Det gror i løpet av en ukes tid.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...