LINDA*** Skrevet 1. oktober 2007 #1 Skrevet 1. oktober 2007 Bare lurer på hvordan jeg skal gjøre det egentlig....
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 1. oktober 2007 #2 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg har kjøpt, men ikke prøvd det enda. Tenkte å prøve det når Linea skal på 1 års kontroll å få vaksine. Men det er krem _og_ plaster i den pakka som er krem. Smøre på krem først og sette plaster over. Virker visst bedre enn den med bare plaster.
nutri Skrevet 1. oktober 2007 #4 Skrevet 1. oktober 2007 har du lest bruksanvisningen? Det er både tegning og forklaring til bruksmåte. Som ble nevnt her, smør på krem, sett plasteret oppå.
LINDA*** Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 1. oktober 2007 ja, ok. Lurer på om det funker jeg.. Det hadde jo vært ålreit! Skal man ta av plasteret før sprøyta settes? Sorry min uvitenhet;)
Ouagadougou Skrevet 1. oktober 2007 #6 Skrevet 1. oktober 2007 Funket kjempefint da min datter fikk vaksine når hun var 5 mnd. Skrek ikke i det hele tatt ( i motsetning til da vi ikke brukte det ved 3 mnd). Hs var litt negativ (hadde ingen argumenter mot det dog) og mente at plasteret som følger med kremen kunne gjøre vondt. Det tror jeg egentlig ikke, men for sikkerhetsskyld brukte jeg plastfolie over kremen i stedet for å bruke plasteret som fulgte med. Jeg hadde strømpebukse over så da holdt plasten seg på plass. Ja, jeg mener at man skulle ta av plasteret ca en time før sprøyten settes - det står fint forklart i bruksanv. Jeg anbefaler det. Er få bivirkninger (ingen alvorlige), og forskning har vist at det virker. Nyere forskning har også vist at spebarn reagerer og kjenner smerte veldig godt . Jeg skal bruke det ved neste vaksine også. Ingen grunn til at babyen skal ha det mer vondt enn nødvendig
Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #7 Skrevet 1. oktober 2007 Nå brukte jeg bare plasteret da, men hos oss var det ingen "hit". Gullet fikk allergisk reaksjon på kremen så det gjorde mer vondt å få vaksinen.. Det hun også reagerte på var når vi tok av plasteret, men det vil jo forhåpentligvis ikke skje med din. (siden du skulle bruke kremen) Det er også viktig å huske på at Emla ikke skal brukes når levende vaksiner settes, da må dere tilbake etter noen uker og sjekke om vaksinen virket og da går vinningen over i spinningen ;-)
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 1. oktober 2007 #8 Skrevet 1. oktober 2007 Er 1-årsvaksinen levende da?
Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #9 Skrevet 1. oktober 2007 nope, (skulle fortsatt tro jeg var i ammetåken, glemte å si det), men MMR som de får når de er 15 mnd (noen får den før) er det.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 1. oktober 2007 #10 Skrevet 1. oktober 2007 Ok, men da kan jeg jo prøve ut emlakremen nå snart da, på 1-årsvaksinen. Smører man og setter plaster sånn ca midt på låret da eller?
Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #11 Skrevet 1. oktober 2007 Jepp, var der jeg satte plasteret og hs satte vaksinen inni "ruten"..
beibiboom Skrevet 1. oktober 2007 #12 Skrevet 1. oktober 2007 da jeg skulle kjøpe denne kremen på apoteket fikk ekspeditrisen meg til å føle meg helt idiot... jeg sa hva jeg tenke å bruke det til, og hun mente det ble for drøyt! litt måtte de da tåle... samme holdning har jeg møtt hos alle jeg har nevnt det for (utenom her da;)). det jeg har lurt litt på, er hvordan jeg kan vite hvor kremen skal smøres på? det er første vaksine vi skal på, og jeg vet bare det er i låret. kan vel ikke smøre kremen over for stort område heller??
Ouagadougou Skrevet 1. oktober 2007 #13 Skrevet 1. oktober 2007 Ja, av en eller annen grunn virker det som om folk flest synes det er ok å bruke det på større barn (3-4-5 åringer) men ikke på små babyer. Og det er ulogisk spør du meg. 5 åringer kan man forklare hvorfor de må få sprøyter, det kan man ikke med en baby. Så bare hev deg over de som synes du er teit. Jeg leste endel om det før jeg kjøpte emla, og fant ingen grunn til å la være. Etter hva jeg kan huske tas sprøyten ganske høyt opp på låret og nærmere forsiden enn baksiden av låret om du skjønner. Jeg ville også tegnet med kulepenn rundt der du skal smøre siden plasteret/ evt plastfolien om dere bruker det, skal tas vekk en stund før. Gi beskjed til hs hvor dere har smurt kremen slik at hun kan ta litt hensyn til det. Hvor stort område dere kan smøre kremen på avhenger av alder på barnet.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2007 #14 Skrevet 1. oktober 2007 Man må ta på et tjukt lag krem på minst 1 time før stikket, kan godt ta det på enda tidligere siden det har effekt i ca 5 timer. Med tjukt lag menes en halv tube på et relativt lite område. Dekker deretter med plastfilmen som medfølger eller dersom det hadde vært et større område kan man godt bruke plastfolie og tape denne fast. Emlakrem har god effekt. Har selv brukt det da min 5 åring skulle fryse vekk mollusker, og de var det mange av. Og han kjente ingenting da de ble fryst vekk.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2007 #15 Skrevet 1. oktober 2007 jeg kan ikke skjønner vitsen med den kremen. det er som regel stikket man reagerer på. og det kjenner man UANSETT.
Ouagadougou Skrevet 2. oktober 2007 #16 Skrevet 2. oktober 2007 Hvordan vet du det? Har du brukt den selv??? Forskning viser altså at kremen virker også på sprøytestikk. Dessuten: Min (da) 5 mnd gamle datter fikk vaksine med krem - reagerte ikke i det hele tatt, mens hun hylte i 20 min når hun fikk den samme vaksinen når 3 mnd. Så det er bare tull at det ikke fungerer på sprøytestikk.
LINDA*** Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter #17 Skrevet 2. oktober 2007 Men man skal fjerne alt som har med EMLA å gjøre (altså krem + "plasteret") før stikket, ikke sant?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå