Gå til innhold

kommer dere på noe?????? skal skrive en oppg om eventyr (førskolelærer) håper at mange komer med forslag

Anbefalte innlegg

* hva er det ved eventyr som apellerer til store og små unger?

* typiske trekk ved eventyr?

* en skal ha en prosjekt hvor en skal bruke muntlig formidling for de eldste barna (3-6). velg et eventyr og skisser en arbeidsmetode. grunngi valg for eventyr og arbeidsmåte

dette er i grove trekk oppgaven - har kommet veldig godt i gang - er så og si ferdig men vil bare se om dere kanskje kommer på noe mer.

har valgt eventyret "pannekaka" . tenkte litt på rødhetta, men det ble pannekaka til slutt. har dere forslag til andre eventyr (kommer sikkert flere slike oppg. eventyr kan hentes både fra norsk eller annen tradisjon)

Fortsetter under...

Hmm...jeg tror at det som appellerer mest er at alt er lov, men at man må holde visse rammer som barne kjenner igjen. Et eksempel: man kan fortelle eventyr om hva som helst, både virkelige figurer og fantasifigurer, men eventyre må nesten alltid starte med "det var en gang" og det må alltid ende bra til slutt.

Dette var kanskje et dårlig eksempel, men poenget mitt var at barn får en følelse av å kjenne til gangen i historien selv om eventyret er ukjent for dem.

Barn har utrolig livlig fantasi og de lager mange historier i sitt eget hode. Kanskje de synes det er ok å få bekreftet at det er lov å gjøre det, nettopp ved at voksne leser historier og eventyr for dem?

* at ting går igjen (tretallsregelen)

* forutsigbart (det gode seirer over det onde)

Ved pannekake ville jeg så absolutt avsluttet seansen med å dramatisere eventyret sammen med barna. Ville gjort dete utendørs og avsluttet med å steke pannekaker på takke...bare en idé

Fokuse rundt situasjonen som eventyr ofte blir fortalt i.

Dette med at barna skaper egne bilder i hodene sine og dermed kan "sensurere" det som blir for skummelt i motsetning til feks film

Og dette med den enkle oppbyggingen som gjør at det er lett og følge med.

VIKTIGE EVENTYRTREKK

* Eventyrene er ikke tidsbestemte. De starter ofte med: "Det var en gang".

* Eventyrene er ikke stedsbestemte:

"Vestenfor måne og østenfor sol...."

"Langt og lenger enn langt...."

* Avslutning: "Snipp snapp snute...."

"Så levde de lykkelige alle sine dager..."

* Eventyrene handler ofte om kampen mellom det gode og det onde.

* Eventyrene er enkle. Bare det viktigste av handlinga blir fortalt. Alle unødvendige opplysninger er skrelt bort, f.eks skildringer av natur eller mennesker.

* Det er få personer. Når noe skjer er det bare to og to personer som møtes og snakker sammen.

* Personene er enten bare snille eller bare slemme, bare dumme eller bare kloke. Vi sier derfor at eventyrene er framstilt som typer og ikke som virkelige mennesker.

* Eventyrene har ett fast mønster:

1) Problemet blir presentert

2) Helten forsøker å løse problemet og seire over det onde.

3) Problemet blir løst, og helten får belønning.

* Handlinga gjentar seg ofte i eventyrene. Ofte skjer nesten det samme tre ganger på rad.

* Gjentagelsene gjør fortellinga enklere å huske.

* Tretallet, sammen med sju og delvis tolv er magiske tall i eventyrene.

* Helten bruker ofte magiske gjenstander for å løse problemene.

* Menn er aktive i eventyrene, mens kvinner er passive.

ULIKE TYPER EVENTYR

1) SKJEMTEEVENTYR: som navnet sier er de fylt med skjemt og humor og har endel til felles med vitser. Skjemteeventyrene handler om folk eller troll som dummer seg ut. Ofte er det rikfolk som blir gjort til latter.

Veslefrikk med fela

Tsju pus vil du ned av bordet

Herremannsbrura

2) DYREEVENTYR: Handler om dyr. Dyrene oppfører seg som mennesker, de tanker, handler og snakker som mennesker. Det at dyr kan snakke og har menneskelige egenskaper kalles: Besjeling.

Reveenka

Hvorfor bjørnen er stubbrumpa

3) EGENTLIGE EVENTYR: Dette er den største gruppen eventyr, og den deles ofte i flere undergrupper:

Undereventyr: Er ofte lange. Helten kjemper mot overnaturlige krefter som f.eks troll og drager. Han/hun må ofte løse ulike oppgaver for å få belønning. Helten kan få hjelp fra hjelpere med magiske gjenstander. Ordet "under" betyr her fantastisk hendelse eller mirakel.

Kvitebjørn kong Valemon

Gutten som gikk til nordenvinden og krevde melet igjen

Novelleeventyr: Har mange likhetstrekk med undereventyrene, men har færre overnaturlige innslag.

Prinsessa som ingen kunne målbinde

C) Eventyr om det dumme trollet: Handler om trollet som blir narret av mennesker. Oftest korte eventyr med overnaturlig innhold.

Askeladden som kappåt med trollet

Legendeeventyr: Har et tydelig kristent innhold.

Gjertrudsfuglen

KILDE:http://www.overhalla.kommune.no/skoler/obus/fagsider/norsk/folkediktning.htm

så vidt jeg kan huske fra norsk timene (det er nok ikke så mye...)så er det like "strikte" regler for eventyr som for andre sjangre??? Bl.a inneholder eventyr alltid repitisjoner x 3 eller 7. Eventyr er også total fantasi i motsetning til sagn som er basert på "sanne" historier fra munn til munn.

Jeg vil si at eventyr appelerer pga bruk av fantasi som er lett igjenkjennelig pga at opsettet jo alltid er det samme selv om eventyrene er forskjellige. Bl.a det der med repitisjoner. Det gode/det onde, happy ending (nesten alltid) og at underdog vinner... .

Yndlingseventyret mitt er soria moria slott!

Annonse

tusen tusen takk - det var et par ting som jeg hadde glemt å skrive. Dessutten så bekreftet dere også det som jeg allerede hadde:-)

hva skulle jeg gjort uten dib - hjelperne:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...