Gå til innhold

Noen nattevakter her??


Elise29

Anbefalte innlegg

Jobber dere natt når dere er gravide?

Vet det er større sjanse for SA når man jobber natt og jeg har selv hatt en SA som startet på nattevakt...

 

Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Jobbe vaktene mine som vanlig eller høre med legen om jeg kan få sykemelding fra natt og heller jobbe dag nå i første trimester når sjansen for å miste er størst.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg jobber en del natt. Har gått greit hittil, men hørte om dette jeg også. Jeg skal til legen til torsdag, så jeg tenkte jeg skulle høre med han hva han mener om det da.

 

Hvis du allerede har hatt en SA (og det mest sannsynlig p.g.a. nattejobbing), ville jeg nok slutta med det. Du trenger ingen sjukemelding for det. Jobben skal tilrettelegge dette for deg. Nekter de dette, så får du bare en legeerklæring på det. Men de kan ikke nekte å tilrettelegge for deg. Det har du krav på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gravide velger å jobbe dag i stede for natt når de er gravide. Jeg jobber selv natt, og er usikker på hva jeg skal gjøre. Arbeidsgiveren sa at dette fikk jeg selv bestemme, og selv om jeg/ vi velger å jobbe dagtid, så skal vi beholde samme lønne.. Tror jeg kommer til å bli 50% sykmeldt, for da jobber jeg kun 25 % stilling natt, og det utgjør bare ca 4 netter pr mnd, og det tror jeg skal gå bra.. Synes det er tyngre å gå dag jeg, så for meg tror jeg det er best å beholde nattevaktene, men i begrenset antall...

Men som sagt er det vell egentlig anbefalt at gravide ikke skal gå natt da faren for abort er større..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått beskjed om det samme, jobber natt på sykehuset, jordmor var ikke vidre begeistret for denne typen jobbing. Det er ikke bare SA risiko som øker, men nattjobbing forstyrrer hele hormonbalansen og rytmen til babyen. Jeg klarte det rett og slett ikke, spydde hver time på natten. Det skal også sies at det er mange som takler denne typen arbeid uten problemer, men hvorfor utfordre???? få en sykemelding eller be om at arbeidsplassen tilrettelegger for deg, det har du krav på.

 

Yrke???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...jeg er sykepleier og jobber i hjemmesykepleien. Varierer veldig hvor travelt det er. Noen ganger er det veldig rolig og vi kan "duppe" 1-2 timer iløpet av natten, mens andre netter går det i ett.

Kanskje det hadde vært en idè og jobbe redusert ja, slik at jeg slipper så mange netter på rad. Trives veldig godt på natt og vil jo helst ikke over på dag, men jeg vil gjøre det som er best for spiren og kroppen min...

 

Har jo ikke så veldig lyst å si det så tidlig på jobben heller, men må jeg så må jeg. Skal jobbe i morgen natt + 3 netter til helgen. Må si jeg er litt småbekymret for å ha 3 netter på rad. Det kan være ganske slitsomt, særlig hvis jeg ikke sover så godt om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sykepleier, men jobber på sykehus. i den vanlige turnusen min har jeg opptill 4 netter på rad, men har gitt avdelingsleder beskjed om at jeg npå ikke vil gå mer enn 2 på rad.. Så når jeg blir 50 % sykemeldt, så får jeg to perioder med 2 vakter på rad i mnd, altså 4 netter til sammen, og det synes jeg høres kjempegreit ut. Hvis jeg finner ut at der ikke går, kan jeg bare begynne på dag, eller bli 100 % sykemeldt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, det går jo an å prøve seg litt frem om hva som er best :)

 

Men vet du hvordan det er å ta ekstravakter dersom man er 50% sykemeldt fra natt? Jeg har en del ekstra nattevakter (enkle) fremover og tar også en del ekstra på kveld. 50% nattevaktstilling er for lite for meg økonomisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...