heldigec Skrevet 30. september 2007 #1 Del Skrevet 30. september 2007 Tenkte jeg skulle fortelle om mine to fødselsopplevelser da jeg har skjønt at jeg er et heldig unntak; begge var raske og helt uten smertelindring. Er visst ikke så mange som opplever det ( i følge Jordmødrene). Første fødsel begynte med vannavgang. Hadde deretter bare modningsrier i nesten et døgn (ikke vonde, bare som lette menssmerter). Tok meg et bad da jeg kjente at det begynte å bli litt vondere og tenkte at jeg skulle gå og legge meg og sove for å samle krefter til det som skulle komme. Da jeg kom opp av badekaret satte riene til for fullt. Vi tok det helt med ro og regnet med at dette kom til å holde på en stund. Etter ca 1,5 timer ble det såpass vondt og hyppig at det var på tide å komme seg til Ullevål. Vel fremme fikk jeg første PRESSRIE nede i gangen i første etasje før jeg kom meg inn i heisen! Her var det bare å kjappe på! Rakk ikke å hilse på jordmor da vi kom opp på føden men ble bare geleidet rett inn på fødestuen (etter nok en press-rie i resepsjonen). Så kom den tredje press-rien ved sengekanten! Jeg fikk krabbet meg på plass i sengen og fikk deretter lov å presse på neste rie. Min sønn ble født 8 minutter etter innskriving! Fullstendig uten noe smertelindring av noe slag. Jeg hadde visst ikke skreket en gang...! Kun et par overflatiske rift og jeg kunne fint gå over til hotellet etter et par timers hvile :-) Det var så kjapt levert at vi nesten ikke fikk det med oss! Men det gikk jo kjempefint! Nese fødsel fikk vi beskjed om å komme på sykehuset med en gang vi skjønte at noe var på gang. Vannet gikk hjemme og vi var på sykehuset en time senere (etter å ha ventet litt på mormor som barnevakt, samt tatt en dusj og pakket ferdig bagen). Til alt overmål dukket samme jordmoren opp på denne fødselen også! Hun fortalte det hadde vært slåsskamp om å få min fødsel da det gikk så fort og greit forrige gang. hehe...Fikk vonde rier først etter ca 2 timer og etter ca 30 minutter med åpningsrier var jeg klar for å gå over på fødestuen. Da var det å installere seg i sengen igjen og pressriene kom med en gang. Etter ca 15 minutter var vår skjønne datter ute! Denne gangen også fullstendig uten noe smertelindring. Slapp til og med å sy! Jeg er visst en fødemaskin...! Jeg deler dette for å fortelle at det går an å ha helt uproblematiske og fine fødseler helt uten smertelindring - og til og med raskt levert! (Myten om at raske fødsler er enda vondere stemmer ikke med min erfaring.) Det er selvsagt sinnsykt vondt når det står på, men det er overlevelig. Så til dere som ikke har født ennå; det finnes håp! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10522927-mine-to-dr%C3%B8mmef%C3%B8dsler-unntakene-som-bekrefter-regelen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå