Gå til innhold

Noen som har erfaring med Forliksråd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å - kan jeg spørre deg om noe da?

Skrevet

Spør i vei - håper jeg kan svare;o)

Skrevet

Suuuupert!:). Saken er litt komplisert.....Vi har hatt en skriftlig leiekontrakt med en jente på 2 mnds oppsigelse. For litt over en mnd siden flyttet hun ut på dagen,, etter uoverstemmelser med meg(Komplisert - hun pratet drit om meg, jeg ba henne sluttet med det). Etter hun flyttet nektet hun å betale husleie - med begrunnelse på at jeg har "truet" henne til å flytte. Dette har jeg aldri gjort, og det har hun derfor ingen vitner på. Denne mnd har hun ikke betalt, men hatt møbler og nøkler enda. Vi skal klage henne inn til forliksrådet, da vi mener å skulle ha de to mnd med husleie. Nå har jeg imidlertid hørt at det oftest blir delt i slike saker? Hva tenker du om det? Vi har jo skriftlig kontrakt......

Skrevet

Det kommer helt an på. Dere kan jo komme til forlik, er jo det dommerene i forliksrådet prøver å få til i første omgang. De kan også dømme i saken om dere går med på det - hvis ikke går den videre til tingretten.

Opplever ganske ofte at den som er innklaget enten lar være å svare på påstanden fra klager, og da "vinner" klager pga at ik har unnlatt å svare - eller så godtar ik påstanden og så stopper saken der. Ibegge tilfeller har dere/klager da rettsgrunnlag for kravet og kan kreve det inn gjennom namsmydighetene om nødvendig. Det samme gjelder om dere kommer til forlik eller ik får dom i mot seg.

Hva som stort sett skjer i sånne saker er litt vanskelig å svare på siden det varier veldig. Det kommer helt an på saksforholdet og partene. jeg har ingen statistikk på det... Sånn som saken høres ut for meg ut i fra det du skriver er det klart dere kan kreve pengene av henne - dere han en kontrakt som hun har brutt.

Dersom dere får fullstendig medhold vil innklagede måtte dekke deres saksutgifter - blir det forlik bærer hver av partene sine egne kostnader.

ta vare på og dater all kommunikasjon dere har med henne - få så mye som mulig skriftelig. Dette sendes inn (kopier) til forliksrådet når dere sender inn saken. Lykke til - og håper du fikk NOE ut av det rotete svaret mitt;o)

Skrevet

Tusen, tusen takk for at du tok deg tid!!!:):):) Føler oss helt rettsløse som utleiere! Vi taper 7000 på dette, i tilegg til at det tar tid å finne nye leieboere da hun verken betaler eller leverer inn nøklene.......

Jeg drister meg til et lite spørsmål til.....Har man lov å ha med flere inn i forlliksrådet? Kan hun feks ta med foreldrene sine?

Skrevet

Nå skal jeg ikke banne på noe her...for husker helt ærlig ikke reglene helt her (er i ammetåken for tiden, he he) men med mindre hun er umyndig har hun ikke det, uten at dere tillater det. I utgangspunktet er det bare partene som skal inn til forliksrådet, og evt deres advokater.

Skrevet

Å - heldigvis!!! Er belastende nok med bare henne......

Tusen,tusen takk igjen!

Skrevet

rettelse: Iforliksrådet er du (hun) ikke pliktig til å møte selv, men kan sende en stedfrotreder. (Hun) kan sende moren sin, en jurist, student eller hvemsomhelst til å representere henne. Flere bedrifter er startet AV og MED advokater som tar seg betalt for å være slike stedfortredere i forlikssaker.

Skrevet

Må bare tilføre at det hun siste sa vedr. partenes møteplikt er feil. I henhold til tvistemålslovens bestemmelser har partene personlig møteplikt så lenge saken er oppe i ens bosteds kommune. Hvis saken skal opp i Oslo og begge parter har bopel i Oslo har begge parter personlig møteplikt. Det vil de at de MÅ møte selv. Dette står helt klart i loven. Hvis saken skal opp i en annen kommune har man ikke personlig møteplikt og kan sende hvem som helts, men de må ha med fullmakt. Hvis jeg var deg ville jeg ringt forliksrådet og snakket med de der. Det er mange regler å huske på selv for forliksrådet. En må huske at dette tross alt er Norges laveste domstol, men likevel en domstol.

Skrevet

Jepp:o)

§ 278. Partene eller deres lovlige stedfortredere plikter å møte personlig når de ikke har gyldig forfall eller bor utenfor kommunen. Gjelder saken et formueskrav, kan en part likevel alltid møte ved sin ektefelle, sitt barn eller svigerbarn eller ved en som er fast ansatt i hans tjeneste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...