Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter!

Noen som har gode råd til meg?

Gutten min på 6 uker er av og til utolig på kvelden, sånn fra 18/19 tida til rundt 21..Jeg ammer (med skjold) og i denne perioden er d vanskelig å få ham til å spise, han bare kaver selv om han er sulten. Det er veldig slitsomt. Lurer om jeg kanskje burde kjøpe tillegg og gi en flaske da? Noen som har opplevd at ungen blir roligere av d?

D dumme m at han spiser litt lite om kvelden er at han typisk vil ta d igjen på natta, d blir lite søvn på oss og vi blir slitne av d.

Håper virkelig at noen kan gi meg noen gode råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde akkurat samma problemet som du. Nå er min over 5 måneder og det går veldig bra, så ikke gi opp, det er lys i enden av tunellen.

Her er rådene jeg fikk av ammehjlpen og helsesøster.

Om kvelden er melken fetere enn på dagen, og er derfor vanskligere å få ut. Min utolmodige gutt uten bunn i seg krevde mye melk så å jobbe så hardt for den gadd han ikke. Så ved 6 ukers alderen begynte jeg å gi ca 100 ml tillegg om kvelden. Jeg begynte også å drikke helesekostens ammete, levert av "Kloster" til ca 40 kr pakken.

Etter tre dager med ammete to ganger om dagen fikk jeg melkespreng!!! Da var jeg glad da. Det hadde jeg ikke hatt siden den uken han ble født!!! Jeg fikk også en nesesprey av legen med hormoner som kroppen har fra før av som jeg da har lite av. (syntocin eller noe sånt heter den). Den hjelpe utdrivningsrefleksen og var veldig grei å ha på kveldstid.

Hvis du må gi tillegg hver kveld fast fra nå av må du huske at da må du begynne med grøt fra 4 måneder. Bedre med grøt enn mme.

Ellers må du huske og drikke masse vann(!!!) Det hjelper faktisk. Og du kan massere brystene når du dusjer i varmt vann. Ellers kan pumping i tillegg til amming hjelpe på produksjonen din.

Husk også at mme ikke alltid er svaret. Du har nok melken, men den er vanskelig å få ut. Det som er ulempen med å begynne å gi flaske er at han kanskje ikke vil ha pupp etter det. Luksus når melken bare renner inn vet du.

ANbefaler dr.Brown flaskene som fåes kjøpt på apoteket til ca 80 kr. De regulerer trykket og kan hjelpe til å motvirke krybbedød og mellomørebetennelse.

Håper noe av det litt uoversiktelige jeg skrev hjalp deg.

Send meg gjerne pm hvis jeg kan bidra med mer.

Tonje

Skrevet

Tusen takk for at du orket å svare så utdypende!

Jeg har mye melk tror jeg egentlig, men det spørs om han som din blir utolmodig fordi han må suge mer på kvelden og skjold som jeg bruker gir vel litt ekstra luft..

Jeg tenker egentlig å begynne m litt grøt v 4 måneders alder for da kan far bidra litt mer han også..Har en stor gutt som krever en del og jeg synes matinga er litt slitsom...

Takk for tips!

Skrevet

Husk også at du ikke måå begynne med grøt først. du kan gi flaske med litt vann og fruktmos som står fra 4 måneder på. så lenge du ikke gir det som frokost....

min gutt er også veldig stor 4,6 kg ved fødsel og over 8 kg (en stund siden måling, så mulig mer) nå når han er 5 måneder. bruker str 74-80 i klær. jeg begynte med grøt etter samtale med helsesøster da han var 4.5 mndr.

Dette har ikke hjulpet på nattevåket men han er i kjempe form hele kvelden og sovner av seg selv i egen seng etter en natta sang og en stor natta suss!!!

Skjoldene du bruker har nok en del av skylden ja:) sikkert vanskelig med de når melken er så tykk om kvelden.

Det hjalp også meg å ta han opp å heller legge han til brystet igjen etter noen minutter hvis han var for hissig med puppen i munnen., da skjønte han tydligvis at han måtte prøve hardere og hvis han gråter tar jeg han bare vekk....

noe jeg slet mye med var også at jeg følte meg som en dårlig mor når dette var som værst. alle andre klarte jo å amme, hvorfor skulle ikke jeg? den tid er forbi for meg nå, og jeg håper jeg er den beste moren min gutt kunne fått. så hvis du sliter med slike tanker så prøv å tenke på det du også, at du er den beste moren for ditt barn!!!

ikke minst er det driiit flaut når damene på stellerommet på senteret spør "er han ikke helt fornøyd i dag" når han ligger å hyler med puppen i munnen når jeg nettopp har begynt å amme...det var jo faktisk bare sånn han var den tiden...

Skrevet

Gutten min var alltid veldig urolig på kvelden. Har nå kuttet ut kofeinholdig drikke for en uke siden, og det hjalp veldig! Nå sover han i 19-20-tiden:-) Heeelt fantastisk å ha kvelden for meg selv igjen:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...