Gå til innhold

Kort livmorhals :-( Noen tips?

Benta

Anbefalte innlegg

Er gravid i 17 uke, og fikk målt livmorhalsen til 22 mm. Hadde en konisering for ca 14 år siden, så var forberedt på problemer. UL viste tydelig en åpning på 13 mm.Fikk beskjed om å ta det absolutt med ro, og komme tilbake på kontroll om 2 uker.

Legen var ikke positiv til å sette på Cerklage, men hvis neste kontoll viser at ting ikke forbedrer seg, lurer jeg på å kreve dette.

Målet var å få meg til uke 32 sa han, men jeg håper å ikke være sengeliggende i 15 uker.... Er det noen som har vært igjennom dette som har gode råd å gi meg?

Fortsetter under...

Hei Benta

Jeg vil anbefale deg å følge legens råd. Ble selv innlagt i uke 20 med 4 cm åpning. Her fikk jeg satt på en nød cerlage og måtte ligge 100% i ro. Spiste liggende og tisset på bekken. Dessverre hjalp det ikke. Jeg fikk infeksjon i livmoren og etter 3 uker gikk vannet. Hadde en dødfødsel, jente 580 gr. og 29 cm.

Nå er jeg gravid i uke 7. Gynekologen min planlegger å sette på tråd i uke 11, fordi livmorhalsen min er svak. Han mener historien vil gjenta seg og tar ingen sjanser. Det er imidlertid stor forskjell fra lege til lege om de har tro på cerlage.

Bra legen følger med på om åpningen blir større. Lykke til !

Heia!

Har vel ikkje så mange råd,men jeg hadde en konvisering i 1994,og har hatt 4 aborter. 3 av dem senaborter. Hver gang har det begynt å åpne seg for tidlig,og vannet har gått. Denne gang hadde jeg håpet på å få satt på en cerklage eller pessar,men legen ville det ikke. Mente dette også kunne føre til infeksjon og abort. Gynokologen på det private gyn.senteret ville at jeg skulle få satt på etter uke 12,men det ville ikke overlegen på sykehuset. En fortvilet situasjon. I ca uke 14 satt dem på en pessar alikavel,for da var det begynt å åpne seg. Det hjalp ikke,for etter en uke måtte jeg igjennom nok en dødfødsel...(etter rier og vannavgang).

Håper virkelig at du får den hjelpen du trenger,og det er verd å være sengeliggende,hvis de mener at det kan hjelpe. Skulle ønske de ville det med meg,men jeg ble sendt hjem. Hørtes ikke ut som han hadde tro på at det hjelper å være i ro,men det tror nå jeg..

Jeg er nå midt i utredningen. Er ikke ferdig,men legen har mest tro på at det skjer en infeksjon,siden litt av livmortappen er fjernet.. Har du hatt blødning underveis? Det hadde jeg. Det lengste jeg gikk,var til i uke 18 i 1999. Jeg vil ikke skremme deg! Jeg håper virkelig at du får den hjelpen du trenger! Det MÅ gå bra for deg/dere!

Lykke til!

Stor klem!

Takk for svar begge to!!

Nå har jeg fått tatt GBS prøver for å utelukke en infeksjon, tror det er det skumleste som kan skje akkurat nå. Så vises det oppblomstring av streptokokker så tar jeg en penicilinkur enten de liker det eller ikke.

Kommer til å høre på de rådene jeg får av legen, men kommer til å følge nøye med utviklingen. Og tar det så rolig som overhodet mulig.

Men ikke å legge skjul på at dette er nervepirrende..... :-(

Hei Benta.

Det er meg fra fub.

Trist at du har fått dette problemet.

Kan jo gi noen tips jeg har fått høre nå i ettertid av min tragiske historie.

Forebygging av bakterier:vaginal melkesyre kapsler som kjøpes reseptfritt på apotek.

Forebygging av rier:Fullstendig ro og hvile,magnesium vitamin(anbefaling av legen )

Jeg skal iallefall ta dette v evnt neste graviditet+ at jeg skal få sydd på cerklage i uke 14 sier legene,samt fulgt opp med bakterie prøver og pensillin om jeg har mye ab streptok.bakt.

Håper vi kan bli gravide igjen.

Håper inderlig dette går bra Benta.

Takk purple!! Godt å høre at dere vil prøve igjen, og at du da får oppfølging. Utrolig trist det som skjedde.

Magnesium var nytt for meg, det skal skaffes med en gang. Melkesyrebakterier startet jeg med for et par dager siden, etter tips på www. GBSINFO.net

Veier for og imot å få satt på cerklage, må innrømme at infeksjonsfaren skremmer meg litt.

Annonse

Jeg hadde også en konisering for ca 4 år siden. Blir litt nervøs av dette. Skal på ultralyd den 16. oktober er da 18 uker på vei. Da skulle livmorhalsen måles. Håper den legen jeg skal til tar dette på alvor da og ikke bare dysser det ned som jeg har fått inntrykk av etter og ha lest her att det er noen som føler. jeg er ennå i full jobb, og håper ikke det kan ta noen skade. Jeg har me de 2 andre hatt keisersnitt, og skal ha det denne gangen også. Det gjør meg og litt nervøs viss fødselen plutselig skal sette i gang. Jeg håper og tror att alt skal gå bra, men jeg tenkte ikke på denne problemstillingen da vi valgte og få ett barn til og kjenner jeg liker det ikke.

Hei Benta

Jeg er jo innom og titter etter deg med jevne mellomrom. Det jeg leser nå var jo ikke noe hyggelig. Var du klar over denne problemstilingen på forhånd?

Sukk, nå ble jeg odentlig lei meg på dine vegne.

Det var jo meningen at du nå bare skulle kose deg gjennom disse 9 månedene. Ja, for det blir 9 måneder!!! Jeg skal i hvertfall sende så mange gode tanker jeg bare klarer og krysse alt som kan krysses for at dette skal gå veldig bra :o)

Jeg ønsker selvfølgelig det samme for dere andre og :o)

Lykke til alle sammen!

Hei Storkfrøken! Takk for du følger med og heier på meg!

Nei, vi ante ikke noe om at dette kunne skje, så ble ikke den idyllen jeg trodde det skulle være å gå gravid. Er nå innlagt på sykehus på ubestemt tid, bare 10 mm igjen av livmorhalsen som holder tett...

De vil prøve å sette på en cerklage, og jeg har nå blitt positiv til å prøve det, slik vi er sikre på at lillingen blir der inne så lenge som mulig.

Vi er nå i uke 19, og barnet utvikler seg flott. Men nekter å vise seg frem på UL. Men vi tror det er en jente :-)

Hei igjen :o)

Godt å høre at du er i gode hender. Jeg har lest her at det kan være risiko med cerklage, men når valget er mellom to onder synes jeg du gjør et godt valg. Jeg er ganske sikker på at jeg ville gjort det samme.

Jeg tenker masse på deg. Skla hilse fra søstern min og.

Vi heier og heier så høyt vi kan. Kanskje du hører oss hvis du lytter litt ekstra godt :o)

Varme klemmer fra meg til deg!

Hei. Ville bare fortelle vår historie.

Jeg kom på sykehuset i uke 21 med åpning. Jeg har hatt to premature fødsler tidligere, (uke 21-22) og kjente godt igjen symptomene. Jeg ble som sagt lagt inn på sykehuset, nødcerclage ble satt på og jeg måtte holde sengen de neste 12 ukene.....

Det var et langt og vanskelig svangerskap. Slet endel psykisk siden jeg i løpet av kort tid også hadde mistet to barn og ikke trodde det kom til å gå bra denne gangen heller...

Jeg fulgt dog alle råd og oppfordringer legene ga meg.

Når jeg kom til uke 33 fikk jeg endelig lov til å komme litt mer opp fra senga (begrenset seg jo litt selv fordi man blir ganske svak av å ligge så lenge)

Fødte en stor og flott jente i uke 36 (de måtte fjerne cerclagen etter at riene begynte så den satt nok godt)

Min historie ble en solskinnshistore!

Mitt råd er... Vær tålmodig, hør på legene og be til Gud (jada... jeg er vel ikke superkristen... men om det finnes en Gud så er jeg sikker på at han ønsker å hjelpe oss i slike vanskelige situasjoner.....)

Ønsker deg masse lykke til....

Hei anyone.

(beklager om jeg kupper tråden din litt benta)

Jeg har og født i uke 22 pga tidlig åpning,rier og infeksjon.(5 uker siden)

Men vet ennå ikke hva som i utgangspunktet gjorde at livmorhals ble kort.Infeksjon?Svak livmorhals eller tidlig kynnere? Håper at legen kan svare på dette v samtalen i slutten av mnd.Hadde du infeksjon de tidligere du mistet siden du da ikke fikk cergklage? jeg fikk ikke nød cerklage eller rie dempende pga infeksjonsprøver var stigende. da måtte baby ut pga fare for begge to.

Sist gang fikk du da antibiotika profylakse i forbindelse med cerglage inngrepet?

Flott at det gikk bra til slutt!

Neste gang er jeg lovet oppfølging med bakt. prøver og målinger av livmorhals+evnt cerklage.

Annonse

Hei. Beklager at jeg er litt treig... er ikke innom her så ofte... Er ikke gravid så jeg er jo egentlig på litt feil sted..hehe ;o)

Så trist å høre at du også har mistet. Det er en vanskelig opplevelse å komme gjennom. Føler virkelig med deg :o(

Jeg hadde en GBS infeksjon første gangen jeg mistet. Andre gangen fant de ingen tegn på infeksjon. Når jeg fikk åpning i uke 21 i mitt tredje svangerskap ble det heller ikke gjort noe funn av noen form for bakterier (som ikke skal være der.) Til tross for dette ble jeg satt på antibiotika når jeg kom på sykehuset.... tror jeg mer eller mindre gikk på antibiotika forebyggende ut hele svangerskapet... Opphold i kortere perioder, men de tok jo blodprøver med crp måling hver eneste morgen. Ved minste tegn på stigende crp ble jeg satt på antibiotika....

Jeg hadde målinger av livmorhalsen fast annenhver uke i hele sv.skapet. (fra det blå krysset var et faktum) Da tok de også bakterieprøver.

Jeg fikk høre etter at jeg mistet første gangen at det er "slikt som kan skje" og at de derfor ikke tok noen ekstra forhåndsregler i sv.skap nr 2. Det gikk jo ikke så bra.....

Når jeg ble gravid siste gangen så ble det diskutert mye frem og tilbake om å sette på cerclage tidlig... De kom til slutt frem til at de var usikker på om det var en infeksjon som hadde forårsaket de tidlige vannavgangene....

De beklaget i ettertid og var ydmyke på at de hadde gjort feil valg.

Hadde de satt på tidlig kunne vi vært spart for mye i også dette svangerskapet....

Jeg har blitt lovet at de vil sette på cerclage rundt uke 12-14 ved et event nytt svangerskap. Da vil jeg muligens kunne være hjemme hele sv.skapet og slippe sengeleie så lang tid......

Håper jeg har svart på litt av det du lurer på

Masse lykke til... til alle som ikke har så enkle svangeskap som vi ønsker oss. Håper det går bra med dere :o)

• 2 uker senere...

Hei hei

er ikke gravid nå,men har vært for 9 mndr siden;)

Jeg var i samme situasjon som deg da,så tenkte jeg skulle fortelle min historie ;)

Da jeg var 24 uker på vei og var til gyn kontroll pga mye nedpress og mye kynnere, fikkjeg konstantert en livmorhals på 7mm, dte var ganske lite det :S

Ble lagt inn på sykehus med en gang,med streng beskjed om å ligge ...fikk bare gå på do ...de kunne ikke sette slik cerklage på meg fordi livmorhalsen min var alt for bevegelig :S den ble kortere for hver gang noen presset litt på magen min :S!!

Jeg ble kontrolert hver 14 dag, og den var like kort å ganske så bevegeli..lå 6 uker på sykehus før den viste litt forandring. den var 9mm da jeg var i uke 34..og da kunne jeg få bevege meg litt mer, var også kommet hjem da ;)

Jeg klarte å holde min lille inni magen helt frem til uke 35 jeg ;)

Kjære Benta

Veldig trist å lese at livmorhalsen din er så kort. Mitt råd er å holde deg mest mulig i ro, helst i liggende stilling så lenge som overhode mulig.

Hos meg ble det oppdaget 2 cm åpning av livmorhalsen i uke 19, fikk da en nødcerclage på. Jeg klarte å holde ut til uke 25, da fikk jeg premature rier. Jeg fikk riedempende medisiner og lungemodningsprøyter, men etter 6 dager (25+6) fødte jeg en skjønn liten prins som het Sindre. Han døde etter 3 uker.

Jeg ble gravid nesten med en gang igjen og da fikk jeg cerclage på i uke 13. Jeg var sykmeldt fra uke 18. Da lå eller satt jeg stort sett hele tiden. Det var lange dager, og veldig veldig tungs psykisk sett. Hadde mange tanker og var veldig nervøs for nok en prematur fødsel. Da jeg var 36 uker på vei fjernet de cerclagen og dagen etter fødte jeg en aldeles herlig gutt som heter Tobias. Han er frisk og rask og så utrolig skjønn.

Så hos meg funket cerclagen som den skulle. Jeg måtte jo ta visse forhåndsregler da...ikke sex, ingen bading etc. Men det var absolutt verd det.

Jeg krysser fingrene for deg, Benta. Stå på, dette klarer du:)

Varm klem fra jancajanca

Jeg vil også sende en hilsen til Anyone......kjekt å se deg her inne. Du var en enorm god støtte i tiden da jeg var gravid og gikk med cerclagen. Håper alt er bra med deg.Klem

Takk for gode hilsener! Dette skal gå bra!!

Er nå 21+ 5, og måling i går viste en forbedring i lengden på LMH fra 9mm til 14 mm. Så tydelig at det hjelper å ligge.

Om 2 uker blir jeg flyttet til fødeavd, da mener de at babyen skal være mulig å redde.

Hva var grunnen til at du mistet Sindre etter 3 uker Jancajanca? Blir litt skremt når jeg leser slikt....

• 2 uker senere...

Heia benta!!

Så herlig at det går så bra!! Du kan nok ligge lenge nå vettu og mulig føde et bullbårent barn.(jo lenger jo bedre for barnet)

Skjønner du går på veggene av å ligge sånn men tenk på gevinsten.

Et nydelig ønske barn! Jeg hadde gjort dette selv om jeg hadde kunnet.....

Har fått svar nå fra patologen. kraftig infeksjon i morkake og fosterhinner.

Så legene sa det var bakterier som hadde påvirket min livmorhals slik at det ble åpning. Så infeksjon og rier. Hvilke bakterier det var fikk de ikke svar på. Siden det ikke var oppvekst av streptokokk b, tror ivf legen det var bakteriell vaginose. (det har jeg hatt før og det er ubalanse i floraen)Lest endel om denne nå og den kan føre til rier,sponan abort og for tidlig fødsel.

Ja,ja god sjekk av dette før neste forsøk og gjennom hele evnt neste graviditet.

Fint at du oppdaterer her så får jeg fulgt med...hihi...ønskebarn dagbøkene har jeg ikke tilgang i lenger.

Ha ei flott uke Benta!

Klem

Denne ukes måling viser en LMH på 2 mm!!!! Så vi er over oss av glede og fulle av håp om å komme hjem til jul :-)

Kjekt å høre i fra deg Purple, både godt og vondt at du har fått bekreftet at den var en infeksjon som gjorde at det gikk galt.....Da vet vi i alle fall at du blir godt passet på neste gang...

Så flott da benta!!

Dette går bra nå vettu:o)

Jeg skal i gang igjen med forsøk i januar. Så får man se om jeg blir gravid da eller på frys senere. Håper det sitter igjen en dag.

Men et nytt svangerskap vil bli fult av bekymringer, men får ta det som det kommer.

Masse lykke til videre benta.

Klem

Hei Benta

Vært innpå tråden din før, har fulgt med på deg og heier fra sidelinjen. Dette kommer til å gå bra:0) Tenk positivt!

Jeg er nå 16 uker. Legen skulle sette på tråd i uke11, men ombestemte seg pga at jeg fikk infeksjon (bakteriell vaginose).

Livmorhalsen min har blitt 3,2 cm kortere på de siste 4 ukene og jeg har fått en lite glipe/åpning. Babyen ligger å sparker på mormunningen.

Skal til ny kontroll om 3 dager. Er forberedt på nytt sykehusopphold med cerclage, men livredd etter jeg mistet i uke 23 forrige gang.

Hvilket sykehus er du på? Jeg hører til Tønsberg (sentralsykehuset i Vestfold)

Hei Engeline!

Takk for gode ord, vi holder motet oppe og gleder oss for hver dag vi er nærmere målet.

Misunner deg ikke de ukene du skal igjennom, det er tunge uker før en vet at babyen er levedyktig. Men de har deg jo under kontroll, så det er jo beroligene. Regner med at du er klar for innleggelse, vi som har mistet før vil jo gjøre alt for at det samme ikke skjer igjen.

Jeg hører egentlig til i Kirkenes, og lå der de første ukene, men fikk så overflytting til Ålesund. Her har de veldig fin neonatalavdeling, samt at jeg har familie og venner her nede.

Hold med informert om hvordan det går!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...