Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre nå? TABBE

Gjest

Anbefalte innlegg

hei:)

jeg har vært fulltidsstudent 6 av ti måneder, med støtte fra lånekassen. var ferdig i utdanning i juni, og da får man regne med sommerferien. jeg har termin nå i november. så da søkte jeg meg ikke inn på noen skole, for jeg syns ikke det var vits å gå 2 måneder, for å så slutte..

jeg avslutta en utdanning hvor jeg fikk generell studiekompetanse, så da skal jeg søke høyskole for første gang til sommern neste år... Meeeen.. i og med at jeg ikke har søkt noen skole i år får jeg INGENTING fra lånekassen.. iiik.. og søknadsfristene gikk jo ut sånn i april.. hva skal jeg gjøre nå da? finnes det noen smarte triks? for jeg har jo vært fulltidstudent, og har rett på penger fra lånekassen sånn i bunn og grunn. hadde ikke gått skole dette året uansett da... sukk.. sitter å ser på internett nå, men det er lite fristende å betale 20000-30000 for nettstudier jeg absolutt ikke skal ta, for å få fødselsstipend fra laanekassen. hadde jeg bare søkt skole.. uhuh

Fortsetter under...

du har jo ikke rett på støtte når du er ferdig med utdanningen din. og ja, du må være i tilknytning til en skole for å få fødselstipend.

jeg ville ringt rundt til høyskoler og universitet og spurt om de har noen ledige plasser du kan ta, og så søke permisjon.

men jeg er redd toget er gått for deg, dette burde du fått med deg før!

Faktisk litt godt å høre at det er flere enn bare meg der ute.. Viste ikke at jeg var gravid da søknadsfristene gikk ut... Min utdannelse hittil har ikke gitt meg studiekompetanse, så jeg kan ikke bare hoppe på noe heller! Hadde en ferievikarjobb i sommer, men den varte bare i 2 mnd, så nå står jeg altså uten noen ting. Ingen vil ansette noen som er 5 mnd på vei, alle arbeidsgivere fokuserer kun på magen min, syns ihvertfall jeg... Prøver alt jeg kan for å finne meg en jobb, søker på absolutt alt jeg kommer over! Og har bred erfaring og gode referanser, i forhold til alder da. Ser på alle andre rundt meg som får seg jobber, og skjønner virkelig ikke hva de har som jeg ikke har (bortsett fra flate mager). Mange av dem har jo aldri jobbet en dag i sine liv før, og jeg har jobbet i ferier og helger siden jeg var 14 år. Er stolt over at jeg alltid har klart meg selv, vært selvstendig og nekter derfor å melde meg arbeidsledig for å motta støtte!! Så da får jeg vel bare være helt uten noen ting, til noen vil ansette meg igjen... Når magen blir borte virker det nemlig ikke som om noen ville hatt problemer med det... Kjipt at folk skal være kjempe positive helt til jeg reiser meg fra stolen og magen vises...*snufs*

Gjort er gjort og spist er spist! og sånn e det dessverre;( men uansett så får man jo engansstønad på 35000 tusen. Man treng jo ikke å kjøpe alt nytt, det finnes mye bra brukt utstyr og babyer treng jo ikke så mye klær den første tia for de vokser jo så fort i fra det.. regner med at de fleste får nok en del støtte i fra foreldrene også? alt ordner seg, bare man ser positivt på det. Det mene iallefall æ.

HJELP! Ja, det var litt av ei knipe!

Prøv å søke på studier rundt omkring, det er eneste måte å få penger fra lånekassen på!

Hvis du skal leve av engangsstønaden er du avhengig av at mannen din tjener godt, lett å si for enkelte, men her i huset hadde det aldri gått!! Ikke alle har familie og sånn heller...

Men snakk med amathea! De er flinke når det gjelder rettigheter og muligheter når man skal få barn. Se www.amathea.no

Kanskje nki har studier som gir rett til støtte, som du kan melde deg på nå? Det er vel for sent for andre studier, men det kan jo hende du kan klare å få en plass likevel!

LYKKE LYKKE TIL!!

Annonse

jeg avslutter sykepleierutdanninegen min i mai og skal føde i juni. Har snakket med sosialkontoret. Har jobbet ved siden av skolen og har fast jobb hver 3. helg. Ring sosialkontorert ditt. Jeg fikk høre at hvis du har tjent mer enn 1/2 G som ikke er mer en 30.000 kr el. noe så får du dagpenger hvis du ik vil ha engangsstønaden. jeg skal få utbetalt 300 kr per dag. altså ca. 8400 kr mnd. i 9 mnd. ..er ik heeelt sikker...mn i norge har man alltid rett på mye rart!

Mange gode råd over her nå. Dette må da ordne seg på et vis! Synes det er dumt å gi opp før alle muligheter er undersøkt - selv om spist er spist...

Jeg hadde undersøkt om det var noen ledige skoleplasser i høst på restetorget til samordna opptak (http://info.samordnaopptak.no/soeking_og_opptak/restetorget). Du har rett på penger fra lånekassen i høst om du tas opp ved et studiested. Da vil de også se på deg som fulltidsstudent i høst slik at du får stipend etter fødsel. Evt kan du søke skole og studielån for vårsemesteret, men da vil du få studielån og ikke foreldrestipend... Men det er jo penger. Kan ta noen fag som kanskje ikke er så krevende og som du kan få godkjent i utdanningen din senre kanskje?

Må bare presisere at dette er slik jeg har forstått dette ;) Ikke så helt lite intrikat dette systemet...

Lykke til med mage, baby og penger!

Hei!

Søknadsfristen for lån og stipend for høstsemesteret går ikke ut før 15.november. Så jeg er enigi med Bondine at om du blir tatt opp på et fulltidsstudie nå, blir du regnet som fulltids student hele semesteret, og har da rett på fødsels stipend fra lånekassen. Kan iallefall ikke se at det er noe krav om at du må ha søkt om støtte ved semesterstart for å kunne få fødsels stipend. Er iallefall verdt et forsøk! Men du bør nok prøve å være rask, vi er jo allerede godt i gang med oktober...Som noen andre allerede har nevnt, sørg iallefall for å melde deg opp til noen fag for vårsemeseret uansett hvordan det blir med høsten!

Lykke til, det ordner seg nok skal du se!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...