Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #1 Skrevet 30. september 2007 Hei! Nå er jeg i en sånn situasjon som sikkert ikke er ukjent for mange av dere... Men følte at jeg måtte lufte litt hodet med å skriver her. Jeg har en sønn på 1 mnd, og amminga går ganske dårlig. Allerede på sykehuset måtte vi gi han mme, ettersom han gikk ytterligere ned. Jeg har ammet han regelmessig, fått såre pupper, hatt veldig vondt men ikke gitt opp. Etter hver ammestund må jeg gi han tillegg, fordi jeg ser at han ikke blir mett og fornøyd. Har snakket med forskjellige helsesøstre, og jeg merker at det er veldig viktig for dem at jeg skulle fortsette å amme. Jeg har prøvd å bare gi mme på morgenen og kvelden, men da la han på seg bare 90 gr den uka og det var ikke bra. Så har jeg fortsatt å gi han mme etter hver måltid og da gikk han opp 320 gr. Dette heller var ikke bra. Så prøvde vi igjen med å kutte ned på mme, men da gikk han ned 30. Skjønner dere at jeg er frustrert? Sist ble han veidd på onsdag, og vi skal veies imorgen igjen. Skulle ønske jeg kunne bare amme, men ser at det ikke går. Han er aldri fornøyd med bare pupp. Nå vurderer jeg å slutte å amme, Måltidene tar 1 time, når jeg må amme og gi tillegg. Det er veldig krevende, når man prøver å få gjort litt annet også. Vel, vel.. Det var det jeg hadde på hjertet.... Hilsen E
moniccen og Stina 14.06.07 Skrevet 30. september 2007 #2 Skrevet 30. september 2007 Aller først, jeg skjønner frustrasjonen din! Veldig godt! Men jeg må også si, at jeg brukte også ofte en time på amming da Stina var en mnd. Og da ammet jeg bare, ikke noe flaskestyr. Sånn er det innimellom med sånne småttiser. Man kan ikke regne med å få gjort litt annet også, ikke alltid i hvertfall. Det er utrolig slitsomt og frustrerende, jeg vet! Jeg har selv sittet og grått og ammet og grått igjen, og ønsket meg tid til å støvsuge... Men neida, bebisen krever sitt, så da ble d ikke tid til d jeg hadde tenkt... Sukk. Men, d som er bra, er at dette går seg til etter som de vokser. D blir sakte med sikkert bedre! (For de aller fleste i hvertfall) Om du skal amme eller ikke er jo helt og holdent ditt eget valg! Men om du virkelig ønsker å amme, er det mange her inne feks som vil hjelpe og støtte deg. www.ammehjelpen.no har også gode sider. Det er jo også vanlig at vektøkningen varierer, ikke lurt å veie FOR ofte heller, d jevner seg gjerne ut over tid. Har du prøvd å lage noen økedager slik at du får mer melk? Hvor ofte spiser han? Har du hjelp i huset, pappan? Lykke til!
Snappie Skrevet 1. oktober 2007 #3 Skrevet 1. oktober 2007 Hva med å pumpe deg og gi dette på flaske for å øke produksjonen? Og gjerne lette sugearbeidet?
Yrha Skrevet 1. oktober 2007 #4 Skrevet 1. oktober 2007 Vil bare gi litt støttende ord her, selv om de over har kanskje sagt det meste Bare stå på, vet hvordan du har det, og det blir helt sikkert lettere. Og ikke hør på helsesøstrene, det opp til DEG om du orker å amme! Hvis du føler at du ikke har valgt det selv men at noen andre tvinger det på deg, vil det føles mye tyngre! Lykke til.
Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #5 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg forstår deg veldig godt, og kjenner meg veldig godt igjen. Gutten min ville ikke ta pupp i det hele tatt første uken og tok enda noen dager før han ville suge på puppen så måtte pumpe meg. De første 4-5 ukene tok det hvertfall 1 time hver gang jeg ammet, som stortsett føltest som hele tiden, og aldri mer en 1.5 time fra amme slutt til start igjen. Kjempe såre pupper, så vondt at jeg ikke orket å la vannet renne rett på dem i dusjen... og lite melk så han bare la på seg 400 gram den første måneden. Nå er han 2 månder og alt er sååå mye bedre. Har fortsatt lite melk men har fått det til å funke med å pumpe 1-2 ganger etter at han sovner på kvelden også bruke det som ekstra dagen etter. Hvis dette ikke er nok får han mme, men jeg venter alltid litt mellom ferdig amming for å se om han virkelig er mer sulten for ofte er han bare litt misfornøyd med at det er tomt (suger alltid begge puppene tomme hver gang) men etter 5-10 min rekker han å kjenne etter at han faktisk er mett og en rap eller 2 hjelper også. Men hvis han forsatt ikke er fornøyd etter 5-10 min får han litt mme ekstra. Han er lang og tynn av natur men har nå en grei vektøkning på 150-200 i uken. Andre ting som har hjulpet meg er å bruke nesespray for utrivingsrefleksen når jeg pumper, og amme ofte, ammer fortsatt ganske ofte men som nevnt over så lærer de seg å spise mer effektiv etter hvert så nå tar det ca 20 min og da blir det jo mye mer ledig tid i mellom til neste gang. også spiser jeg havregrøt til frokost hverdag og drikker amme te, om de to siste tingene har funket vet jeg jo ikke men havregrøt er jo ganske sunt så ikke der verste man kan spise og ammete er ganske godt når man blir vant til det. Om du skal slutte å amme eller ikke er jo helt klart helt opp til deg, men jeg tror jeg følte meg mye som deg etter 4 uker og nå etter 9 uker er alt så så mye bedre og ammingen går kjempe fint, så mitt beste råd ville kanksje være å prøve litt til før du bestemmer deg. Lykke til og du er ikke alene, og her kan man alltid lufte frustrasjonen og bare det hjelper jo litt av og til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå