Gå til innhold

Fødselen: Smertene på riene økte når jeg la meg ned! Noen som har opplevd det samme?

Anbefalte innlegg

Sist jeg fødte, opplevde jeg at smertene på riene tiltok noe helt enormnt når jeg la meg ned! Hadde tidligere hengt over en "preikestol" under riene, og da gikk det så fint! Jeg rugget meg forsiktig fra side til side og det hjalp mot smertene. Måtte passe på at vekten kom rett på åpningen, hvis ikke ble smertene verre (hvis jeg tippet litt for mye frem eller litt for mye tilbake ble det verre). Jordmoren lurte på om jeg hadde lyst på litt lystgass, og jeg takket selvfølgelig ja! :-) La meg ned og supte inn lystgass, men du hjelpe meg som riene tok seg opp!!! Plutselig lå jeg og rautet som en kyr! Jeg vet at rier kan ta seg opp og bli mer effektive hvis en bruker lystgass, men kan det også ha spilt en rolle at jeg la meg ned? Jeg tenkte ikke på det mens det hele skjedde, men har tenkt på det i etterkant. Skal i alle fall prøve å komme meg opp igjen og stå hvis det skjer igjen, for å se om det er det at jeg legger meg ned som gjør smertene kraftigere. Er det flere som har opplevd noe lignende?

Vestlandet

Fortsetter under...

Jeg visste ikke at man kunne få kraftigere rier av lystgass, det forklarer kanskje hvorfor jeg lå med konstante rier forrige fødsel... Vet ikke om det hadde vært bedre hvis jeg hadde stått/gått, klarte ikke. Men neste gang skal jeg prøve å holde meg unna senga!

• 3 uker senere...

jeg sto under hele min fødsel. hver gang jeg la meg ned fikk jeg ikke puste og det ble mye vondere. kan tro jeg var støl dagen etter. holdt meg fast i en prekestol i 15 timer....

Det er helt naturlig at du får økte smerter når du ligger. Babyen skal igjennom bekkenet, og den delen av bekkenet som er mest bevegelig og som beveger seg når barnet skal ut er halebenet. Så ved å ligge på rumpa (halebenet) oppnår du et par ting; 1) fødselskanalen blir trangere enn det den egentlig trenger å være, ergo blir det vondere og tar sannsynligvis lengre tid å få ut barnet, 2) Nerver og blodårer blir klemt sammen, dermed får du dårligere blodforsyningen til området (mindre oksygen) og økt smerteopplevelse både pga redusert oksygentilførsel og sammenklemte nerver.

Derfor er det helt tullete at fødselslegene kun forløser med tang/vakum når fødekvinnen ligger på rumpa. De burde heller gjøre det med fødekvinnen på alle fire med overkroppen litt høyere enn rumpa (lene seg på puter ell i sengen), og rumpa da vendt mot legen.

Hei!

Ja, jeg opplevde vel mye av det samme. Det var helt uaktuelt å ligge, så jeg gikk i timesvis hehe:-) Mannen min og jeg trødde linoleumen rundt i gangene på føden, og det var det eneste som hjalp mot smertene. Etterhver, då kroppen hadde jobbet på spreng i timesvis, begynte jeg å bli litt plaget av intense hetebølger/svettetokter (ja, for en fødsel er jo et maraton av en treningsøkt!!). Løsningen ble da at jeg hang på vasken på fødestuen, rugget fram og tilbake på hoftene - og svalte hode og nakke i kaldt vann i springen med jevne mellomrom. Drikke kunne jeg og i samme slengen! Kjempepraktisk måte å kjøle seg ned på, Fant på det helt av meg sjøl hehe:-)

Annonse

Jeg opplevde også smertene verre da jeg lå nede. Ville ikke legge meg, men måtte da de skulle feste sånn registrering på fosterets hode, pga lite fosterbevegelse. Men jeg sugde meg fast i lystgassmaska og hadde ikke kommet meg på beina igjen om jeg hadde fått lov. Var litt små forbanna for at jeg måtte legge meg ned, men hva gjør man ikke for barnets beste, det var jo tross alt derfor jeg var kommet. Jeg hørtes ut som tarzan, man lille gutt kom velskapt til verden. Nå er det godt 3 uker og smertene er glemt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...