oooio... Skrevet 30. september 2007 #1 Skrevet 30. september 2007 har et lammelår på ca 2.2kg med bein. i går kveld smurte jeg det inn med salt,pepper, rosmarin og stakk hvitløksbåter i. men hvodan skal dette stekes? med folie?i vannbad? hilken temp.,og ev hvor lenge? kommer meg ikke inn på matprat sidene for å sjekke.....uff får middags gjester kl4 noen som kan hjelpe?
Diva Muffin Skrevet 30. september 2007 #3 Skrevet 30. september 2007 Du bruner der på panna først, hvis du har stor nok panne. Og legger det f.eks sammen med grønnsaker som gir god kraft, samt litt vann. Hvis det ligger oppå grønnsakene blir det ikke kokt under. Hvor lenge det skal steke kommer helt an på ovnen og hvorvidt du tar det rett ut av kjøleskapet. Jeg ville brukt steketermometer og tatt det når kjernetemperaturen er rundt 65.
ApriIbaby Skrevet 30. september 2007 #4 Skrevet 30. september 2007 Jeg steker det uten folie eller noe annet på rist over langpanne i ovenen. Bruk steke termometer - menre det skal vise ca 70 grader for litt rosa inni. Pass på å sette temometeret midt i den mest kjøttfulle delen, og ikke i nærheten av ben - da får du helt feil temp. Stekingen tar noen timer. det bør være ferdigstekt ca 1 time før gjestene kommer slik at kraften får satt seg og ikke renner ut når det skjærer opp.
ApriIbaby Skrevet 30. september 2007 #5 Skrevet 30. september 2007 Jeg bruner det ikke først - det blir stekeskorpe i ovenen - evt kan man skru opp og sette på litt varmluft til slutt. Ca 125 grader...glemte jeg å skrive
ApriIbaby Skrevet 30. september 2007 #6 Skrevet 30. september 2007 Oppskruft: Krydre steken med salt, pepper og rosmarin. Stikk et steketermometer i steken og legg lammelåret i en ildfast form. Sett steken i ovnen på 125 °C. Stekes til steketermometeret viser 70°C for rosa eller 76 °C for grå.
oooio... Skrevet 30. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 30. september 2007 bruker dere vann i bunnen på langpannen, eller ingen ting?tusen takk for svar.
Loyloy Skrevet 30. september 2007 #8 Skrevet 30. september 2007 ikke vann i panna... vi smører den med smør, legger potetskiver tett i tett, over hele pannen, slenger på masse små smørklatter, og opphakket hvitløk og legger l året rett oppå. Stek på 210 grader første halvtime og deretter senker du til 180 grader og lar den stå til steketermometeret viser 70/72 grader... For ekstra tilbehør kan du slenge på noen gulrøtter i staver fra du skrur ned varmen YumYum, og de potetene blir verdens beste.... UHMMMMM
Loyloy Skrevet 30. september 2007 #10 Skrevet 30. september 2007 ikke brune det på panna heller... det blir mørere av bare å være i ovnen og stekeskorpe får du uansett når du ikke bruker vann langpanna... det skal stekes ikke dampes....
frøken blå Skrevet 30. september 2007 #11 Skrevet 30. september 2007 Skjær opp gulrøtter, løk og potetbåter du legger låret oppå. Ikke noe særlig vann i langpanna.... Kommer jo litt kraft fra låret. Har du steiketermometer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå