Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #1 Skrevet 30. september 2007 Har planlagt to reiser med fly i høst. Har nå blitt gravid, og lurer på om det går greit å fly for det ? Den første flyturen jeg skal ta er i graviditetsuke 8-9, og den andre i graviditetsuke 12-13. Ikke veldig lange flyturer. Max seks timer en vei. Noen som vet ?
#Aurora har tre gutter# Skrevet 30. september 2007 #2 Skrevet 30. september 2007 Vel er vel bare og fly...mye om og men ang det.Jeg reiste i fjord da jeg var en 8-9uker på veg og det ikke bra.Så er vel ikke så farlig.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #3 Skrevet 30. september 2007 Å fly går greit helt frem til ca 4 - 8 uker før termin. Flyselskapene har forskjellige regler på dette, så sjekk med de når du kommer så lang og tenker å fly. Det eneste som er veldig viktig når man er gravid å flyr er å bevege seg ofte, ut å gå i midtgangen. Ta gjerne på det støttestrømper, vi har jo en tendens til å hovne opp alle som flyr, men det hjelper. Lykke til og god tur : )
Fullrulle86 Skrevet 30. september 2007 #4 Skrevet 30. september 2007 hei! det er ikke farlig å fly som gravid, men flyselskapene har en regel som sier at du ikke får fly de siste 3 mnd av svangerskapet fordi di vil ikke risikeren en fødsel ombord. men når du er så lite på vei er det ikke noe problem:o) det eneste du må passe på er at siden flyturen er lenger enn 1 time, må du drikke masse vann, kjøpe støttestrømper (på apoteket) å gå deg noen turer i midtgangen i løpet av turen. dette er for å unngå eventuelle blodpropper. Det går helt sikkert fint siden du er så tidlig i svangerskapet, men dette er forhåndsregler du kan ta for å være på den sikre siden:o) God tur:o)
Nanna:-D Skrevet 30. september 2007 #5 Skrevet 30. september 2007 Hei. Jeg skal også ut å fly. Dette når jeg er ca 10 uker på vei tror jeg. Tenkte jeg skulle sjekke med lege, og jeg skal til lege om halvannen uke. Høre meninga dømmes om dette. Om det er noen spesielle forhåndsregler man bør ta. Kan prøve å huske på å stikke innom og si ifra hva jeg får som svar vis du vil...
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #6 Skrevet 30. september 2007 Hei Nanna ! Fint om du tipser meg om hva slags svar du fikk i forhold til å reise med fly. :-)
Gjest Skrevet 30. september 2007 #7 Skrevet 30. september 2007 Hei! Spurte en lege om dette da jeg var gravid for noen år siden, og vi lurte på om vi skulle reise på ferie. Jeg ville da vært ca 5 mnd på vei og flyreisen var ca. 8 timer hver vei. Han sa at èn ting man vanligvis ikke blir opplyst om, er strålingen som fosteret blir utsatt for under en flyreise. Han sa at under en flyreise på mer enn et par timer vil fosteret bli utsatt for mer stråling enn ved røntgen, og det pleier man jo å unngå på gravide. Jeg valgte å ikke reise, men kunne selvsagt ha sjekket dette med andre leger. Har ikke hørt noe om dette hverken før eller siden, og hadde helt ærlig glemt det til jeg så dette innlegget. Gravide reiser jo på ferie stadig vekk, har jeg inntrykk av. Er det noen andre som har hørt noe om evt. stråling ved flyreiser?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #8 Skrevet 30. september 2007 det er det rareste jeg har hørt.. menmen kan være det stemmer, men har 2 leger i familien min å di har heller aldri hørt om dette... ta det med en klype salt! tenk da på all strålingen du har i hverdagen fra mobil, pc, micro osv... en må ikke bli hysteriske heller:o) men selcsakt, ta det opp med legen din viss du er i tvil:o)
nemi.marselia Skrevet 30. september 2007 #9 Skrevet 30. september 2007 etter ka lægen førtalte mæ så ska d ikkje være nåkka iveien m å fly men enkelte situasjona bør en unga d. æ har total flyforbud både detta å forje svangerskap
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå