Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2007 #26 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg er helt enig at senabort i uke 17 er ikke noe jeg ville ha søkt om (uten at barnet feks ikke var levedyktig...).Og JA, jeg hadde heller adoptert det bort, enn å ta abort så langt i svangerskapet. Men la oss være LITT realistiske her! Det er ingen foster som rives i stykker så sent i svangerskapet!Det blir satt i gang så det blir som en altfor tidlig fødsel. Barnet kommer ut ofte levende, men vil selvfølgelig dø ganske raskt utenfor livmoren. Men om man da synes at DETTE er bedre enn å eventuelt adoptere det bort, DET er jo en annen sak....
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2007 #27 Skrevet 18. oktober 2007 syke syke menneske....skriver du et innlegg som dette så må du tåle sterk kritikk....vel,vi vet ikke hva som har skjedd med deg siden du plutselig vil ta abort nå men,en ting er sikkert å d er at måtte du virkelig vente så lenge som til uke 17 før du fant ut at du ville ta d bort? tanken på å sette i gang en fødsel i uke 17 er drastisk...ei venninne av meg mista sin baby i uke 17,jeg har sett bilde av babyen å d va er en drit skjønn gutte mini baby som var helt ferdig men ikke utvikla nok til å leve seff men,jeg håper ikke du får d godkjennt desverre...la noen andre få overta babyen som virkelig ønsker seg en litenn.....
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #28 Skrevet 19. oktober 2007 jeg er ikke imot abort, men i uke 17?? jeg klarer ikke la være å svare en gang.. man kan ikke skrive sånnt, uten å få noe kritikk. 17 uker er jo sinnsykt lenge. får helt vondt. har prøvd å tenke ut grunner som kan få noen til å vente så lenge meen.. voldtatt: da vet man det før.. incest: da vet man det før blir forlatt av barnefar: ikke god nok grunn rusmisbruker: det var hun jo ikke psykisk syk: man blir jo ikke det over natta vell? hmm.. hvilken god grunn kan man ha til å vente helt tl uke 17 med å ta abort?
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #29 Skrevet 19. oktober 2007 "har tenkt på det i to-tre uker nå".... snakk om å ta seg god tid for å være 14-15 uker på vei..
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #30 Skrevet 20. oktober 2007 Ærlig talt! Jeg synes dette blir helt dumt! Abortdebatten kommer aldri til og ende.. Det er greit nok! Men det må da være mulig å respektere jenter som kommer hit, kanskje litt usikre og er i en utrolig vanskelig situasjon som ingen andre aner noe om!! Man må jo gjerne stille spørsmål som virker uforståelig for en selv, men det er så utrolig barnslig å komme med så hånlige, frekke og slemme innlegg! Først og fremst burde folk tenke på å skaffe seg informasjon om det de skriver og er så veldig smarte om! Ingen foster i uke 17 blir revet i stykker - heller ikke lagt levende for å blø i hjel og dø! De blir satt i gang(og født på vanlig måte), men har ingen muligheter for å leve mer en ett ytterst lite øyeblikk utenfor mors mage! Ytterst få av indre organer er ferdig utviklet så det fosteret opplever ikke noe som helst smerte! Og til du som sa det var grusomt med tanke på at et 17 uker gammelt foster har armer og ben - det har også et 12 uker gammelt foster! Tilslutt vil jeg si at det hender faktisk for noen at de ikke finner ut av svangerskapet før de er kommet måneder på vei og er over 12 ukersgrensen.. Noen jenter har ikke mensen regelmessig av ulike grunner, noen gravide blør bittelitt under svangerskapet og en mage er som oftest ikke synlig på så mange før etter tolvte uke!! Så tenk dere om.. Om dette handler om jenter som er i vanskelige situasjoner, mener jeg at det er mye mer humant å ta en abort enn å adoptere bort barnet slik som alle driver å maser om!! Jeg kan ikke tenke meg noe mer grusomt enn å måtte gi fra meg et barn jeg har båret på i ni måneder og sannsynligvis blitt veldig glad i rett etter fødselen!! Og hvem skal man prioritere, en ung, kanskje vanskeligstilt jente med hundre prosent ferdigutviklede sanser og følelser - eller et foster som ikke har en eneste erfaring med verden utenfor, som fortsatt ikke har følelser eller utviklet sanser?? Jeg er enig i at det begynner å bli sent med abort, men i visse tilfeller synes jeg det skal få være fult mulig! Jeg kjenner at ingenting provoserer meg mer enn folk som skal dømme andre og utnevne de til samfunnstapere eller sinnsyke fordi de vurderer å ta et ufattelig vanskelig valg, bare fordi du synes det er utenkelig!! Ta dere sammen! Jeg håper virkelig ikke det er noe annet enn unge tenåringsmødre og fjortiser her som skriver disse nedverdigende tingene, for da begynner jeg å lure på hva som liksom skjer i hodet på voksne mennesker og medfølelsen deres i dag!!!
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #31 Skrevet 21. oktober 2007 det er ikke alt man fortjener medfølelse for. og når man har tenkt på noe i 2-3 uker er situasjonen kanskje ikke så håpløs.. jeg syns denne var litt drøy, det er grenser for hvor langt man skal trekke ut tiden.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #32 Skrevet 21. oktober 2007 Vel, at det skal være mer humant med en senabort enn en adopsjon, DET går jeg ikke med på. Vanskelig for moren? Absolutt! Men nå er hun jo faktisk havnet i en situasjon, mer eller mindre selvforskyldt, som må løses! Å være gravid i 17. uke og ikke ville ha barnet er jo vanskelig uansett! Men når man først har ventet så lenge, uvisst av hvilken grunn, så må faktisk andre sider av saken vurderes, ikke bare mors følelser! Hvem sier at et foster som fødes, og kanskje lever når det kommer ut, ikke føler smerte? Fordi organene ikke er ferdig utviklet, skal de ikke kunne føle smerte? Dette stemmer faktisk ikke!!! Dessuten er det faktisk et moralsk dilemme, da! Man setter jo i gang en for tidlig fødsel med vilje, og barnet lever ofte når det kommer ut. Jeg har litt problemer med å kalle dette mer humant enn adopsjon. I f.eks. USA er adopsjon et fullverdig alternativ til abort, og mor har mulighet til å være med å bestemme hva slags familie hun ønsker til barnet sitt. Det er blitt ganske vanlig med såkalt åpen adopsjon, der mor til en viss grad får være en del av barnets liv hvis hun ønsker det. Hvorfor er ikke dette et alternativ her i Norge? Dere nevner at noen ikke vet at de er gravide før 17.uke, og DET tror jeg er bullshit i de fleste tilfeller! Det skjer sikkert unntaksvis, men tror ikke det er mange som ærlig kan bruke denne forklaringen! For å være helt ærlig synes jeg det er litt på kanten å abortere et foster i 12. uke også, er det virkelig nødvendig å tenke seg om i mange uker før man tar et valg? Dette innlegget er ikke ment som kritikk rettet spesielt mot hovedinnleggeren i denne tråden, men på generelt grunnlag p.g.a de håpløse kommentarene i noen av innleggene over.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #33 Skrevet 21. oktober 2007 Hei. Jeg må bare gi min fulle støtte til HI og uke 17 her inne. TIl dere besteborgelige og bedrevitende abortmotstandere må jeg bare få si at abort, og også sen abort, er tillatt i Norge (og takk for det). Det er ikke snakk om mord slik mange her påstår, mord er ikke tillatt. Sen abort vurderes av en uavhengig nemd hovedsakelig bestående av leger. Her kommer flere momenter inn enn etikk og moral. Heldigvis er det ikke DERE som avgjør skjebnen til søkere. Til dere som roper ut om at uke 17 har tenkt på dette i 2-3 uker og syns dette er galt. Hun er innenfor grensen, og som dere hyklere burde forstå er ikke sen abort noe som man bestemmer seg for over natten. Kan godt forstå at skribentene her inne ikke vil legge ut om situasjonen som gjør at de vurderer dette vanskelige valget. Jeg syns det er prisverdig at de faktisk tar seg tid til å vurdere alle sider av saken. Videre må jeg gjenta at innenfor grensen på 18 uker er det tillatt med abort i Norge. Selv om det er tillatt vil det ikke si at det er et lett valg for dem som bestemmer seg for å gjennomføre dette. Det er lov å være uenig i Norsk lov, selfølgelig er det det, men velg da andre fora å gi uttrykk for din uenighet, enn å rakke ned på noen som har kommet i en svært vanskelig situasjon og prøver å finne en vei ut. Til trådstarter og uke 17: Lykke til med de valgene dere tar! Håper det løser seg til det beste for begge to!
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #34 Skrevet 21. oktober 2007 Ikke er jeg besteborger og ikke er jeg abortmotstander!Jeg er en mor som har måtte tatt dette harde valget TO ganger, så jeg vet hva jeg snakker om og har kjent det på kroppen! Men det er tross alt en grunn til at det er selvbestemt abort til og med 12. uke! Hun er IKKE innenfor grensen til å ta dette valget selv, heldigvis er det en nemdt som skal ta dette valget for henne! Og når man er så langt på vei, så er det ikke bare sin egen kropp det handler om lengre! At argumentet er at det er stakkars mor som må adoptere bort barnet, og det er værre enn å ta abort, da ser jeg rødt! Det er jo nettopp av kjærlighet til barnet at man velger å gi det til andre som KAN og VIL ta vare på det! Men at man er så egoistisk og selvsentrert at man heller vil abortere ett 17 uker gammelt foster ( som det jeg har forstått er helt friskt..), da rister jeg bare på hodet! Argumentene for å rettferdiggjøre dette valget kommer jeg aldri til å forstå! Skriver man inn her men en slik vinkling, så må man forvente litt motstand!Skal man bare jatte med?Hva om neste som skriver inn er i uke 23?Eller 30?Hvor går grensen for kvinnens rett til å bestemme over egen kropp?
opsi fødeklar Skrevet 22. oktober 2007 #35 Skrevet 22. oktober 2007 Her er jeg fullstednig enig med deg. Hvis en går inn på siden gravide slitere, ser en hvor mange som virkelig kan gi et barn et godt liv. Det er mange som ønsker å adoptere. Jeg har vært i samme situasjon, men før uke 12. Å vente til uke 17? Har du blitt gravid, da er det din egen skyld og du må ta konsekvensene av det. Nå er det ikke lenger snakk om å gjøre det beste for deg, men å gjøre det beste for barnet ditt. At du legger inn innlegg og mener vi bør skrive for et publikum som vil høre? Jeg trodde du ville ha ulike råd og meninger. Jeg mistet et barn i uke 18, hvorav barnet var perfekt, bare liten. Jeg håper det ordner seg for deg, og at du får fred med deg selv også etterpå. Klem.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #36 Skrevet 22. oktober 2007 Hei alle sammen. Hvor mange her inne på senabort-debatten er over 28 år og har barn?
opsi fødeklar Skrevet 22. oktober 2007 #37 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg er 29 år, og er gravid med mitt fjerde barn. Jeg skal ikke ta abort, men er her av den grunn at jeg har gjort det før.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #38 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg er 30 og gravid med nummer fire. Jeg har også tatt dette tunge valget to ganger før, slik at jeg egentlig kunne ha vert på vei med nummer 6. Jeg var 17 når jeg ble på vei med nummer en, så jeg mener i hvertfall selv at jeg vet hva jeg snakker om...
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #39 Skrevet 22. oktober 2007 Siden du spør, så er jeg 31 år og venter mitt tredje barn. Jeg skrev innlegget litt lenger opp om at det blandt annet i USA er mer vanlig med adopsjon enn det er her. Holder fortsatt en knapp på at dette oftere burde vurderes som et alternativ her i Norge også. Det er nok av ressurssterke familier her som gjerne tar i mot et uønsket barn.
mizz Skrevet 21. november 2007 #40 Skrevet 21. november 2007 Hei! for det første så kan man faktisk søke om senabort helt til uke 22 selv om det er fælt å faktisk kunne vente så lenge, for det andre så får man en pille som gjør at fosteret dør i mors mage og deretter føder man det ut med riemedisiner. men man må ha en veldig god grunn,f.eks. at fosteret ikke er levedyktig,har store skader,mor er rusmisbruker, for ung o.l. dette vet jeg en del om siden jeg selv er i uke 17-18(de var litt usikre på Rikshospitalet etter UL p.g.a. siste mens termin og ULmålet hadde over tre ukers forskjell), og de fant ut på Rikshospitalet at den lille gutten vår har leppespalte og i tillegg er veldig liten så det er en stor risiko for kromosomfeil selv om han så frisk ut. har tatt fostervannsprøve og venter på svar,ventetiden er forferdelig og mange tanker ang det som er det riktige å gjøre hvis han har en kromosomfeil surrer. legene indirekte anbefalte oss faktisk å vurdere abort nøye med tanke på at mange av fosterene med kromosomfeil dør i mors liv,dør rett etter fødsel eller lever kun få år med mange operasjoner og mye smerte. de gjentok flere ganger at vi kan søke om abort helt til uke 22. vi håper selvfølgelig på å få svar veldig snart slik at vi slipper å gå så lenge før vi kan søke om det,har bestemt oss for at har gutten vår kromosomfeil så velger vi å la han få slippe alle operasjonene han må igjennom med mye smerte. derfor syns jeg det er helt håpløst av alle som skriver at det er uansvarlig å la det gå så lenge før man vurderer abort! mange har kanskje ikke mulighteten å vurdere det før, og jo det er faktisk noen som ikke vet at de er gravide før lang ut i svangerskapet, min mor gikk med spiral uvitende om fosteret helt til uke 16,men den døde, noen som er litt runde fra før av synes det ikke på og andre er lange og får ikke noe særlig til mage i det hele tatt! vi fikk ikke vite det om babyen før i forrige uke og jeg har det helt forferdelig med å gå å tenke på at jeg kanskje må ta livet av min lille nydelige gutt,men heller det enn år med smerte for han, fordi vi er så egoistiske og vil så absolutt ha en baby nå! HI, tenk nøye over det og ikke hør på alle som sier stygge ting til deg her inne,det er flere enn deg i samme situasjon som må ta et så forferdelig vanskelig valg, dessverre er noen så trangsynte at de ikke ser lengre enn sin egen nese og sine egne meninger. du sier du er i en vanskelig situasjon og det må andre bare godta! håper alt ordner seg for deg uansett!
smileygirl78 Skrevet 22. november 2007 #41 Skrevet 22. november 2007 Til deg som er i uke 17!! ) Om DU føler det er riktig å ta sen-abort,om DIN situasjon tilsier at det er det eneste riktige for akkurat DEG, Ja da syns jeg faktisk du skal gjøre det. Vet så innderlig godt at et slik valg er så utrolig vansklig,og at man gjør det med et tungt hjerte.... Men det er faktisk slik at i mange situasjoner så er det beste for deg og barnet at du velger den vanskligste beslutningen du noen sinne har tatt..... Ikke hør på alle de andre her inne som hakker ned på deg pga valgte du skal ta (eller et valg en nemd skal ta for deg). Jeg støtter deg fult ut!!! Lykke til -snowgirl-
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2007 #42 Skrevet 10. desember 2007 ting som kan virke helt umulig for deg nå kan forandre seg.. legen min sa at 2 av 3 får store psykiske problemer av å ta abort.. sen abort er veldig strengt og du må snakke med lege,psykolog,sykepleier og u name it. er situasjonen din så forferdelig? hvis typen din har dumpa deg så kommer du over det. hvis du er redd for karrieren din så kan man utdanne seg når man er voksne også. hvis fosteret er svært sykt er det en annen sak,men tenk deg veldig godt om! om 6 uker kan barnet overleve en fødsel! Hvor gammel er du? skulle ønske du skrev hva som var i veien for deg.Verden kan virke mer vanskelig enn den egentlig er når man er veldig ung. Lykke til og håper du ikke tar abort.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2007 #43 Skrevet 21. desember 2007 hva ble det til med hun i uke 17??
♥ Smurfen ♥ Skrevet 25. desember 2007 #45 Skrevet 25. desember 2007 Må si at på deg som skriver at det ikke er god nok grunn til å ta senabort for de som er utsatt for noe som voldtekt og incest, burde tenke deg KRAFTIG om!!! ble skikkelig sint jeg nå.. for det første, tenk om denne jenta ikke visste det før nå? har du tenkt på at leger ikke bare tar senabort på hvem som helst? og hvis hun visste det men fikk reaksjoner på f.eks incest og rett og slett ikke klarte å beholde barnet! oj oj oj, jeg kunne virkelig lesset av meg hvor utrolig umodent og lite tenkt det du har skrevet er. Du er ihvertfall MEGET lite informert om hva det vil si å bli utsatt for noe sånt.. fy søren er faktisk så sint nå at jeg ikke klarer å skrive mer..
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2007 #47 Skrevet 29. desember 2007 en ting jeg synes er litt merkelig er at de fleste her inne virker å være veldig motstandere av abort i uke 17, men abort en drøy måned før er helt greit. Jeg synes abort er galt uansett. Er nesten litt overasket over hvor drastisk synet endres på bare en mnd. De fleste er jo for abort. Skjønner jo det at babyen er mer utviklet i uke 17 enn i uke 12, men hvor går grensa mellom at babyen i magen bare er en "celleklump" som mor ikke vil ha og at babyen faktisk er en baby?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå