Gå til innhold

jeg kan nesten ikke vente..

Anbefalte innlegg

hei alle sammen :) jeg har planlagt å dra til danmark for inseminasjon i 4 år. nå nærmer det seg.. skal prøve å dra nedover i februar/mars. jeg jobber som vikar i barnehage og vil ha det litt mere stabilt jobbmessig og tjene opp til fødselspenger først. men, jeg kan nesten ikke vente til det blir min tur :) jeg har valgt nordica. er det noen som vet hvor tidlig jeg trenger å booke time når jeg har donorønsker? drar jeg på ultralydscanning på 7-9 dag i syklus og sjekker hvor stort egget mitt er? kan de se om det er et fint egg? så setter jeg EL-sprøyte og drar nedover ca 4 dager etter? er det lurt å være i danmark til neste dag i tilfellet de finner ut at jeg skal vente til neste dag? eller vet de det med sikkerhet siden jeg tar EL-sprøyte før jeg drar? kan bli litt forvirret ;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10513692-jeg-kan-nesten-ikke-vente/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så spennende :) Vil råde deg til å gå inn på nettsidene til Nordica. Der bestiller du time for samtale, gratis og de ringer deg. Før insem. må du ha tatt blodprøver, bl.a.: hiv, gonore, klamydia, rubella, hepatitt b og c - kan ta opptil 2 uker å få svar på disse prøvene. Svarene sendes/faxes til Nordica hvor de oppretter din journal. Anbefaler du gjør alle de forundersøkelser om din fertilitet i forkant. Og få vite at alt er ok kan spare deg for mye hodebry. Nå vet jeg ikke alderen din, men hormonverdier er uansett nyttig å måle (blodprøver). Man kan også undersøke om eggledere er åpne eller ikke ved hsg undersøkelse (røgnten på sykehus, feks. Riksen). Nordica anbefaler gjerne pergotime, selvom du har naturlig el.

Når du skal begynne insem., scannes/måles follikler noen dager i forkant av el. Mål også slimhinnen, den burde være 7-8 mm eller mer. Fordi det hender at noen sykluser ikke er gode (normalt), risikerer i såfall en bomtur. Utifra follikel str bestemmer Nordica når du skal sette sprøyte og når du skal insem. Sprøyte setter 2 dager før insem., det gjør det litt enklere med tanke på planlegging av reise. Kvaliteten på eggene sjekkes ikke, dessverre. Men ved IVF er det egguttak for bl.a sjekke om eggene er fruktbare eller ikke.

Lykke til ! Mye info., men du får nok dreisen på prosjektet etterhvert :)

tuuuuuuuuuuusen takk for svar :) :) det er så godt å ha et slikt forum!! jeg var på ultralyd scanning 10 dag i syklus for noen mnd siden. ville bare sjekke at alt er som det skal.. og det var flott :) det er mye som skal undersøkes altså. jeg har jo funnet ut om det meste egentlig, men kan jo bli litt forvirret og usikker av og til allikevel ;) derfor er det så kjekt å lufte tanker her.. jeg er 29 år. blir 30 i april. heldigvis har jeg alltid hatt regelmessig mens, men det sier jo ikke hvor fruktbar jeg er.. håper på det beste :) kommer sikkert mange flere spørsmål etter hvert regner jeg med ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...