Gå til innhold

Må man alltid til lapraskopi før IVF?

Anbefalte innlegg

Hei

Vi skal inn til videre utredning på Rikshospitalet neste måned. Har vært hos privat gyn hvor alt ser ok ut med eggløsning og blodprøver. Mannen har levert sædprøve, og ser for meg at neste steg er lapraskopi. Må alle igjennom det før IVF og i så fall vet dere hvor lang ventetid det er for å få det på Rikshospitalet. Etter 2,5 år begynner tålmodigheten å bli ganske dårlig...

Takk for svar :)

Fortsetter under...

Litt usikker på om alle må gjennom det før lap, men ser ut til at det er ganske vanlig i forbindelse med utredning. Greit å kikke inn og se om det er mulig å finne årsak til hvorfor man ikke blir gravid. Da får man jo sett på eggstokkene, sjekket at egglederene er åpne og sett på livmor.

Har dere sendt inn søknaden om prøverør?

Hei

Takk for svar. Regner vel egentlig med at vi må vente på lap før det blir aktuelt med IVF. Vi skal på IVF-pol på Rikshospitalet, så søknaden er vel i og for seg sendt...

Hyggelig å blir kjent med dere her inne, kjenner at det er veldig tung i perioder, spesielt når en etter en blir gravide for 2. gang (!) i vennekretsen.

Klem

Tror ikke jeg har tatt/hatt lap.

-Vet ikke engang skikkelig hva det er..

- Kanskje gjorde de dem kontrollene de trengte da jeg var i narkose pga liten operasjon..??

Har konstatert pcos, da..

Helt enig med at ting i perioder er vanvittig tungt, men jeg tenker at nå er jeg nærmere enn jeg har vært noen gang, etter at vi fikk beskjed om at vi sannsynligvis ikke hadde sjanse for å klare dette selv.

Det går nok bra til slutt, betryggende å få vite hva "som er galt" og få noen svar, synes vi da..

Lykke tiL!

Jeg måtte også gjennom denne operasjonen etter fine blodprøver +++

Med lap kan kan de bl.annet finne ut om du har endiometrose og slikt som ikke vises i blodprøver.

Det er ikke noe å grue seg til på forhånd. Du vil merke noe smerter et par dager etterpå, men hva gjør man ikke for å lykkes med dette :-)

Lykke til!! Klem.

Annonse

Takk for gode svar :) Da er det nok bare å innstille seg på lap, gruer meg litt men som du skriver Annelibe så gjør man nesten alt for å få dette til :)

Klem og lykke til dere også!

Hei

Vi har vært igjennom 2. forsøk, på Riksen, men jeg måtte ikke gjennom lapraskopi først. Jeg var inne på kontrastrøntgen, og det de sa til meg er at enten bør man gjennom kontrastrøntgen eller lapraskopi, ikke begge deler. Blir spennende å høre hva dere får beskjed om. Lykke til videre :)

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...