Gå til innhold

Tilkoblingsproblemer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fullammer jenta mi på 11 dager, og har masse melk. Har likevel disse tilkoblingsproblemene.., kan ta opptill 10 min. før hun klarer å suge seg fast, og jeg hjelper henne med å "dytte" pupp inn i munnen hennes. Gang på gang.. Hun blir rasende og dunker hodet mot puppen fordi det ikke kommer mat fort nok Hun klarer ikke å koble seg opp uten hjelp. Har ikke verdens største brystvorter, kanskje det har noe å si..? Hun får nok mat og legger på seg veldig bra, men det er ikke noe gøy med alt dette styret hver gang jeg skal amme. Særlig ikke i nattammingssituasjon, med vræling og en pappa som skal tidlig opp på jobb..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei..

Har akkurat det samme problemet.. Vært spesielt ille de siste dagene da melkeproduksjonen har økt.. Har små brystvorter, så han sliter med å få tak.. I natt ga jeg nesten opp.. Det tok en halv time!!

Går konstant med kopper (som samler opp melk, egentlig til bruk mens du ammer) for da blir det et lite vakuum som gjør at brystvorta står litt ut.. Funker litt, men er allikevel litt oppgitt. Slitsomt å ikke kunne bruke bare ammeinnlegg..

Skrevet

Bare stå på!

Jeg slet med det samme den første uka etter vi kom hjem fra sykehuset. Jeg var så heldig å ha en svigermor som kom hver 4. time og hjalp til med tilkoblinga (hun holdt i brystvorta så gutten fikk bedre tak). Etter noen dager var han mye sterkere til å suge, og da gikk det fint.

Kanskje du har noen som kan hjelpe til i et par dager? Hvis ikke, så bare tenk på at hun blir fort sterkere på suginga :)

Skrevet

Hei!

Jeg hadde samme problem i starten. Syns det hjalp å pumpe litt før amming. Pumpa drar liksom fram brystvorten llitt slik at den former seg bedre.

Kan ellers trøste med at babyen blir flinkere og flinkere og til slutt vil gutten finne veien selv. Bare vær tålmodig,selv om det er slitsomt. Nå kan jeg bare dytte brystvorten mot min lille datterpå 9 uker og så får hun den på plass selv.

Trenger du flere tips for tilkobling så kan du sjekke ammehjelpens nettside. (ammehjelpen.no) De har en liten videosnutt som viser hvordan tilkobling kan gjøres. Søk på stikkordet tilkobling. Jeg gjorde dette lenge - la barnet på ammepute - holdt og formet brystet med den ene hånden og dyttetbarnets hodet motbrystet med den andre. Husk å sikte brystvorten mot barnets gane.

Skrevet

Med små brystknopper og litt spreng kan det være vanskelig for et lite gap å få skikkelig tak, slet litt med det samme med tulla mi som nå er 9 uker. Pumpe litt først slik at brystet ikke er så stramt, og jeg måtte gjøre som det ikke står i boka, ta tak i bare det brune og stappe i munnen, støttet med en hånd bak hodet. jeg har ganske enkelt for små bryster til å gjøre det etter boka. Men vi fikk det til likevel Jeg fant fort ut at liggende amming ikke var noe for oss, da ble hun bare rasende og fikk ikke tak og dunket med hodet slik du beskriver. Sittende med henne i fanget godt støttet av puter, begge hender fri til å hjelpe henne, nå finner hun veien selv.

Skrevet

Takk for mange gode råd! Jeg skal fortsette å stå på! Håper på mange gode ammestunder framover :-)

Skrevet

Hmm, trykket visst på anonym når jeg la inn dette innlegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...