Gå til innhold

hvor mye fravær fra jobben må man regne med under ivf behandling?

Anbefalte innlegg

Er det perioder man blir sykemeldt eller holder det med evt å ta noen dager på egenmelding? Har dere sagt i fra til arbeidsgiver før dere har startet opp eller har det godt ann å vente til man evt klarer å bli gravid... På jobben min er det for tiden en del som er gravide og sjefen har slengt en del med leppen til de i forhold til at de bør komme seg på jobb... det er ikke en sykdom å være gravid, så hvorfor er de sykemeldt da osv osv....

Hva ville dere gjort?

Fortsetter under...

I fht til dager borte var vi først på forsamtale en dag (da brukte jeg egenmelding)-

Jeg måtte ta en liten operasjon, da ble jeg sykemeldt tre dager, med kontroll tre måneder senere, da fikk jeg fri med lønn. :)

På kontrollen fikk jeg klarsignal fra legen, og valgte derfor å fortelle det på jobben.

(Kun til sjefen og nestleder, da).

I forbindelse med uttak og innsetting blir de fleste sykemeldt tre dager, noen får sykemeldingen på sykehuset, andre fra fastlegen, dersom de ikke vil at sjefen skal vite noe, tror jeg.

Hvis alt går bra er du da ferdig med sykehuset og sykemelding i fht til det på ca 9 måneder...

Så får vi jo bare se det an..

Dersom det ikke går fra på første forsøk, blir det jo evt frys, om en har fått noen å fryse ned. Da trenger man kun den ene dagen, det ville jeg tatt på egenmelding, -men så har jeg bare brukt to dager i løpet av et år også da...

Lykke til!

ok noen flere innspill? problemet mitt er at det er sjefen som er ei skikkelig skravlebøtte. Da ei venninnne av meg på jobben ble gravid var det bare sjefen som ble informert i begynnelsen, med ønske om at hun ikke sa det videre. En uke senere visste hele huset dette. da var hun fem uker på vei og ble kjempefortvilet... Derfor er jeg usikker på når man skal fortelle, siden jeg ikke har lyst til at dette som er veldig sårt for meg skal bli siste snakkis på huset... I tillegg har sjefen en tendens til å slenge med leppa ovenfor andre som er gravide på huset... Man skal ikke vise noen tegn på å være sliten og kan ikke forvente spesialbehandling.. I tillegg er det forventet at man skal være i full jobb fram til man går ut i permisjon... ellers blir det mange kommentarer som blir slengt til de som ikke klarer å oppfylle disse kravene.

I vår bedrift er vi medlemmer i handel og kontor. Permisjonsreglene der er 12 dager permisjon med lønn i løpet av 12 månder.

Ett av punktene som gir rett til fri med lønn er legebesøk, eller vidre undersøkelse av spesialist. Hvorvitt prøverør faller inn under dette er jeg litt usikker og blir kanskje en vurderingssak. I mitt tilfelle har jeg ikke mistet noe lønn for de gangene jeg har vært ved rikshospitalet. Men jeg har valgt og gi beskjed til de på arbeidsplassen som trenger å vite det. Nå har jeg en jobb som er litt fleksibel, og ingen trenger å steppe inn for og ta mine arbeidsoppgaver. Men jeg er også villig til å jobbe lengre dager evt helgene for og påse at mine arbeidsoppgaver ikke lider pga tidvis stort fravær. Personlig har jeg erfart at det er enklere å dele dette med sin sjef isteden for å plutselig bli mye borte. I forkant av egguttak var jeg ofte inne til kontroll 3 ganger i uken, og da er det vanskelig å lage en troverdig forklaring til att man er syk annen hver dag. Har man mulighet er det kanskje greit å snakke med sin sjef, forklare hvordan det er og gi beskjed at man får en del fravær men man er villig til å gjøre sitt for at fraværet ikke blir for høyt. Sammen kan man kanskje komme frem til en løsning som ikke svir økonomisk hverken for arbeidsgiver eller arbeidstaker.

Hei!

Høres ut som du har en dårlig sjef, så hvis jeg var deg ville jeg ikke fortalt hva jeg drev på med. Jeg har fortalt det til min sjef nå at vi holder på med forsøk og at jeg nok blir borte en dag innimellom pga. det.

Jeg avspaserte den dagen vi var til samtale på sykehuset, fordi vi har litt kjøring måtte jeg ta en hel dag. Så tok jeg egenmelding 3 dager til uttak, en dag imellom og innsetting. Ingen på sykehuset som nevnte sykemelding, men jeg leste litt her inn på sidene og fikk samvittighet til å bruke egenmelding.

Lykke til, og drit i sjefen :-)

Annonse

Det er opp til deg hva du velger å fortelle som årsak til evt.fravær.

Jeg har IKKE oppgitt ivf som årsak.Det er ikke informasjon som jeg føler

for å distribuere på jobben.Virker ikke som om du har den ideelle sjefen heller...

Vet ikke hva slags jobb du har jeg,men egenmelding er jo også et alternativ :o)

Lykke til !

Hehe.

Det er klart man kan være "sleip" også..

Dersom du ikke kan avspassere kan du jo ringe og si at du har omgangsyke den dagen du skal til forsamtale, og i forbindelse med UL og uttak/innsetting kan du jo ha fått influensa og bihulebetennelse, hvis sjefen spør..

- helt klart en grei måte å gjøre det på om du ikke vil fortelle sjefen slik som HI er, som frykter at "alle" vet hva som skjer...

Det hadde nok jeg gjort, om jeg hadde en annen sjef!

Uansett hva du bestemmer deg for å gjøre: lykke til med prosessen!!

Tusen takk for alle svar. Mulig jeg tar en spansk en og får omgangssyke på forsamtalen... så får jeg heller fortelle hva som skjer når man går ordentlig igang med prosessen siden det er da fraværet begynner .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...