Gå til innhold

hva er så galt med talkum pudder??

Anbefalte innlegg

ser at mange her inne i i mot pudder, og ikke vil bruke det. Men før i tida så var jo pudder et must, og min mor kan ikke forstå at man ikke skal bruke pudder... selv bruker jeg det , og er ganske fornøyd. men hvorfor er så mange i mot det??

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

I utgangspunktet er det jo helt unødvendig. Bleiene er jo en smule bedre nå enn for 20 år siden. Vi hadde en boks stående og brukte det en skjelden gang. Kanskje 2-3 ganger i bleieperioden, hvis han var sår under pungen eller noe.

Det er jo meget unødvendig å bruke et produkt mot huden hvis ikke behovet er der. Man I MOT talkum er jeg jo ikke. Det er jo et kjekt produkt når behovet er der.

Er det noe galt med Talkum? Har ikke hørt om det jeg.. Fåes jo på apoteket og er til babyer da..

Jeg bruker ikke på stumpen, men trengte det endel i sommer under dobbel-trippelhaka/halsen på nyfødt baby.

Hun var så klam under der da det var varmt at hun ble sår. Eneste som hjalp var å ta litt pudder på fingeren og stryke på et lag innimellom. Alternativet var meget sår hud som grenset til åpne sår.. :-(

Jeg har hørt at man helst ikke bør bruke talkum nedentil på jenter, da det kan finne veien opp i skjeden og forårsake infeksjoner. Det var noe jeg så på et amerikansk tv-program mens jeg var gravid, men jeg har ikke lest det noe annet sted etterpå så jeg vet ikke om det er noe hold i det. Jeg synes derimot at det høres veldig logisk ut, så derfor styrer jeg unna talkum for sikkerhets skyld..

Annonse

• 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Annonse

Bor i utlandet og da jeg var på måndtlig kontroll med lillegutt hos barnelegen spurte jeg hva jeg kunne bruk i hudfolder etc. Hun sa at pudder er ikke lenger anbefalt da det fine støvet kan komme i lungene til barnet. Fikk anbefalt en salve kalt Euryplast, som fungerte kjempefint. Vet ikke om den er å få tak i i Norge, men på helsestasjonene har de vel noen anbefalinger vil jeg tro.

Men det er vel med pudder som med andre ting, før viste de ikke om evt. skadevirkninger og vi som er blitt pudret har vokst opp uten større problemer. Men om det finnes ting som er bedre så er det vel ingen grunn til å ikke bruke de nyere produktene.

• 2 år senere...

jeg bruker talkum på men 7 uker gammel hvis jeg ser hun begynner å bli sår mellom babyvalkene sine! Har på et veldig tynt lag, blåser vekk det ekstra pudderet, og vasker og har på nytt ved hvert bleieskift og i løpet av en dag er rødheten helt vekk! Kjempefint :)

• 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Vi bruker selv Talkum pudder. Ikke noe gæernt i å bruke det. Det koster ikke så mye og er helt parfymefritt. Snakket med de p helsestasjonen og de så ikke noe problem i å bruke det!

Så her i huset går det i talkumpudder! Vi hadde ikke klart oss uten! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...