Gå til innhold

Dansk undersøkelse viser at trening kan øke faren for spontanabort!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du får det til å høres verre ut enn det er jo.....

 

Women who jog or play racket sports and ball games early in pregnancy risk losing their baby, according to a study of more than 90,000 pregnant women in Denmark.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får h*n det til å høres verre ut enn det er? Det betyr jo at "Kvinner som jogger eller spiller squash/tennis eller ballspill tidlig i svangerskapet risikerer å miste babyen..".Det betyr jo at disse formene for trening kan øke faren for spontanabort! Jeg vil gjerne vite om nye funn innen forskning som angår meg og mitt ufødte barn, så takk til h*n som la ut linken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt med måte sier jeg bare! Det er sunt for gravide å holde seg i aktivitet. Man trenger ikke akkurat hive seg rundt med de heftigste aktiviteter. Gå turer,tren spinning,pilates,yoga:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med det hun over sier om lettere aktivitet i første trimester. Dumt å ikke følge det som står i den artikkelen når det er det siste innen forskning på det feltet. Jeg prioriterer hvertfall ungen i magen min, og roer ned den verste treninga etter å ha lest den artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den overskriften var dum synes jeg! Dette gjelder jo ikke fysisk aktivitet generelt - dette gjelder sport som f.eks. ballspill - og det sier seg selv at risiko for spontanabort øker om det er sjanse for å få en hard ball i magen. Også de som trener veldig veldig hardt og presser kroppen sin for mye, det er heller ikke bra. Men å bruke det generelle ordet TRENING, blir litt feil synes jeg. Mennesker (eller noen dyr) er ikke skapt for å sitte på rompa og det finnes utallige undersøkelser som viser at vi gjør dette for mye. Så opp av sofaen med god samvittighet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppklare litt her:

 

Anbefaling fra Sosial- og helsedirektoratet i Norge:

"Kvinner som er fysisk aktive under graviditeten opplever svangerskap og fødsel enklere enn kvinner som ikke har drevet FA i løpet av svangerskapet (...) Det er ikke økt risiko for spontanaborter, tidlig fødsel eller vekstretardasjon i forbindelse med moderat fysisk aktivitet i svangerskapet (...)"

 

"Moderat fysisk aktivitet": Ligge på 10-14 på Borgs skala, det vil sei "litt hardt" (6=svært lett og 20=maksimalt). Sagt på ein lettere måte: man skal være moderat andpusten, kan fint snakke og holde på i ein halvtime eller meir.

 

Unngå:

- Aktiviteter som medfører mange brå bevegelser, rykk, start og stopp

- Risiko- og kontaktidretter med fare for fall og støt mot mage (håndball, fotball, bryting, alpint, judo, vannski o.l)

 

Så, konklusjonen:

Kom deg ut og i aktivitet :) Kondisjonstrening med moderat intensitet, bekkenbunnstrening, styrketrening... Kan ikkje sjå at denne studien rokker ved det som lenge har vore Norge sin anbefaling til gravide :)

 

Helsing fysioterapeut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo ikke noe nytt at hard belastning under trening ikke er bra! Hopping, aerobic, tunge knebøy, vekter over 10kg løftes helst ikke over hodet osv.. men alle disse tingene tror jeg man vil få litt ubehag av å gjøre så det er jo ingen som gjør noe de kjenne kroppen ikke vil! Å hvem orker å gå på aerobic når man har mage.. ?? å vi er vel alle litt mer forskiktige når vi vet vi er under 3 mnd på veg å alt kan skje:)

Men uansett så er det bra man får vite om sånne ting som HI skriver over her så kan man selv ta stilling til o mdet er noe man vil gjøre eller ei!

folk som trener mye vil tåle mer trening enn de som aldri har trent før, av den trening som er bra for den gravid vel å merke! Tror man bare må kjenne på kroppen hva man syns er godt! trening under graviditeten gir så mye under fødsel å eller i svangerskapet så det er å anbefale:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...