Gå til innhold

Gravid med legeskrekk

VilVilVilVil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

trenger litt hjelp av dere her jenter.

Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid (3 positive tester + 1 uke over tiden), og er utrolig utrolig glad for det.

Men samtidig er jeg utrolig redd... Jeg har nemlig legeskrekk. Begynner å skjelve hvis jeg prøver å ringe legen, kaster opp og skjelver og mister all konsentrasjon når timen nærmer seg. Gjerne en dag eller to i forveien.

Så nå sitter jeg her og vet at jeg må gjøre noe snart. Det jeg lurer på fra dere andre gravide er hvor fort man bør kontakte lege og hva de gjør første gang? Hver så snill og svar noen!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

var hos legen når jeg var 9 uker på vei. de tok blodprøve, urinprøve og veide meg. så tok han blodtrykket mitt. og gav meg litt info om graviditet som jeg kunne lese og jeg fikk stille spørsmål.

Hvis du er redd for legen så kan du jo kanskje ringe jordmor først og gå mest til henne...

lykke til

Skrevet

Hei.

Har aldri vært noe glad i leger og spesielt ikke blodprøvetaking. Vært og er tildels redd for smertefulle undersøkelser. Skal sies at jeg er blitt bedre på dette etter at det tok oss 2,5 år å bli gravide og jeg måtte gjennom en del undersøkelser. Men jeg kan love deg at jeg var redd i forkant! Skalv og var helt nervevrak. Spesielt i forhold til kontrastvæskeundersøkelse av eggledere som jeg hadde hørt var helt j... Tro det eller ei, til og med undersøkelsen jeg gruet meg som et uvær til gikk helt fint. Var ikke halvparten så ille som jeg hadde trodd og hadde jeg skulle tatt den i morgen hadde jeg faktisk ikke gruet meg! slå den! Så det er håp :-)

Med hensyn til svangerskapskontroller så vil jeg si det "værste" man gjør er blodprøven man tar ca uke 12-14 (som man tar i armen). For de av oss som ikke liker blodprøver. Ellers er det mye prat. Sjekker blodtrykket, måler magen (etterhvert), vekt og kanskje en blodprøve i fingeren for å sjekke blodprosent.

Forklar legen din hvordan du har det så han/hun kan ta ekstra hensyn til det. Det finnes faktisk en del leger som er flinke på å ivareta sine pasienter. Hvis du ikke føler deg trygg på legen din så finn en annen. Det tror jeg kan gjøre utslag. Og noen ganger kan det være vært å gå privat også. Det gjorde vi en periode når det stod på som værst.

Lykke til.

Skrevet

Har selv legeskrekk, men har funnet ut at det ikke bare gjelder leger men situasjonen så nå er jeg faktisk mere redd JM enn legen. Jeg har fortalt alle at jeg er redd og mannen min har vært med meg på alt.

Det eneste problemet med det er at vi har litt vanskelig for å få presist blodtrykk da det øker i situasjonen!

Skrevet

Hei,

takk for svar alle. Selv om jeg ikke har vært hos noen jordmor er jeg sterkt redd for at det er like ille. Mannen min har i alle fall lovt å alltid være med og å ringe og bestille time for meg. Håper det hjelper litt. Har også bytta fastlege så håper det hjelper også.

Forrige gang jeg skulle bli målt blodtrykk på fikk også jeg beskjed om at resultatet antagelig ble altfor høyt pga jeg var så stressa i situasjonen.

Men vil jo bebisen bare det aller beste så da må man vel bare bite tenna sammen og komme seg gjennom.. Men venter nok til det nærmer seg uke 12.

Skrevet

Har selv legeskrekk:)

men jeg var hos legen i uke 8, å da forklarte jeg at jeg hadde legeskrekk. jeg har veldig sprøyteskrekk, så jeg fikk komme tilbake dagen etterpå for å ta blodprøve:)

fikk emla plaster som skal tas på 1 time før sprøytestikket. å jeg kjente ingenting:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Felles skjebne, felles trøst! Emla krem er helt fantastisk, hadde ikke klart å ta blodprøver uten den.

Jeg har hatt lege/nåleskrekk i mange år, så når jeg skulle velge fastlege, så fant jeg de i mitt nærområde og tok en ringerunde. Forklarte problemet og spurte hvordan de evt kunne hjelpe meg.

Jeg ble veldig godt tatt imot på legesenteret jeg valgte; fikk komme på samtaletime hos legen, fikk se rommet hvor de tar prøver etc. De har respekt for at noen er redde og vil hjelpe meg overkomme det.

Jeg fikk litt panikk med tanke på sykehus og fødsel, så dermed ble valget ABC fødeavdeling på Ullevål. Ingen nåler, ikke sykehuspreg og bare gjennomført koselige mennesker.

Jeg har samme jordmor som jeg går til kontroll - gjør alt der og kun til legen for sykemelding. Har fått møte alle som jobber der og de er veldig klar over min situasjon. Så jeg føler meg veldig trygg der. I tillegg kan jordmor sitte sammen med meg under hele fødselen; tror mannen min også føler det betryggende.

Mitt råd må være at du snakker med legen din, fortell hvordan du har det og spør hvordan de kan hjelpe deg på best mulig måte. Be om å få samtaletime med jordmor tidlig, så de kan også hjelpe deg!

• 1 måned senere...
Skrevet

nå trenger du da ikke og gå til legen..

det er valgfritt med jordmor og lege..

Skrevet

Heisann HI!!!!!!!!!!!!!! ^^

Var å tok blodprøve i går jeg..Jeg var så redd...Var inne på labben 3 ganger for å prøve,men klarte det ikke!!!Så gikk jeg på apoteket å kjøpte embla plaster,satt med det en time å gikk inn i gjen..Hadde heldigvis søsteren min med meg!!!Jeg var så redd at jeg skalv,jeg så ikke på da..Men det som var så rart at jeg kjente ingen verdens ting..Eneste jeg kjente var at legen tok av det stramme bånde...Jeg var så lettet å sjokkert over hvor bra det gikk at jeg gråt en skvett når jeg var ferdig!!Var så stolt...

Har brutt en bariere der ja...Føler meg litt mer rustet nå igrunn..En gynekologisk er egentlig verre en en blodprøve syns jeg da!!!

Lykke til..Vet virkelig hvordan du har det HI,håper du klarer å bryte noen barierer du også...Man blir litt stolt av seg selv etterpå!!!!!

Mange lykke ønskninger fra meg =)=)

• 2 uker senere...
Skrevet

gratulerer med graviditeten,så heldig du er:)

legeskrekk ja, ikke noe gøy....først må du finne en lege du kan føle deg trygg på:)

har en fantastisk snill, hennsynsfull lege som virkelig bryr seg om pasientene sine..finn en slik lege, da blir det mye betre skal du se:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...