Gå til innhold

Hjelp..Er det andre som har tatt ks med foranliggende morkake?????

Anbefalte innlegg

Er såååååå redd.For det første var jeg redd et vanlig keisersnitt. Operasjonsangst. Så er det denne dumme morkaken som ligger midt på magen i dypt sete. Har hørt at da må de skjære seg igjennom morkaken og så hente barnet ut......

Nå ble jeg kjempestressa.Det vil nok skje innen 4 uker.....

Er redd for store blødninger og komplikasjoner..........

Noen med erfaring??? Barnet ligger også i tverrleie siden morkaken tar plassen,og jeg har plagdes med småblødninger hele svangerskapet. Kommet fra kanten/fliken på morkaken hvor den er festet nederst.....

Har heldigvis fødeplass på Riksen.

Tusen tusen takk for alle svar.

Fortsetter under...

Morkaka mi lå delvis foran mormunnen sist jeg fødte. Ble forklart at de måtte gå inn gjennom morkaka for å få barnet ut (jeg hadde et snitt fra før også, arret lå midt over der morkaka lå). Fikk masse info på forhånd og sjansen for blødning, og to enheter blod lå klar til overføring under snittet. Men det gikk veldig bra, jeg blødde bare 1/2 liter under snittet (halvparten av det jeg blødde på første snitt som var haste).

Var også mye plaget med blødninger underveis i svangerskapet, var sykemeldt fra uke 23 pga det og fikk ikke anstrenge meg i hele tatt. Var også kjempenervøs pga alt dette, men det gikk bare bra.

Sjansen for komplikasjon er noe forhøyet ved forliggende morkake, men det går som regel bra det også. Regner med de vil ha blod liggende klart for overføring til deg også, bedre å være føre var..

Lykke til!

Normalt blir ks tatt ca 1-2 uker før termin. Med forliggende morkake tar de det tidligst mulig, for hvis fødselen starter er det stor sjanse for mye blødning. De venter nok ikke lenger enn uke 38 nei..

Jeg ble tatt i uke 35+3, men det var mer pga gutten i magen. Ble oppdaget store skader på han på UL i uke 33, og av hensyn til meg ville de ta meg så fort som mulig. De sa han ikke ville leve uansett etter fødsel, så derfor ville de spare meg for evt starting av fødsel og mer komplikasjoner. Men gutten levde i 2,5 mnd han! Desverre var han så sterkt skadet at et langt og godt liv ville han aldri fått..

Håper jeg ikke skremte deg med dette.. Var ikke meningen å skrive om dette egentlig, for jeg skjønner at det kan skremme folk.. Men det bare kom.. Du skal ikke tenke mer på det, for babyen din er jo frisk!

Masse lykke til!!

Annonse

Har tatt keisersnitt med fullstendig placenta previa. Jeg fikk beskjed om at de ikke skjærer gjennom morkaken, men at de flytter den til siden for å komme til. Det som skjedde i mitt tilfelle var at de kavet fælt, merket jo at de bakset og styrte på nedi magen der. Tok 30 minutter fra de begynte å skjære til ungen var ute. Vanligvis tar det visst bare 4-5 minutter. Til slutt fant de ut at de måtte fjerne morkaken først for å klare å få ut barnet. Og det som skjer da er jo at barnet slutter å puste. Hun kom seg imidlertid veldig raskt og er en herlig kvikk liten jente.

Man mister gjerne mer blod enn under et normalt keisersnitt. Derfor setter de også flere venefloner slik at det går fort å gi blod dersom det skulle bli nødvendig. Hørte de ringte etter blod da jeg lå der, men det ble heldigvis ikke nødvendig å bruke det. Men jeg mistet 1,3 liter så jeg var litt slapp etterpå.

Jeg spurte på forhånd legen om komplikasjoner etc. Synes det er greit å vite slik at ting ikke kommer som en overraskelse. Men alt gikk veldig bra. Det gjør det jo stort sett.

Jeg fikk først beskjed om snitt 2 uker før termin. Etter å ha vært innlagt med blødninger ble imidertid datoen fremskyndet til 3 uker før.

På Riksen er vel dette en type keisersnitt de foretar ukentlig så du burde være i de beste hender. Lykke til!

Ble oppdaget store hjerneskader på UL. Han hadde en kromosomfeil som avledet masse skader her og der i kroppen. Han var ikke levedyktig utenfor magen sa legene, men der tok de grundig feil!! Men dette er uhyre sjelden, og de ser det på UL så du må ikke bekymre deg for dette.. (Hvis du lurer mer på han så har han en hjemmeside, du kan få adressen hvis du vil, men lov meg å ikke bekymre deg for at dette skjer deg, for det gjør det ikke!!!!!)

Ser anonym skriver at de ikke skjærte gjennom morkaka, det kan nok være forskjellig praksis på dette også. På meg gjorde de det nå sist, den lå akkurat der de måtte skjære pga forrige snittet. Og jeg blødde mindre enn første gang som sagt. Men det kan være lurt å snakke med lege om alt dette på forhånd, og få så mye info som mulig. De satte 3 "gode innganger" (venfloner) på meg, to var i bruk så den siste var sikkert ment for blodoverføring hvis det skulle bli aktuelt..

=)

Tusen takk for informativ tilbakemelding Lillegull:-))

Ingenting som tyder på at noe er i veien her i gården med prinsen.

Har sikkert vært på snart 30 ul er pga morkaken og da har jo han både blitt målt og sjekket også........

Aldri vært noen ting med han, og han er så aktiv at jeg lurer på om det er noe galt der inne men det er et sunt og vitalt frisk barn sier de...Utvikler seg som han skal heldigvis............

Jeg får bare håper de får til slutten like bra nå da...........

=)

Ha en fin dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...