Gå til innhold

Ang. BYGGING AV HUS (å få en arkitekt til å tegne for deg, og leie snekkere til å bygge?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med det?? Vi fåt materialer så billig, at vi lurer på å få en arkitekt til å tegne for oss, å event. leie inn ett snekkerfirma til å byge huset.. Er det noen som vet noe om dette, og event. hvor mye det kom på? Vi vurderer byggesett også, men vi er interessert i å spare mest mulig penger...så vi vil undersøke alle mulighetene.

Vil veldig gjerne ha mange svar!:) Takk=)

Skrevet

Jeg tror arkitektene tar seg fryktelig betalt, for å kjøpe tegning av andre firma (eks norgeshus) betaler dere ca 15 000, så dere sparer nok noen tusen på å gjøre det, spesielt hvis dere får materialer så billig

Skrevet

Arkitekter er rå-dyre!!! Der ruller tusenlappene nesten før du har hatt første samtale! Billigere å kjøpe ferdighus-tegninger!

Skrevet

Å, går det ann? å kjøpe tegningene fra firmaer som norgeshus etc.? trodde ikke de gjorde det jeg, men så bra visst de gjør det!:) Arkitekt har jeg hørt koster mellom 50-100.000 .. men jeg vet ikke.. Er absolutt noe å vurdere å kjøpe fra firma.. men hva med snekkere da, noen som har erfaring med å leie inn snekkere for å bygge huset? hvor mye koster det ca?

Skrevet

Vi fikk en arkitekt til å tegne huset .Tror ikke det var så dyrt,men det kommer vel ann på hvor man bor

Skrevet

Hva med å få en student til å tegne?? Er selv arkitektstudent, og tror nok det finnes flere som godt kunne tenkt seg å få prøvd seg i det virkelige liv. Veldig variabelt ellers hva arkitektkontor tar, men der jeg har jobbet, mener jeg de sa at det aldri kommer under 50000 ihvertfall. Kommer selvsagt an på hvor vanskelig tomt det er, og hvor vanskelig dere er:) Har man svært spesielle ønsker, tar det jo lenger tid å få tegnet det bra, enn hvis man er temmelig fleksible.

For å få tak i arkitektstudenter, send ganske enkelt en mail til fakultetet for arkitektur på NTNU f.eks, så bruker de å videresende det til studentene.

Kommer jo an på hvor i landet du bor, men finnes også arkitektskoler i Oslo, Bergen og Stavanger, som du sikkert og kan kontakte.

Skrevet

Vi driver å bygger på, og en arkitekt har tegnet. Han tok 600kr timen! Og det går mange timer, først skal det prates så han får alle deres ønsker, så skal han tegne skisser, og når dere har valg en skisse skal den tegnes ordentlig med riktige mål osv. Så skal alt sendes inn til kommunen for godkjenning osv. Alt dette tar arkitekten seg av, men det går mange dager!

Kanskje lurt det forslaget du fikk her med en student. Ellers godtar faktisk noen av disse fredighus-leverandørene endel egeninnsats, kanskje lurt å ta en runde å høre med dem.

Skrevet

Hvor mye tror du en student vil ta for et oppdrag? 50000-100000 for en arkitekt er uaktuelt nemlig. Jeg vurderer å ta over min mors hus etter hvert (husbankhus fra 70tallet), men det trenger en real oppussing samt omlegging av bruksareal, gjøre i stand kjeller og kanskje et tilbygg og garasje. Derfor er det jo ikke aktuelt å kjøpe tegninger av et byggefirma, men kunne trengt noen med litt peiling til å komme med løsningsforslag (også til utearealene, men det må vel kanskje gjøres av en anleggsgartner). Ellers er jo byggmestere kanskje like flinke på praktisk mulige løsninger, jeg ser på arkitekter som kunstnere som kanskje har en tendens til å komme med litt høytflyvende ideer til tider, mens jeg trenger en budsjettløsning ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...