Gå til innhold

Kan vi ta pinex som smertestillende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet vi kan ta paracet, men kan vi ta pinex? Er det ikke det at vi kan ta alt som inneholder paracetamol når vi er gravide og ikke noe med ibuprofen som f.eks ibux?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

paracet og pinex har samme virkestoff.

ibumetin og ibux har samme virkestoff.

sistnevte skal du iallefall ikke bruke dersom du har astma.

jeg har bare brukt paracet under graviditet.

Skrevet

Tok en pinex nå, så tenkte jeg i etterkant at det kanskje var litt dumt. Men mente at det skulle gå bra. Må nesten spørre for å være på den sikre sida.

Skrevet

neida ikke dumt,som sagt samme virkestoff som i paracet det.

skal ikke gå rundt å ha unødvendig vondt heller:)

Skrevet

Jeg har tatt pinex. For paracet funker ikke på meg. Leser alltid pakningsvedlegget, og der stod det at det ikke var påvist at det var skadelig å bruke pinex under graviditet. Men bruker det likevel bare når det er høyst nødvendig.

Skrevet

Pinex kan du trygt ta. Det å Paracet er synonympreparater, altså det samme. Men ikke ta Pinex Forte, det er det samme som Paralgin Forte, og det bør du ikke ta under svangerskapet.

Klem fra sykepleier.

Skrevet

du skal ikke bruke pinex,

du kan bruke paracet. tok opp legemiddelboka fra joben og sjekket..

Skrevet

Pinex kan du ta, men ikke Pinex FORTE!!!

Vanlig Pinex inneholder vanlig Paracetamol, det samme som i Paracet.

" Graviditet/Amming: Overgang i placenta: En viss overgang må forventes. Teratogen effekt er ikke beskrevet. Overgang i morsmelk: Små mengder er påvist i morsmelk uten at en regner med noen risiko for påvirkning av barnet ved terapeutiske doser. "

Skrevet

Bare limer inn dette i fra Felleskatalogen som "bevis" på at PARACET og PINEX er det samme. Dette gjelder også Panodil. Grunnen til de forskjellige navnene, er at det er forskjellige fabrikker som har produsert dem.

Det du ser på denne listen er preparater med samme ACT nummer, og dette betyr at de er synonyme =like.

"N02B E Anilider

N02B E01 Paracetamol

Pamol Nycomed Pharma mikst., smeltetabl., tabl.

Panodil GlaxoSmithKline mikst., supp., tabl.

Panodil Zapp GlaxoSmithKline tabl.

Paracet Weifa brusetabl., mikst., smeltetabl., supp., tabl.

Paracetamol Actavis tabl.

Paracetamol ratiopharm tabl.

Perfalgan Bristol-Myers Squibb inf.

Pinex Actavis brusetabl., mikst., supp., tabl."

Skrevet

Man kan fint ta pinex forte eller paralgin forte under svangerskap heller det enn feks ibux eller feks migrene medisin som IKKE skal tas under graviditet. Men tabletter er ikke sukkertøy uansett og skal kun tas hvis absolutt nødvendig. Jeg har fått beskjed av både jordmor , fast lege og over legen på sykehuset om at jeg uten problem kan ta paralgin forte om nødvendig under svangerskapet.

Skrevet

Jeg har også fått beskjed av fødselslegen at paralgin forte kan man fint ta i svangerskap så lenge det ikke er hver dag... Men holder meg stort sett bare til paracet.. Uansett hva det gjelder,ring legen DIN. Han stoler du på,og du kan forholde deg til det H*N sier. Litt for mange her inne som prøver leke leger.. Desverre.. Kun du og din lege vet hva som er best for deg.

Skrevet

Ibux skal man ABSOLUTT ikke ta, fikk streng beskjed av lege og jordmorm. Ibux tetter igjen årer som går fra hjertet til mor og ned til babyen, forklarte legen meg. Pinex og paracet var ok, men ikke forte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...