Gå til innhold

Hvilke rettigheter har faren?

Anbefalte innlegg

Hvilke rettigheter har barnefaren når det gjelder navn? Kan han overkjøre meg helt og bestemme barnets navn? Det er jo jeg som bærer frem barnet, så da burde det være min rett å få bestemme barnets navn. Han kommer kun til å ha barnet annenhver helg, mens jeg har barnet vær dag. Burde ikke jeg få bestemme navnet da?

Han vil kalle dattern vår for Ida Sofie, ett grusomt navn synes jeg. Jeg har bestemt meg for at min datter skal hete Ruth Laila etter min farmor.

Hva gjør vi?

Susanna

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10500978-hvilke-rettigheter-har-faren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere i sin tid vært enige om å lage dette barnet, må dere klare å bli enige om navn og.

Er det bare disse to navnene som er aktuelle? Dere har ikke flere favorittnavn som kanskje kan falle i smak hos begge.

Da vi skulle gi navn til vår datter, var vi enige om at vi begge hadde vetorett. Altså kunne det hende at ingen av oss fikk trumfet gjennom favorittnavnet sitt hvis den andre mislikte det navnet. Man må lete etter et navn begge liker.

Når det gjelder etternavn, er det slik at barnet automatisk får morens navn dersom man ikke oppgir noe annet.

Håper dere kan bli enige om navnet. Det kreves to for å lage et barn og da bør det være et felles ansvar også. Vær glad for at han engasjerer seg i barnets navn - han kunne ha vært en som ikke brydde seg... Finn et kompromiss og vær fleksibel - begge to. Spør du meg er Ida Sofie hundre ganger finere enn Ruth Laila! Men det er en smaksak. Ruth Sofie hadde vært et fint kompromiss.

Hvis du er alene med barnet og dere ikke har delt foreldreansvar er all makt din, men for hans del burde du ta hensyn til hans valg også. Jeg og synes Ruth Sofie var en flott ide:)

Selv om du har makten er han like fullt barnets far.

Har selv vært i samme situasjon som deg.

Jeg synes det er helt sjokkerende at noen tenker som deg. Dere er to om å lage barn og dere er to om å ta hånd om barnet selv om faren skal være noe mindre sammen med deg. Du legger ikke akkurat opp til at det samarbeidet skal fungere godt! Nei, dere må finne et kompromiss og et navn dere begge kan leve med.

Forøvrig er det nok langt flere som vil si at Ruth Laila er et grusomt navn enn Ida Sofie.

Annonse

kan dere ikke velge et navn hver? hvis du har foreldreansvaret alene er det du som bestemmer, men syns du skal la faren være med å bestemme. er jo trosalt hans barn også. jeg syns også at Ida Sofie er myyyye finere enn Ruth Laila...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...