Gå til innhold

Åh, jeg hater den jævla elgjakta!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg ikke kan fordra med elgjakta er at man skal være hindret i å gå tur i skogen en hel måned. Hvorfor i svarte helvete skal jegerne ha krav på å okkupere skogen helt i den tiden? Hvorfor ser de ikke forskjell på et menneske og en elg? Det er helt forkastelig at man skal risikere å bli skutt hvis man går tur i skogen når det er elgjakt! Jeg blir like forbanna hvert år når elgjakta begynner, fordi jeg er så veldig imot at det skal være slik at man ikke skal kunne gå tur i skogen når det er elgjakt hvis man ikke er jeger!

Fortsetter under...

Skrevet

Man jakter som regel ikke hele dagen, og må da finnes andre plasser for deg å gå enn akkurat der de driver å jakter...

Vis respekt for jegerne å de viser respket for turgårere=)

Ha på deg refleksvest når du er ute å går tur i jaktsesongen, da ser du ikke ut som en elg=)=)

Hilsen ei som gleder seg til å dra på jakt i helgen=)=)

Skrevet

har ingen problem med å gå i marka her iallefall, bare å kle på deg klær med tydelige farger eller refleksvest og hold deg på stiene, som regel er det ingen som jakter på stiene..

Skrevet

Hva mener du med å vise respekt for jegerne?? Mener du at folk som ikke er jegere, aldri jakter, bare bør finne seg i at jerne har første rett i skogen i elgjakta. De har rett til å jakte som de vil og da skaper folk bry for dem og hindrer dem i å jakte fritt hvis de går tur i skogen i den tiden?

Som sagt, så syns jeg det er noe fordømt styr at man skal være hindret i å gå tur i skogen en hel måned i året. Oktober er også en veldig fin måned å gå tur i skogen på. Faktisk er det om høsten jeg får lyst til å gå i skogen. Om sommeren er det varmt og da er skogen liksom som tett og varm at den ikke frister, da er det andre steder jeg får lyst til å være. En grunn til, til at jeg ikke har så lyst til å gå i skogen om sommeren er den jævla ormen. Om sommeren er det orm i skogen, og hva hvis jeg blir bitt av orm og er langt inni skogen alene!? Om vinteren er dagene så korte og når det er snø får ikke jeg lyst til å base i snø i skogen, da må det være hvis jeg går på ski på skiløyper i skogen, men jeg får ikke lyst til å gå til fots i skogen om vinteren. Om våren er det heller ikke skogen jeg tenker mest på, i hvert fall må snøen smelte før jeg får lyst til å gå i skogen.

Høsten er en fin tid å gå i skogen på - derfor er jeg fly forbanna fordi den fordømte elgjakta skal hindre oss som ikke er jegere å gå i skogen i hele måneden oktober.

Skrevet

Er nå bare å gå i skogen det... Trask i vei, de jakter jo ikke etter stiene uansett. Jegerne har noen få ganger i året de kan jakte, så da vil jeg faktisk unne dem den tiden de har. Men en ting JEG er irritert for er at de skremmer vekk sauene våre... ;-) Men that's life, get over it...

Skrevet

ser ikke problemet jeg hehe :o)

Bare å holde seg unna der de har fått tildelt jakt plass det vel,mere enn en skog vet du hehe :o)

Og som dem sier over her,ta på deg refleksvest.

Annonse

Skrevet

Kan si meg enig med nøffemor, ikke fordi jeg går så mye i skogen og føler at jakten vil hindre meg, men jeg er sterkt imot jakt så hadde man stoppet hele jaktsesongen hadde det ikke gjort meg noen verdens ting.

Skyt jegerne isteden for elgen sier nå jeg.

Skrevet

Hehe.. blir flirfull av en sånn diskusjon jeg. =)

Men når du sier du er så imot jakt Pinny.. Betyr det at du er vegeterianer? For er du imot jakt bør du vel være imot all slakting, så da bør du vel spise bare grønnsaker og korn.

Slakting av sau, gris og storfe er mye mere hjerterått enn jakt, for på jakt har byttet mulighet til å slippe unna, mens sau, gris og storfe bir alet opp kun for matens gevinst.

Det å gå på tur i jakttiden er da ikke noe problem, ha på dere klær med sterke farger bare. =)

Lykke til med skogsturene, og de fantastiske naturopplevelsene!!

Skrevet

Nei, er desverre ikke vegeterianer (enda). Har prøvd ut flere ganger men ender bare med at jeg blir underernært siden jeg ikke liker så mange grønnsaker >.< Men en dag!

Men det jeg synes er så ille med jakt er at folk dreper dyr for morroskyld. Slakt så blir de drept fordi vi mennesker trenger mat, vi trenger stoffene som finnes i kjøtt. Men! Vi trenger ikke at x-antall "matcho menn" som flakser rundt i skogen å skyter stakkars uskyldige elger, bare fordi det er såkalt gøy. Hvis elgkjøtt hadde vært viktig for oss hadde vi alet opp elger for å så slakte dem slakteriene(?). Jakt er å drepe for morroskyld rett og slett og jeg synes det er ille at andre har faktisk glede av å drepe et annet levende vesen og går rundt å skryter av det senere.

Skrevet

Det er jo ikke akkurat bare for moro skyld da. Det er litt viktig å holde bestanden nede der det blir for mye hjort/elg ettersom det omtrent ikke finnes rovdyr igjen. de har jo ingen naturlige fiender igjen. men, det beste for dyra hadde vel vært at vi fikk opp ulvebestanden og bjørnebestanden i norge så det regulerte seg selv naturlig, men det tror jeg ville ha medført enda flere problemer for oss.

For å si det sånn så tror jeg ikke refleksvest hjelper mot bjørn... ;)

God tur i skogen alle sammen!

Skrevet

Haha artig diskusjon. Det var da voldsom rekasjon og bli fly forbanna da kanskje??

Og jakta er jo ikke bare for "moro" Man spiser jo elgen også.l Nam nam sier jeg bare!!

Skrevet

Jakt er ikke bare for morro skyld da...

Men så klart, en viss spenning er det jo.

Å jakte er jo noe vi mennesker har gjort all vår dag. Helt naturlig det, samme som med andre rovdyr.

Er mere unaturlig å ale opp dyr kunn for å drepe de til mat, slik som med husdyr. Det er det bare menneskene som gjør..

Også er det jo det med å holde bestanden nede.. Blir jo et helsikes styr når elg/hjort/rådyr kommer inn i hagene til folk å spiser opp blomstene.. Selv om det er vi som har tatt av deres territorium for å lage hustomter....

Eller om de tusler rundt på veiene...

Kan ikke få både i pose og sekk. Enten oppspiste blomster eller jegere.

Dessuten så spiser vi jo faktisk det vi skyter da. God mat er det også. Gleder meg til å spise både hjort, elg og rådyr jeg.

Skrevet

hahhaa:)

Så ditt argument for jakt av vilt er at vi må beskytte hageblomstene ??:)

Annonse

Skrevet

Hehe.. nei.. Bare påpeker at det alltid blir et voldsomt styr når elgene etc. spiser opp hageblomstene, går rundt på veien, og "plager" byfolket. :)

Så folk blir aldri fornøyd uansett. :)

Skrevet

Drepe for moro skyld??? Nå har jeg hørt det også...!

De sliter jo faktisk med å holde elgbestanden nede.

Hvordan hadde det sett ut i skogen hvis man skulle la all elgen dø naturlig? Elgkadavre "overalt". Da kan man snakke om at det er koselig å gå tur i skogen...

Skrevet

tviler på at en refleksvest er nok!

Det har hendt at jegere ahr skutt på en RØD VOLVO..(Veldig lik elg) og en Fjording( som da faktisk er ganske gul).

Jeg nekter å flytte meg ut av skogen bare fordi det er folk der som mener de kan skyte på hva som helst!

Skrevet

Enig med deg der jeg Queen! Folk blir aldri fornøyde, uansett hva som blir gjort. Og jakt er naturlig for mennesker, og har vært i all tid. Som det sies her, man sliter for å holde elgbestanden nede, hva skjer hvis man slutter å felle de?? Det blir MYE elg, og det blir ikke noe mer trivlig å gå i skogen da? Personlig syns jeg ikke elgen er noe koselig dyr å gå tur sammen med jeg, kan godt tenke meg å ikke møte den når jeg går tur i skogen. Eller tråkke over kadavre rundt hver busk. (Ja, jeg overdriver nå.)

Og hvor mange prosent skog består Norge av?? Kan ikke være så himla vanskelig å finne ett sted hvor de faktisk ikke jakter?

Og refleksvester og lue med sterk farge hjelper, så klart!! Jegerne skyter da ikke hverandre, og de går sjelden i gule vester...

Og du som nekter å flytte deg ut av skogen i jakta; Det sier vel kanskje sitt....? Hvem tror du får svi for ikke å ta forhåndregler i jaktperioden....??

Nei, la nå jegerne gjøre det de venter hele året på!! Og det samme med jakthundene, som er bygd og avlet til dette. Flott at dyr blir brukt til det de er skapt til!!! Uansett om det er jakt eller sauesanking. Sånn er verden , og sånn har den alltid vært.

Skrevet

Om de skyter røde volvoer, så burde de nok ikke gå på jakt mere.. hehe.. Er det mulig... =) Kansje han bare var lei av bilen sin? =)

Skrevet

når du nevner jakthundene(altså elghundene) så må jeg si at de som oftest er gårdshunder som bare eies fordi de kan bli med på jakt 1 gang i året(jeg har jobbet veldig nære mange gårder så jeg ahr sett elghundene i bånd dag og natt). Så hvor bra eller dårlig det er, kan vi la stå åpent..

Vel, jeg har like mye rett til å være i skogen selv om det er elgjakt, skal jeg slutte å gå tur med hunden min? Skal veninna mi slutte å ri bare fordi de mener at de eier skogen?

Så klart prøver man å være synlig, sånn at man ikke blir skutt, men det er alt for mange der ute som ikke burde ha muligheten til å skyte! (mange som bare gjør det fordi det er tøft, ja de finnes overalt).

Skyter du en rød volvo hører du ikke hjemme i skogen :P

Skrevet

Vet ikke hvor mange typer jakthunder det finns jeg, elghunder er bare EN av dem. Men er enig i hva du sier ang elghunder, mange av dem er "hundegårdsbikkjer" som bare brukes for jakta. Har selv en gordon setter og en pointer i hus nå, og de blir vanvittig rastløse hvis de ikke får jaktet. Så sånn sett; Det er faktisk nødvendig for mange bikkjer, for ikke å bli helt tulleruske....;)

Klart du har rett til å være i skogen, og det vil vel ingen jeger nekte deg heller...? Men det er en forskjell på det du sier, å ha rett på å være i skogen, og å ikke bry seg!

Jeg går tur i skogen under elgjakta jeg og, med bikkja i bånd vel og merke. Men jeg klarer uten problemer å finne enten stier eller områder der det ikke jaktes. Kanskje er jeg heldig med "utvalget" av områder, eller at har jeg en annen holdning til dette.

Og ja, så klart; Skyter man en rød volvo har man lite på jakt å gjøre... Man burde kanskje sette inn litt ressurser for å luke ut noen av de som bare går for å være "tøffe" eller hva grunnen er..?!

Skrevet

Og hva i all verden hadde skjedd med elgbestanden om det ikke hadde blitt tatt ut noen dyr i forbindelse med jakt? Jeg bor i alle fall på en plass hvor det er sinnsykt mye elg, noe som blant annet fører til masse trafikkulykker hvert år.

Ikke har vi ulv, bjørn eller gaupe til å ta unna det sinnsyke overskuddet heller.....

Skrevet

her i nærheten ble hesten til en famile som gikk på utmarksbeite (men lilkevel nærme gården demmes) skutt og drept -jegerne trodde hun var en HJORT ... ser man ikke foskjelle på en fjording og en hjort, bør man la være å jakte.... stakkars barna..

Skrevet

ikke at d hadde noe med HI's innlegg å gjøre ;o)

Skrevet

Jeg er oppvokst i et veldig elgjakt distrikt. Jeg har alltid gått i skogen i elgjakta, men unngår de stedene jeg vet eller ser at de jakter akkurat den dagen. Stor opphopning av biler og folk i grønne klær er ofte et sikkert tegn :-). Norges jeger og fiskeforbund sier jo også det at allmennretten til skogen gjelder like godt i elgjakta som ellers. Men det er ikke moro å komme mitt i et drev, da møter en mange sure mannfolk ja. Jeg bruker enten veldig rød jakke eller gul refleksvest for å bli sett. Kos deg i skogen fordi om det er elgjakt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...