Drømmemagen Skrevet 27. september 2007 #1 Skrevet 27. september 2007 det er bedre å fortsette å røyke, da plutselig røykeslutt kan stresse fosteret. Dette er en uttalelse som går igjen her på forumet. Dette mener jeg er direkte feil! Har fem allmennleger i nærmeste familie og ytterligere 15 i omgangskretsen. Har forhørt meg om hva som blir sagt på studiet og hvilke retningslinjer de har i allmennpraksis og mener derfor at jeg har grunnlag for å uttale meg om emnet. En leges oppgave er å støtte pasienten og motivere denne til fullstendig røykeslutt. Noe som ikke er spesielt motiverende er å få en pekefinger opp i ansikten med beskjed om at man mishandler babyen i magen. Derfor forsøker de fleste leger med en litt mykere linje, med kanskje å si at hver røyk man klarer å unngå å røyke, hjelper. Tror mange mistolker dette til å bety at legen mener det er OK å fortsette og røyke. Det er det IKKE! Det aller beste er selvfølgelig å slutte helt. Skjønner det er kjempetøft at så mange klarer å stumpe røyken under graviditeten. Synes også det må betraktes som en seier hver gang man klarer å kutte ut en røyk. Stå på, dere er kjempeflinke! Skal avslutningsvis ikke komme med moraliserende floskler til de som fortsatt røyker i svangerskapet MEN, vær så snill ikke kom med uttalelser som at "legen min sier at det er bedre å røyke litt enn å slutte, da dette stresser fosteret". Dette kan faktisk være med på å ødelegge for en annen gravids røykers motivasjon.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #2 Skrevet 27. september 2007 Jeg röyker selv, men dette synes jeg var et bra innlegg!!! Takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå