Gå til innhold

Vippestoler..

Jente73_tvillinger

Anbefalte innlegg

Jeg så for meg at jeg måtte ut og kjøpe 2 stk vippestoler, men så kom jeg til å tenke på at med gutten min så brukte jeg faktisk bilstolen veldig mye til dette formålet.

Hva gjorde/gjør dere? Tenkte at det kanskje holder med at jeg da kjøper 2 stk bilstoler og bruker disse som vippestol? Men, kan disse bilstolene legges noe særlig ned? Har lyst å kjøpe bilstoler som du bare klikker på plass...

Uff, dukker opp utrolig mange spørsmål etterhvert her...godt å kunne spørre andre i samme situasjon :)

Fortsetter under...

Hei!

Vi har tvillinger på 3 mnd og vi bruker bilstolene en del. Vi har kjøpt BeSafe Izi Sleep bilstoler. De går det an å legge helt ned og er veldig enkel i bruk. Eneste minuset med dem er at de er veldig tunge uten barna i. Veldig praktisk når en er på handleturer. Da bruker vi å sette bilstolene i handlevogna og legge dem helt ned. Da blir ikke barna så slitne i ryggen. De skal jo ikke sitte så mye oppreist den første tida.

Vi har også en vippestol som vi har arvet, og den er veldig praktisk når barna skal mates eller vi skal spise selv....

Lykke til.

Vi har hatt to babybjørn vippestoler til våre tvillinger som vi er svært godt fornøyd med. Vil absolutt anbefale å ha to stk, ellers blir det mange ekstra løft når de skal bytte plass osv. De er dessuten fine å bruke når familien skal spise middag, i håp om at man skal slippe å spise med babyer på fanget.... Det er tre reguleringsnivåer på disse, laveste er nesten helt flatt, så de kan fint brukes fra babyen er noen få uker gammel. Disse er også veldig lett å vippe med foten, den vipper også av babyens egne bevegelser.

Vi bruker Akta Graco Logico S bilstoler, med base. Kan også anbefales. Men jeg ville altså hatt egne vippestoler i tillegg.

marti70,

Takk for flott svar, det er så utrolig vanskelig å vite hva man skal gjøre - og jeg har etterhvert funnet ut at veldig mange venner og familier har VELDIG mange meninger, til tross for at ingen av dem har tvillinger..hehe

Tror nok vi også satser på 2 vippestoler likevel, vi hadde en til 2-åringen vår og den ble veldig mye brukt. Og så brukte vi bare bilstolene de gangene vi var ute og reiste.

Nå har jeg et nytt spm da - enkel eller dobbel-bag'er? Fikk et råd om å kjøpe dobbelt da man ikke vet hvor avhengige tvillingene blir av å ligge sammen, og skal man da ut og reise og la dem sove i bag'en så sliter man om man har 2 stk... men det er jo ingen garanti for at de VIL sove sammen, eller?

Hei igjen!

Jeg heller mot dobbel-bag. Har sett på de enkle og tenker at det blir veeldig dårlig plass der med dyner/voksiposer og babyer. Da ser det mer romslig ut for de små i en dobbeltbag.

Tenker også som så at de er vant til å alltid være så nær hverandre, at det blir en mindre overgang hvis de fortsetter å sove sammen?

Men nå vet jeg jo ingenting om hvordan dette blir i virkeligheten og kanskje det ikke er så vanlig med to som har lik søvnrytme etc?!

Annonse

Det er ikke så lett å gi et konkret svar på dette, har inntrykk av at de som har brukt dobbeltbag'er har vært fornøyd med det, og det samme for dem som har brukt enkeltbag'er. Jeg var i veldig tvil selv, men endte opp med enkeltbag'er (OTH). Den store fordelen er selvfølgelig håndteringen. Det er tungt å bære en dobbeltbag, om du må ha den av vognen. Kan også være vanskelig å plassere i bil, i tillegg til vogn. To enkle bag'er er mer fleksibel mht plassering.

Mine tvillinger ble født i februar. Den første måneden var vi ikke så mye ute. Fra midten av mars brukte vi skinn i bunnen, og varierte med ett eller to babytepper i ull over, avhengig av hvor kaldt det var. På toppen "trekket" som hører til bag'en. Dette gikk helt fint, og vi brukte bag'ene til babyene var fem-seks måneder. Da skortet det også på lengden, så vi kunne uansett ikke brukt en dobbeltbag lenger.

Om man planlegger å bruke voksiposer el lign blir nok enkeltbag'er fort litt trange. Mulig at jeg ville tatt andre hensyn om barnet skulle bruke bag'en i vinterhalvåret. Ville da valgt skinn og dyne fremfor poser.

Argumentet med at det er godt for dem å sove sammen tenkte jeg også mye på før fødselen, men når du først har dem der er det praktiske hensyn som gjelder. Jeg var fornøyd med at de ikke forstyrret hverandre så mye når de lå i hver sin bag. Veldig greit å kunne ta opp den som våknet først og gi denne mat, og så ta den andre opp 20 minutter etter.

Vel - dette var min erfaring, men her er det nok delte meninger, så du får gjøre en vurdering av hva som er viktig for deg. Lykke til med valget :-)

annbefaler babybjørn sin vippestol, da 2 stk, fordelen med disse er att barnet kan bruke de opp til 2 år. gutten min brukte den til lene stol når han var to år, koste seg med barne tv i den. De har vel vert tilsalgs i 4 år så det må gå an å få de kjøpt brukt etterhvert. trekket er lett å vaske! abselutt vert å annbefale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...