Gå til innhold

Leggerutiner - 2 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Korleis er dine leggerutiner for barn 2 - 2, 5 år?

Vi sit inne hjå jenta vår til ho sovnar. Har eigentleg lyst å lære henne å sovne åleine på soverommet, men det er store protestar på det. Ho vert redd og det er mykje skriking, Vi har ein liten nattlampe og det var god hjelp. Rutinene er like kvar kveld, leggetid likeså.

Korleis gjer de andre det med legginga? Sit de der til dei sovnar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synger to nattasanger.

Etter det sier jeg:"Nå må du sove godt. Mamma elsker deg kjempemasse, og jeg kommer snart ned og ser etter deg. Natta!"

Så sier han natta, og jeg går opp. Sovner i løpet av 10 min tror jeg.

Hender jeg hører han ligger og snakker eller synger med seg selv, men det er ikke veldig lenge.

Skrevet

Vi har hatt de samme leggerutinene siden 7-8 måneders alderen. Leser 3-4 korte bøker, synger nattasang, legger i senga og går ut. Tidligere brukte vi konsekvent å vente 5 minutter før vi gikk inn igjen om det var noen protester (som det skjelden var, men det er klart man har sånne perioder av og til), nå som han er stor (2 år), så hører vi jo mer hva det er. Er han redd eller motvillig gjentar vi gang på gang at "*podens navn* og bamsen skal sove i *poden* sin seng, mamma og pappa skal sove i mamma og pappa sin seng. Du vet hvor den er?" Og det gjør han jo. Det er veldig skjelden at han da ikke gjerne legger seg og lar oss gå ut.

Skrevet

Jenta vår ble nettopp 2 år. Vi har aldri sittet inne med barna våre når de skal sove. Synger en eller to godnattasanger, gir henne en klem, sier jeg er glad i henne, stryker henne over håret og sier god natt. Går ut av rommet og hun sovner. :o)

Skrevet

Vi tar på pyjamas, pusser tenner og leser to bøker ( som han selv velger). Så går vi inn på soverommet ca kl 19:30 og synger to sanger, sier godnatt og går ut. Gutten vår ligger ofte våken 20 min og snakker med seg selv men det er aldri gråt eller sutring. Av og til roper han at vi skal komme inn og da gjør vi det. Da er det ofte noe han vil, som f.eks ha litt vann eller at vi skal ta dynen på.

Han sovner som regel etter 15-25 min.

Skrevet

2-3 nattasanger,litt kos og så nattaklem.

Sovner etter 10-15min.

Skrevet

Jenta mi på to år sitter på fanget før legging, og da leser vi bok eller snakker litt om dagen som har vært. Så legger jeg henne ned i senga, sier god natt og går ut av rommet mens jeg lar døra stå på gløtt. Så setter jeg meg ned foran pc-en på rommet ved siden av og blir der en stund. Noen ganger sier hun at hun vil på do eller drikke vann. Hun får da lov til det, men ikke mer enn en gang, for det hender rett som det er at hun sier det for å få litt mer oppmerksomhet. Men det er vanskelig å vite, for noen ganger tisser hun jo også....Prøver å la henne gå på do eller drikke uten særlig oppmerksomhet fra min side. Så blir det stort sett stille, og hun sovner.

Skrevet

Hun går opp i sengen sin, så synger jeg et par tre sanger til henne. Sier god natt, susser henne på kinnet, klemmer henne og går ut. Slik har jeg gjort det siden hun var baby. Hun sovner som regel greit.

Noen ganger kommer hun ut igjen, men da følger jeg henne bestemt inn igjen, tar dynen på henne, sier god natt og går ut.

Pleier funke fint.

Skrevet

Vi har brukt samme leggerutine siden han var 7 mnd (nå er han 2,5 år) Han får brød og melk til barnetv, deretter får han på pysj, tannpuss og fluortablett. Så finner vi bamsen han sover med (Som ligger i en skål på dagen) og sutten, tar han op i senga, synger en sang for han og sier god natt og går ut. Vi trenger aldri å gå inn til han igjen, for han legger seg alltid til å sove med en gang, eller han ligger og synger litt for seg selv først.

Når vi innførte leggerutinen, gren han litt de første tre kveldene (Før det var han vant til å bli bysset i søvn) Da gikk vi først inn etter 5 min, sang en sang på nytt, sa god natt og gikk ut. 5 minutt etter sa vi god natt, nå må du sove, og gikk ut. 10 min etter det sa vi "natta, nå må du sove" Flere ganger trengte vi ikke gå inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...