Gå til innhold

Hvor lenge ligger babyer i dypvogn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hvor lenge ønsker du at babyen skal ligge i dypvogn??? Jeg brukte dypvogn til baby var vokst ut av den ved 1 års alderen. Men så har jeg simo duobag... Det er alt etter hva du ønsker. Det er lunere i en bag, men blir det trangt er det ikke no godt for babyen.

Det er vel tilstrekkelig for de fleste. Bagen til bugaboo er jo kjempelang, så om du ikke får et veldig tungt barn kan du bruke den til barnet er ett år. Om barnet da er litt mer enn 9 kg er vel ikke så nøye, så lenge det bare er snakk om noen få.

Min erfaring er at når babyen er ca. 6 mnd. er motorikken så god at det er på tide å bytte til sportsvogn med seler så de ikke kan krabbe ut av vogna. I tillegg vil mange opp og se litt når de er rundt 4-6 mnd.

... men ser her at mange har svart at de bruker bagen lenge, så barn er forskjellige

grunnen til at vår jente "godtok" å ligge i bag så lenge var at hun ikke visste om noe annet. Hun ble aldri satt opp i vogna. hun satt seg opp for egen maskin på gulvet da hun var ni mnd, her hadde vi heller aldri satt henne opp. men det gikk enda noen mnd før hun satt i sportsdelen i vogna : )

Annonse

Nå barnet vil opp og sitte og se verden så er det vel på tide med sportsvogn kanskje... Jeg har ikke brukt bag-delen mer enn ca 5-6 mnd, men jeg har hatt Teutonia Mistral med liggeforelenger så overgangen ble ikke så stor fra bagen, men da kunne jeg regulere ryggen bittelitt opp liksom så de kunne være litt mer med. Greit også å spenne de fast i selene da, så ikke de tipper ut av vogna...

Varierer nok fra barn til barn, men de fleste bagene som lages nå er nok ikke beregnet på mer enn ca 6 mnd, med unntak kanskje av de veldig tradisjonelle dypvognene.

Vi satte heller ikke opp Jr. før han kunne sitte selv, men han fant ut at det var en hel verden der ute helt på egen hånd. Snudde seg på magen, ålte seg nedover i vogna og halte seg opp langs kanten for å se ut.

(anonym over her)

I min bag har jeg en slik plate jeg kan stille opp, slik at mot slutten kan babyen komme seg litt opp i sittestilling. Det er også kroker i bunnen til å feste vognbeltene i som fulgte med til sportsvogndelen. Så alt ligger til rette for at jeg kan bruke bagen til babyen rett og slett er vokst ut av den. Er litt greit, for da blir den lille å ligge lunt i bagen, sommer som vinter. Så til sommeren når baby er ca 6 mnd kan han/hun ligge og kose seg i sin deilige bag. Og når vinteren kommer, og baby er nærmere 1 år, kan han/hun fortsatt kose seg med en god og stabil bag, som luner både vind og regn... Men når alt kommer til alt er det et valg som jeg ønsker å ta. Synes det er helt greit at andre ikke vil bruke bag lenge. Jeg liker det...men så liker jeg tradisjonelle vogner!!!

Mini er 5 mnd nå og det er fortsatt god plass i bagen- men hun vil ikke ligge når hun er våken. Så hun sover i bagen og ellers tar jeg ut bagen og lar henne sitte litt tiltet opp. Storebror var også ute av bagen ved 5-6 mnd, fordi han begynte å komme seg opp over kanten på egen hånd.

Annonse

Snuppa vår e 7 mndno, og vi har i dag bytta ut bagen!

Skulle nok gjort det for 1 mnd sia, for har gått rundt med hjerte i halsen flere gang... For ho har nesten vært på tur over kanten flere gang...

Skulle gjerne brukt bagen lenger.. Men men. Fin vogn no og da... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...