Gå til innhold

var på tili ul i dag....formye fostervann


lillepernille,m2søtesmå+1til

Anbefalte innlegg

er i min 8 svareskaps uke i dag og var på tili ul, mest for nysjerighets sin del. Men jeg ble både skremt å redd etter jeg var der, mest pga legen, det første hun sier er "oi...jeg finner ikke embryoet" og lurte på om jeg hadde hatt nå blødninger, å det har jeg ikke, så hun snudde litt på "staken" å der kom d en liten reke fram..."Men denne er jo forliten" sier hunn "dette ser ikke bra ut" somer inn og først da ser jeg noe som pulserer...hjertet å da sier hun " er ikke helt sikker på hva dette er jeg" UNNSKYL MÆ.....etter at hun leste på pappirene sine sier hu" jo d er liv, d var hjertet som slo og du er 7 uker på vei, men du har FORMYE FOSTERVANN, og d er ikke bra" sorry nå ble dette litt langt men...for mye fostervann...er det så falig?? noen som har opplevd noe lignende?? er råå nervøs...vart liksom ikke no mindre urolig nå..hjelp

 

takk for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, skjønner at du ble redd, men ut i fra det andre tullet hun kom med ville jeg tatt det med fostervannet med en klype salt. Trodde ikke det var før senere man kunne si noe om dette, men jeg er ingen ekspert. Tror det da har med å gjøre at fosteret ikke svelger fostervann når tarmsystemet er utviklet og at det derfor hoper seg opp, men det kan sikkert være flere årsaker for alt jeg vet. Kanskje du kan gå og få en ny UL et annet sted? Hun hørtes jo ikke veldig profesjonell ut hun du var hos nå. Hvis du er veldig bekymret nå er det ofte godt å få avkreftet mistankene eller bare få en ordentlig forklaring. Mest sannsynlig er nok alt helt fint fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for en amatør-jordmor da??? Så grusomt å få en sånn opplevelse på første ultralyd!!! Du burde sende inn en klage på henne... Det er absolutt ikke sånn de skal oppføre seg! De er jo der for å berolige og støtte osv, og ikke buse ut med alt om kan være galt -når det i tillegg ikke er tilfelle!!! Kjenner jeg blir ordentlig forbanna for at du fikk en sånn opplevelse!!

 

Så skal jeg prøve å gjøre jordmor sin jobb her da :) Da jeg gikk gravid med datteren min fikk jeg beskjed om for mye fostervann på en av ultralydene min (hadde mange pga at jeg var med på et prosjekt på sykehuset), det var visst ingen fare -men de ville gjerne følge litt med på det sa de. På ultralydene før denne hadde de ikke nevnt noe om det i det hele tatt og på ultralydene etter spurte jeg om de kunne se at det var for mye fostervann og da sa de at det ikke var tilfelle... Så mest sannsynlig så var det bare en feilberegning den ene gangen. De sa at det var ikke så lett å måle alltid.

 

Etter alt å bedømme så virket ikke din jordmor spesielt erfaren eller rutinert, så hennes måling av mye fostervann ville jeg absolutt ha tatt med en klype salt!! Ikke la det bekymre deg!! (Trodde forresten ikke det var noe de målte så tidlig i svangerskapet - for mye altså...)

Men ta deg en tur til en ny jordmor og fortell hvordan du har det nå og at du har blitt skremt. Da vil du forhåpentligvis få en mye bedre opplevelse og bli mye tryggere i svangerskapet ditt igjen! :)

 

Masse lykke til!!

 

(beklager at det ble så langt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et fostervanns-syndrom i mitt forrige svangerskap. Men dette så de ikke før godt uti svangerskapet. Husker ikke hva syndromet heter, men det var iallefall for mye vann. Det de snakket om ang det var at babyen var stor. Han ble regnet ut til å være 4850g i uke 36. så jeg skulle igangsettes når jeg var 37 uker. Det rakk de aldri siden vannet gikk av seg selv tre dager før igangsetting.

Aldri i mitt liv har jeg sett så mye fostervann! Jeg gjennomvætet sofaen hjemme, og ble hentet i ambulanse siden hodet ikke var festet. Så lagde jeg dam i sykebilen, ut i heisen, og bort til føden. på sengen da de skulle hjelpe meg å få av de forferdelig våte klærne hørte pleieren plutselig en lyd, og under sengen var det en stor dam, så hun grep tak i søplebøtta og satt den under... Syns det er komisk jeg:) Men de sa aldri noe om at det var farlig. (og gutten min var "bare" 4300g, så de bommet der).

 

Jeg synes det er hårreisende at du ble behandlet sånn. Jeg ville ringt sykehuet og spurt der, så kanskje du får et ordentlig svar på det du lurer på.

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hørtes ikke mye proff ut, å hun skulle ihvertfall ha gitt deg skikkelig informasjon i tilfelle. Jeg har vært på mange tidlig ul å jeg kan ikke huske en enste som har målt fostervann eller sagt noe om det så tidlig, tror det har lite å si så tidlig. Men kan prøve å finne noe på nette om det står der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var deg hadde jeg krevet å få en ny UL om noen uker for om der er for mye fostervann er det ikke bra og krever oppfølging især når du ikke er lenger henne enn 8 uker.

 

Du kan lese om for mye fostervann her: http://www.babyverden.no/templates/Article____539.aspx

 

Håper for din skyld at det hele er en feiltagelse.

 

Hilsen en som har hatt for lite fostervann i 2 svangerskap og regner med å få det i dette også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det høres ut som tull å si så tidlig jeg. Jeg hadde MASSE fostervann rundt spiren min og jeg spurte om det var noe å bekymre seg over til gynekologen. men fikk til svar at neida det justerer seg etterhvert så ikke bekymre deg du.

 

Har bilder på siden min av tidlige ul'er så du kan gå inn der å sammenligne din ul i forhold til din. Så ikke bekymre deg du :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertli takk for svarene jeg har fått :) De hjalp masse. var til fastlegen min å snakket med han i dag,å han ringte til nedreelvehavn med senter, der jeg var i går å fikk de til å sende papirene hun hadd skrevet etter ul i går, han virket litt forbanna... å han skull ringe meg over helgen, å sto det i papirene at hun mente at jeg hadde formye fostervann så skulle han sende meg på ny tili ul på sykehuset i stede, han sa også at det var rart at dæ ikke ville ha nå oppfølling på meg vis det var tilfelle. Athina med lucas i magen, vis du heter athinas lille verden på albumsidene så har jeg sammenlignet med deg :) og kom fram til d at jeg har mindre fostervann enn va du hadde i uke 7 + 6 men mere fostervann enn i uke 7+0 vis du sjønner, men babisen min ble også målt til 12mm å jeg var i uke 7+0, men plommesekken vises ikke så godt til meg som til deg vis d var den lille sirkelen i d ene bilde da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...