Gå til innhold

Noen med Raynauds som har brukt 'nifedipine'?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sjekka litt på nettet og lest på engelske/amerikanske nettsteder om en medisin som heter nifedipine ('a calcium channel blocker'), som gir umiddelbar smertelindring ved Raynauds fenomen. Finnes dette i Norge??

Jeg prøver også alt annet som er tipsa, men ingenting har funka så langt, og jeg kan ikke slutte å gi pupp fordi lillegutt nekter flaske!!!

Hilsen ei desperat

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvet med magnesium tabletter og varme? Bruk ullinlegg på dagtid, og spis magnesium. Etter amming holder jeg innsiden av håndleddet (pulsen)hardt mot brystvortene en liten stund, da slipper spasmene og brystknoppen får normal farge. Jeg synes det er bedre enn varm våt klut, ettersom det oftest forverres når det er vått. Dette her i allefall hjulpet meg. De dagene jeg er slapp med å ta magnesium, synes jeg problemet blir større igjen..... Det forverres av såre brystknopper, bruker lanolinsalve når det er sårt , men varmer denne opp i vannbad før jeg tar den på, da unngår du også spasmene av den kalde kremen.

Prøv!!!!

Skrevet

Limer inn fra en mail jeg fikk fra ammesenteret, kanskje det er noen råd der du ikke har prøvd? Obsobs, dette ble veldig langt men!

Hvor gammel er babyen din?

min nærmer seg 3 mnd og jeg har sakte, men sikkert blitt bedre.

Det går litt bølger og jeg avlaster litt med flaske innimellom.

men det viktigste for meg er varme (Sånne små varmeputer man trykker på og koker opp igjen er kjempebra! tror ammehjelpen selger de, ellers finnes de på type "saape" butikker)

-samt å presse mot brystet når krampene kommer.

Lykkelykke til :)

Vasospasm/Raynaeuds fenomen

Du beskriver at brystknoppen blir vit og smerter. Det høres ut som en tilstand som er kjent som "vasospasm" eller "Raynauds Syndrom". Vasospasm betyr at blodkarene trekker seg sammen. Det er i noen tilfeller en grunnlidelse (Raynauds syndrom) men stort sett så er det en føljdtilstand av smertefull amming. Det betyr at årsaken til smertene er viktige å behandle for at denne smertetilstanden skal forsvinne. Det kan også være at kroppen (dvs nervene) fortsetter å huske den smertefulle ammingen og fortsetter å reagere med å trekke blodkar sammmen.

Det er viktig å prøve å finne ut hvorfor du har smerter og å rette opp eller behandle dette:

• Har barnet et godt nok gap? Tygger barnet på brystknoppen og gir skade? Noen ganger tar barnet fint tak på et bryst men ikke på det andre.

• Er brystkoppen din sår, rød, har fortsatt tegn på soppinfeksjon? Starte opp med ny soppbehandling, Diflucan er ofte nødvendig å bruke i en 14 dagers tid for å få bukt med vanskelig sopp + at barnet bør behandles. Se også vedlegg om soppbehandling og veiledning for leger.

• Er brystkoppen sår evt. med sprekker? Ta bakteriologisk prøve av brystknopp og melk for å utelukke bakteriell infeksjon.

• Vurdere om det bør tas bakteriologisk prøve av både melken og hud på brystknoppen uansett da bakterier noen ganger kan være årsak til smertefull amming og at det er det eneste symptom

Hvis det ikke er noen ja på dette så er det sannsynligvis en slags føljdtilstand av tidligere smerte.

Uansett så kan du gjøre følgende tiltak ved vasospasm:

• Pasienter med migrene kan være oftere drabbede

• Noen former for p-piller kan gjøre det verre

• Noen opplever at å drikke svart te hjelper, det kan virke avslappende på blodkarene

• Unngå kaffe og tobakk

• Unngå å bli kald generelt og spesielt på selve brystet. Noen opplever lindring ved å umiddelbart ha noe varmt på brystknoppen ved avsluttet amming

• Unngå å ta på og berøre brystkoppen unødvendig

• Spise tran, ta omega 3 i store doser (maks dose som er angitt) - langsiktig effekt, ikke vitenskapelig dokumentert men ufarlig

• Innta nattlysolje 540 mg GLA i døgnet - langsiktig effekt, ikke vitenskapelig dokumentert med ufarlig

• Prøv eventuelt å se om det hjelper å bryte smertekjeden , for eksempel ved å bruke Ibux i et døgn eller to (prøv i to døgn bare hvis det gir lindring, prøv å ta Ibux ca 1 time før du legger barnet til)

• Jeg har hatt kontakt med mødre som har hatt god effekt av akupunktur

Det finnes et medikament for å behandle høyt blodtrykk som kan brukes hvis ikke noe virker.

Og denne fulgte en annen mail, og her er nifidepine nevnt!

HVITE BRYSTKNOPPER. Hos enkelte kvinner vil amming eller bare berøring av

brystknoppene føre til at brystknoppene blir helt hvite ledsaget av brennende smerte. Dette

kan skyldes dårlig suge- og ammeteknikk og denne bør derfor observeres.

Andre mulige årsaker til karkonstriksjon, ”kramper”, kan være nikotin, mye koffein, kulde,

enkelte medikamenter og følgetilstand etter mye sårhet og smerter.

I enkelte tilfeller kan tilstanden ha sammenheng med Raynaud`s fenomen der man kan se et

klassisk fargeskifte av brystknoppene fra hvit til blå og senere evt. rødt når blodet vender

tilbake til det iskemiske området. En mastitt eller soppinfeksjon kan også være en

underliggende årsak til at Raynaud`s fenomen oppstår.

Behandling: Unngå mulig medvirkende/utløsende faktorer som nikotin, mye koffein evt.

karkonstringerende medikamenter. Behandling av eventuell infeksjon. Prøv varme på brystet

(varmepose 10 min før amming). Drikk rikelig varm te før amming (tein løser kramper).

Brystknoppene berøres/håndteres minst mulig (bare barnets munn). I alvorlige tilfeller kan en

prøve med nifedipine (eks. Adalat) 10 mg tre ganger daglig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...