Gå til innhold

Lave jernlagre - hva nå?

nungo

Anbefalte innlegg

I fjor høst hadde jeg store problemer med lave jernlagre (4 % på et tidspunkt) pga to SAer etter hver andre. Jeg fikk imidlertid opp jernlagrene igjen i løpet av 4-5 måneder og hele veien i graviditeten så langt har jeg ligget bra an både på jern og blodprosent, men går jo ikke så ofte til kontroll. Tirsdag var jeg til kontroll hos legen (er i uke 26 nå) og hun målte blodprosent og tok også jernprøve pga min historie. Blodprosenten var fallet fra 14,4% til 11,1 %, men det er jo ikke nødvendigvis alarmerende. I dag fikk jeg svar fra jernprøvene og de var under normalnivå. Mitt lå nå på 8% og det skal vist være over 10. Det var 23 ved siste prøve før sommeren. Men hva nå? Vi skal reise på langhelg om en liten time, men tenkte å ringe legen i morgen for å høre om jeg skal komme til ny time over helgen. Noen andre her som har hatt problemer med jernnivået? Jeg er litt bekymret i og med jeg i fjor hadde så lavt jernnivå. Kan babyen ta skade?

Fortsetter under...

Hei, er nok du som tar mest skade av dette. Babyen forsyner seg av deg, så det er ditt jernlager det går ut over. Jeg tar jerntabeletter fordi jeg hadde rundt 9, kanskje du også må det? Ring legen din eller jordmor uansett siden du er bekymret. Jeg tar Hemofer, det funker best for meg (blir dårlig av en del andre jerntabeletter) selv om de er milde.

Lykke til!

Hei Nungo!!

Jeg slet med det samme problemet i forrige svangerskap. Da fikk jeg til slutt Jektofer, som er jernsprøyter, svært så effektivt var det. Jeg kan ikke ta jerntabletter, da stopper systemet opp, og det er ustabilt nok som det er, og ennå verre blir det jo i graviditetene.

Dersom du at tar jerntabletter og dette ikke hjelper, kan du jo spørre om dette!

Har akkurat samme problem! Startet på 24 i lagre og 12,4%. I uke 26 hadde lagrene sunket til 8 og 10,4%. Startet med hemjern fra helsekost, "milde og effektive" men etter 5 uker var lagrene 7. Dermed ble det FerroRetard 100mg 1-2 ganger pr dag tross problem med mage/tarm. Blodprosenten har steget til 12,4%, får svar på blodprøvene i morgen ang. lagrene. Er litt spent, men føler meg i bedre form. Er nå i uke 39, så det er jo en fordel å ha litt jern i lagrene før fødsel!!Legen har hele tiden sagt at det er så normalt med å få lavere blodprosent og lagre pga økt blodvolum, og har derfor ikke anbefalt jerntilskudd. Men siden jeg var i samme situasjon ved forrige fødsel (lå på 8 i lagre og lav prosent -noen og 60 etter "gamle-måten) og var skikkelig sliten og gåen, tar jeg tilskudd på egen ansvar. Jordmor støtter meg 110%!!!

Barnet tar det jernet det trenger fra deg. Så det tar ikke direkte skade av at du kommer i manko, men det er klart at det er best for barnet, deg og resten av familien at du ikke blir helt på hæla...

Annonse

Fikk svar på prøven i går: ferritin 23. Kjempelettet!!! Var hos JM i dag, og hun vil at jeg skal fortsette med tilskudd. Det er jo ingen fare for at jeg skal nå noen faregrense oppover (max er 180-200 i ferritin). Det er verre om det blir lavere enn det er. Skal jo gjennom fødsel og uker med blødning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...