Gå til innhold

samtale med lege på sykehuset i dag :-)) (SUS)

Anbefalte innlegg

jeg er i uke 26+5 og har i dag vært på min 2. samtale på sykehuset i forbindelse med fødselsangst+div. Denne gangen var det med lege (forrige gang med jordmor).

Jeg har en fødsel fra før, som ikke gikk så greit (orker ingen detaljer, tungt å sette seg inn i for hver gang føler jeg). Legen var ikke vanskelig i det hele tatt, keisersnitt ble innvilget ganske kjapt, MEN, med forbehold om at hvis fødselen skulle starte før det planlakte KS'et så ble det mest sannsynlig vaginal fødsel.... ja,ja, jeg får ta det når den tid kommer. Jeg fikk ikke noen dato ennå, kommer i posten. Har termin 31.des (UL termin, mens-termin er 23.des), og ei uke før var vanlig praksis forstod jeg (SUS). Men siden det da blir julaften så regnet han med at det ble litt før. Så nå er jeg veldig spent på dato, og særlig siden menstermin er 8 dager før UL terminen.

Det jeg ikke hadde regnet med var at vi fikk ultralyd i dag. Det ble jeg kjempeglad for. Alt så bra ut og vi fikk se ansiktet i 3D, kjempekos. Fikk også vite at vi får ei lita jente. Vi ville så gjerne vite på forrige UL, men gynekologen var ikke helt sikker, hun trodde det var jente, så nå ble jo det bekreftet (har vurdert privat UL, men hadde ikke bestemt oss ennå, nå slapp vi det).

Så dette ble en kjempefin dag for oss, hadde grudd meg litt til samtalen. I tillegg til legen, meg og min mann, så var det en legestudent og jordmor tilstede under samtalen.

Jeg må jo innrømme at keisersnitt skremmer meg, men jeg har lest om flere med gode erfaringer her inne, så jeg satser på at det går greit.

Så jordmødrene i går (kanskje et program jeg ikke bør se, men jeg greier heller ikke å la være), og jeg synes det KS var veldig skremmende

Fortsetter under...

for de som er interesserte så fikk jeg brev av sykehuset i dag. Planlagt keisersnitt 21.des. Vet ikke helt om jeg skal prøve å få forandra den timen, og om jeg i det hele tatt kan det.

Jeg fikk nemlig ikke UL i uke 17-19 som er vanlig, pga ferieavvikling både på sykehus og gynekologen jeg har gått til, så jeg var på UL i uke 22, jeg trodde det var litt i seneste laget for å fastsette en nøyaktig termindato. Uansett, da fikk jeg 31.desember. Jeg var også på UL i uke 14, og da ble det satt termin til 25.des. Hvem av de er mest korrekt mon tro? (menstermin er 23.des).

For meg synes jeg det er veldig viktig pga. at jeg mest sannsynlig må føde vaginalt hvis fødselen starter av seg selv før det planlagte keisersnittet. Så jeg er jo litt bekymret for at de venter i det lengste. Vet ikke hva det beste for meg er, å ringe gynekologen som utførte begge UL på meg, eller sykehuset. Kanskje begge deler.

Setter pris på kommentarer og innspill. Føler vel at dette er det rette forumet for dette

Jeg ville ha gått for terminen 25 desember ut i fra det du forteller.

Dårlig gjort hvis du må føde hvis fødselen begynner. Hvorfor sa de at du kunne få keisersnitt når du likevel kanskje må føde? Det forstår jeg ikke... Har du spurt de om hvorfor?

Hei!

Føler vi er litt i samme situasjon:) Er også 2. gangsfødende. Fødte vaginalt sist, men hadde en traumatisk fødsel som har resultert i fødselsangst. Er ikke motivert for å føde vaginalt, og selv om jeg IKKE ser på KS som noen lettvinn løsning, ser jeg ikke at jeg har noe annet valg denne gangen. Har også vært til to samtaler på sykehuset (Ahus), og den 1. samtalen var ganske forvirrende og vond. Jordmora prøvde alt hun kunne for at jeg skulle føde vaginalt. ( Ser i ettertid at dette er vanlig prosedyre da det er for å "sile ut" og ikke gjøre det FOR lettvint.) 2. samtale gikk over all forventning. Samme jordmor, men med annen taktikk. Jeg var like bestemt, og hun sa at dette svangerskapet ikke skulle være en evig kamp om KS. Jeg skulle få en dato, og skulle jeg innen denne tid få fødelyst var det jo bra, men ingen skulle tvinge meg til å føde vaginalt. Det viktigste var at jeg skulle få et koselig og trygt svangerskap og en fin fødselsopplevelse!

Jeg var til ultralyd i uke 22 da de hadde glemt meg. Min egen termin som jeg er temmelig sikker på er 3. januar,- men der ble den satt til 11. jan. Har ikke fått endelig dato for ks ennå, men jm sa at den sannsynligvis ble satt til 2. jan... Fødte 3 dager før termin med 1. mann, så er ganske nervøs for at fødselen starter før tida... MEN, i følge jm skukke jeg ikke engste meg. Med mindre hodet var halvveis ute når jeg ankom sykehuset ville de stoppe fødselen og gjennomføre ks! Skjønner ikke at de skal stresse deg med at du må føde vaginalt hvis det setter igang!!! Det hadde jeg ikke godtatt! Når de først har innvilget det må de stå for det!!

Lykke til, håper å få høre fra deg!

hei Spent...... Ja jøss, våre historier er jo faktisk temmelig like vil jeg si. Foruten at jeg muligens må føde vaginalt hvis fødselen starter tidligere (det skremmer meg mere og mere føler jeg), legen på sykehuset var veldig klar på dette; at det måtte jeg være forberedt på. Jeg har hørt av ei venninne at denne legen var hvis kjent for å si det. Men skjønner ikke helt hvorfor skremme meg med det. Kanskje det er hvis fødselen er kommet for langt i gang at jeg da må være forberedt på vaginal fødsel, og at de da ikke vil utføre et hastesnitt. Vet ikke helt.

Mens vi satt der, følte jeg vel at jeg ikke hadde så mye jeg skulle ha sagt, jeg ble vel også litt overrumplet for at han innvilget KS med en gang, så for meg noe helt annet.... at dette skulle bli skikkelig vanskelig, og ble dermed så glad og lettet, at jeg fortrengte litt det han tidligere hadde sagt. Men etter at jeg kom hjem så grublet jeg jo fælt over dette. Men tenkte jeg kunne vente å se hvilken dato jeg fikk. Og den synes jeg jo ble i seneste laget, i forhold til mine to første terminer.

(Nei, nå ble vel dette litt rotete og langt...men ,men. Du skjønner vel noe).

Ser heller ikke KS som en lettvint løsning. Skremmer meg ganske mye faktisk, men ser heller ikke noe alternativ.

Spennende å høre hvilken dag du får KS på da.

Jeg vurderer sterkt å ringe gynekologen en av de neste dagene og høre ang. de to termindatoene jeg fikk ved UL. Hun er dyktig og har tidligere jobbet på sykehuset.

Jeg må jo også forøvrig si at jeg fødte to dager over termin sist. Så det beroliger meg litt da. Men denne gangen trenger jo langt ifra å være lik.

hei anonym

keisersnittet får jeg på grunnlag av hva jeg fortalte om min fødselsopplevelse, og utifra hva som stod i journalen min fra første fødsel. Hvorfor de sier det med vaginal fødsel hvis fødsel skulle starte før KS, vet jeg faktisk ikke. Jeg sitter å grubler selv, og skulle ønske at den samtalen ble tatt opp, slik at jeg kunne hørt det ordrett igjen. For der og da var jeg bare overlykkelig at jeg fikk innvilget KS, uten de store diskusjoner... så når jeg fikk summet meg og tenkt gjennom alt, (og ikke minst da jeg fikk brevet om KS dato). da har jeg plutselig flere bekymringer føler jeg. Men jeg får prøve å sjekke opp i dette, ved å ringe både sykehus og min gynekolog.

Annonse

Jeg har fått vite ha legen heter osm jeg skal til i samtale om KS....det er ei polsk dame. Kall meg gjerne fordomsfull men det knøyt seg i magen da jeg fikk vite det. Det er jo velkjent hvilke tilstander der er på fødeklinikkene i Polen og at kvinnene der ikke akkurat har så mye medbestemmelsesrett. Er livredd at hun skal være en sånn type "gammeldags" lege som tviholder på vaginal fødsel og kommer til å nærmest le av meg som krever KS :-(

Grunnen til at jeg skal ha KS er at jeg hadde en traumatisk førstegangsfødsel og revna i tillegg til grad 3 som jeg har store plager med enda. Hun skal undersøke skaden min først, og jeg er redd for at hun skal komme til å underdrive hvor omfattende den er bare fordi jeg ikke skal kunne bruke det som en unnskyldning til å ikke føde vaginalt.

Faen og :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...