nattensDronning Skrevet 27. september 2007 #1 Del Skrevet 27. september 2007 jeg er i uke 26+5 og har i dag vært på min 2. samtale på sykehuset i forbindelse med fødselsangst+div. Denne gangen var det med lege (forrige gang med jordmor). Jeg har en fødsel fra før, som ikke gikk så greit (orker ingen detaljer, tungt å sette seg inn i for hver gang føler jeg). Legen var ikke vanskelig i det hele tatt, keisersnitt ble innvilget ganske kjapt, MEN, med forbehold om at hvis fødselen skulle starte før det planlakte KS'et så ble det mest sannsynlig vaginal fødsel.... ja,ja, jeg får ta det når den tid kommer. Jeg fikk ikke noen dato ennå, kommer i posten. Har termin 31.des (UL termin, mens-termin er 23.des), og ei uke før var vanlig praksis forstod jeg (SUS). Men siden det da blir julaften så regnet han med at det ble litt før. Så nå er jeg veldig spent på dato, og særlig siden menstermin er 8 dager før UL terminen. Det jeg ikke hadde regnet med var at vi fikk ultralyd i dag. Det ble jeg kjempeglad for. Alt så bra ut og vi fikk se ansiktet i 3D, kjempekos. Fikk også vite at vi får ei lita jente. Vi ville så gjerne vite på forrige UL, men gynekologen var ikke helt sikker, hun trodde det var jente, så nå ble jo det bekreftet (har vurdert privat UL, men hadde ikke bestemt oss ennå, nå slapp vi det). Så dette ble en kjempefin dag for oss, hadde grudd meg litt til samtalen. I tillegg til legen, meg og min mann, så var det en legestudent og jordmor tilstede under samtalen. Jeg må jo innrømme at keisersnitt skremmer meg, men jeg har lest om flere med gode erfaringer her inne, så jeg satser på at det går greit. Så jordmødrene i går (kanskje et program jeg ikke bør se, men jeg greier heller ikke å la være), og jeg synes det KS var veldig skremmende. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10496931-samtale-med-lege-p%C3%A5-sykehuset-i-dag-susnesten-samme-som-2tri/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #2 Del Skrevet 27. september 2007 heia! Så godt at det gikk bra på samtalen med lege i forhold til KS :-) Liker ikke det der at hvis fødselen starter av seg selv så må en mulignes føde vaginalt. Hva med alle de osm det tar haste KS på da? Det er jo en grunn til at du får innvilget planlagt KS, og da bør du jo få det uansett om fødselen din starter av seg selv så fremt ikke du har 8 cm åpning da. Ikke gru deg til KS - det du så på jordmødrene var et haste KS med narkose. Det kan ikke sammenlignes med et rolig og planlagt KS hvor en er våkenog mannen er med. Det er en fin stemning med latter og humor på operasjonsalen. Så gøy at dere fikk se jenta deres på 3D UL! :-) Ønsker deg lykke til videre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10496931-samtale-med-lege-p%C3%A5-sykehuset-i-dag-susnesten-samme-som-2tri/#findComment-10497629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nattensDronning Skrevet 27. september 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 27. september 2007 tusen takk for lykkeønskninger. Og det er godt å høre at det sikkert er god stemning med god stemning på operasjonssalen. Ja, jeg må innrømme at jeg tenker endel på hvis fødsel skulle starte før KS. Jeg får ta det skikkelig med ro siste tida og ikke fremprovisere noe. Ja, det var skikkelig kjekt å få se 3D, ja UL i det hele tatt, hadde nemlig ikke regnet med det. Vi så hun rørte på seg og la hånda foran det ene øyet. Skulle gjerne sett på det leeenge. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10496931-samtale-med-lege-p%C3%A5-sykehuset-i-dag-susnesten-samme-som-2tri/#findComment-10501017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. september 2007 #4 Del Skrevet 28. september 2007 Hihi, ja det er helt spesiellt det å se jenta si i levende bilder særlig på 3D :-) Jeg tenker også mye på dette med hvordan praksis de har på SUS i forhold til KS og hva de gjør hvis fødselen starter av seg selv før datoen for KS. Jeg hadde også en fæl førstegangsfødsel og kan/vil ikke føde vaginalt igjen på grunn av dette. Jeg er derfor i prosessen nå for å få innvilget KS i forkant av en ny graviditet, fordi jeg tør ikke bli gravid hvis jeg ikke vet med 100% sikkerhet at jeg får KS. Men jeg er jo like langt da, hvis det er slik at jeg mulignes må føde vaginalt likevel på grunn av det du skrev i det første innelgget. Synes det er dumt at de på grunn av et prinsipp skal frarøve meg muligheten til å bli mamma en gang til :-( Jeg skal inn på ny samtale nå snart og snakke med en lege/gynekolog. Husker du hva den legen du var hos heter? Håper jeg får samme legen :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10496931-samtale-med-lege-p%C3%A5-sykehuset-i-dag-susnesten-samme-som-2tri/#findComment-10503168 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nattensDronning Skrevet 28. september 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 28. september 2007 ja det var jeg og navn da.... Tror han het Torbjørn til fornavn ihvertfall. Jeg synes han virket grei. Har hørt fra ei venninne av meg at han pleidde hvis å si det med "hvis fødselen begynner før, så må du muligens føde vaginalt". Var liksom litt kjent for det. Vet ikke helt praksisen. Kjenner ingen andre som har hatt KS her på SUS. Jeg prøvde meg med at vi kunne kanskje ta det litt tidligere enn 7 dager? (det gjør de vel kanskje uansett siden 7 dager før for oss er selveste julaften. Kan ikke tenke meg at de tar planlagt KS da). Men da sa den studenten som var der at barna trenger så mye tid som mulig til å bli ferdig (joda, jeg vet jo det. Mensterminen min er jo forøvrig 23.des, og vi har veldig kontroll på eggløsning og slikt), jenta mi var faktisk 4004 gr da hun ble født for 6 år siden (ja, vi har ventet ei stund med å bli gravide igjen...). Det er klart det skremmer meg det han sa, så nå er jeg så spent på det brevet som skal komme (vet ikke når) om KS dato. Jeg ser i hvertfall for meg julen i år på SUS (er jo litt kjedelig da...).Vet ikke helt hvor lenge som er vanlig å ligge etterpå. Tror jeg har lest 4-5 dager. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10496931-samtale-med-lege-p%C3%A5-sykehuset-i-dag-susnesten-samme-som-2tri/#findComment-10509004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. september 2007 #6 Del Skrevet 29. september 2007 Jeg har snakket med et par andre som har tatt KS på SUS og de har også sagt at de fikk beskjed om at hvis fødselen startet før KS datoen, så måtte de føde vaginalt. Heldigvis så gikk de ikke i fødsel av seg selv. Jeg skal krysse fingrene for at du heller ikke gjør det. Når du har en forhistorie med å få store barn, så blir sikkert ikke dette barnet noe mindre, og da skulle en tro at det ikke gjør så mye at de tar KS f.eks 2 uker før terminen. Lungene er jo godt utviklet :-) Huff jeg føler med deg som fikk en så fæl fødsel sist gang (går ut i fra at dette er en av grunnene til at dere ventet så pass lenge med å bli gravide igjen). Ja alt fra 4-7 dager er vanlig å ligge etter et KS, alt etter hvilken form du selv og babyen er i. Jeg var til samtale med en JM inne på SUS og da tok jeg opp dette som vi snakker om her (vaginal fødsel dersom en går i fødsel av seg selv)...da sa JM at nei de utførte KS uansett når det var planlagt så fremt det ikke var noen medisinske grunnen til å ikke kunne gjøre det som f.eks at babyen har kommet for langt ned i bekkenet osv. Fødte du før eller etter termin sist gang? Fødte du etter, er det stor sjanse for at du iallfall ikke går i fødsel lenge før termin hvis det er en trøst. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10496931-samtale-med-lege-p%C3%A5-sykehuset-i-dag-susnesten-samme-som-2tri/#findComment-10509642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
4blir5 ¤KS 02.07.09¤ Skrevet 29. september 2007 #7 Del Skrevet 29. september 2007 Hei hei:) Jeg har fått innvilget ks på SUS, pga at jeg ikke kan føde barn over 4kg sist endte det i hastesnitt, og at dette barnet allerede i uke 36 nærmet seg 4kg. Var ingen som sa til meg at hvis det startet av seg selv så måtte jeg prøve... Dette tror jeg er for at jeg kom aldri fødsel sist og at barnet ikke kommer ned. Etter legen hadde sagt vekt til meg spurte han hvilke tanker jeg hadde om dette, jeg sa at med den vekten ønsker jeg ks, pga at det var ganske tøft sist å ligge sånn. Heilt enige sa han, ser ingen grunn til at du skal igjennom dette engang til!! Var inne til sjekk på SUS i går pga høyt blodtrykk og spurte den legen om hva som ville skje dersom fødsel startet, og hun sa at da fremskyndet de ks.. Men vet at tanten min fikk innvilget med nr 2 pga hun har store arrdannelser som hun var redd skulle sprekke, noe legene og var, men siden det var godt bar første gang var de i tvil ang ks spesielt en lege.. Vel det ble innvilget, men fødsel startet av seg selv 1 uke før, og hun måtte føde, de gjorde alt for henne, men det første den legen gjorde var å komme inn til henne , smile og sa det var det jeg visste, det ville gå bra!!! Eg ble heilt paff eg når eg hørte dette, var arrogant av han. Var jo en grunn til ønsket og innvilget ks. Vet at SUS ikke er kjente for å gi med dørene, det fikk jeg kraftig erfare ved første fødsel, og syns det er trist at de ikke kan høre litt mer på mødrene.. Lykke til alle:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10496931-samtale-med-lege-p%C3%A5-sykehuset-i-dag-susnesten-samme-som-2tri/#findComment-10515667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #8 Del Skrevet 30. september 2007 Oktobermirakel*KS 11.10*: Går det virkelig an å være så arrogant som han legen? Fysj! Hva om hun hadde fått en totalruptur? Hva var poenget med å innvilge keisersnitt pga redsel for å revne på grunn av tidligere skade, når hun likevel måtte føde vaginalt? Er jo helt sprøtt! Fader som jeg gruer meg til disse samtalene....jeg kommer ikke til å gi meg før det står svart på hvitt i journalen min at jeg skal ha keisersnitt uansett. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10496931-samtale-med-lege-p%C3%A5-sykehuset-i-dag-susnesten-samme-som-2tri/#findComment-10522274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
4blir5 ¤KS 02.07.09¤ Skrevet 30. september 2007 #9 Del Skrevet 30. september 2007 Ja det går visst an å være så arrogant... Syns det er skremmende at så mange har fått beskjed om at de må føde hvis de går i fødsel først. Nå føler jeg meg trygg på at det ikke vil skje med meg, men føler med alle de som endelig av forskjellige grunner har fått innvilget ks, men som må gå med et stooooort MEN hengende over hode! Hvordan kan det hjelpe på??? Min tante fikk ja pga sjanse for totalruptur, men ikke bare nedentil, men og med tanke på arrdannelser etter sykdom, som i verste fall kunne endt med pose på magen! Tror som du sier at å få det på svart hvitt er det beste, å stå på sitt!!! For er det innvilget så er det! Sånn burde det være, eller så er det bedre å få den beskjeden jeg fikk etter sist hastesnitt, da min mor spurte legen som TILOGMED ba om unnskyldning mens han sydde meg igjen om jeg ikke automatisk fikk ks neste gang eller måling av bekken??? Nei så ingen grunn til det, var så kort vei til operasjonsalen at det skulle gå bra! E det muuuulig tenke eg??? Rart vi er redde?? Det er noe med å ligge å presse kroppen til det maksimale! 24 timer med rier som kun gav 3 cm åpning, og 10 av disse timene fikk jeg verken mat eller drikke tilfelle det ble ks!! Uff kjenne jeg blir forbannet bare ved tanken på hvor arrogante noen leger er!! Beste er å stå på sitt, enten eller, sier de JA så er det JA:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10496931-samtale-med-lege-p%C3%A5-sykehuset-i-dag-susnesten-samme-som-2tri/#findComment-10524372 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2007 #10 Del Skrevet 1. oktober 2007 Huff det er jo helt umenneskelig sånn du ble behandlet!'Endelig godt at du vet helt sikkert at du får KS denne gang. Gruer meg til alle samtalene og papirmølla jeg må gjennom for å få KS og appåtil kanskje ikke får det når alt kommer til stykket. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10496931-samtale-med-lege-p%C3%A5-sykehuset-i-dag-susnesten-samme-som-2tri/#findComment-10528906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nattensDronning Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #11 Del Skrevet 4. oktober 2007 HI her! takk for at du krysser fingrene for meg. Nå har jeg fått dato for KS: fredag 21.des, dvs 2 dager før mensterminen og 10 dager før UL terminen (ikke ei uke pga helg). Jeg har snakket med min gynekolog som utførte UL i uke 14 og 22, siden ingen av de ble utført da de fleste av babyene er like store; uke 17-19 (best for å fastsette nøyaktig termin)., så mente hun at min termin var nok mere rundt 27.des. (da blir altså KS 6 dager før termin egentlig....). MEN, hun mente også at 21.des var perfekt for KS (gynekologen min har jobbet på SUS før, Eli Smedvig (ser i et av mine gamle gravidblader fra 2001, så er hun faktisk intervjuet i en artikkel med temaet keisersnitt). Hun mente også at hvis jeg først hadde fått innvilget KS så kunne de ikke "vingle" slik på SUS... Sist gang gikk jeg to dager over termin, så jeg satser på at det ikke starter før. Jeg skal ihvertfall prøve å ikke fremprovisere noe som helst! Jeg har snakket med overjordmor som har sendt meg brevet ang keisersnitt fra SUS, og hun mener også at datoen er bra. Men, jeg kunne ringe i tilfelle jeg ble mye plaget av kynnere (etc...), så kunne vi ta en kontroll. Og ja, fæl fødsel sist gang. Vil IKKE gjøre det en gang til. KS er skremmende det også, men føler at det blir det beste alternativet for meg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10496931-samtale-med-lege-p%C3%A5-sykehuset-i-dag-susnesten-samme-som-2tri/#findComment-10550470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2007 #12 Del Skrevet 4. oktober 2007 Huff, forstår at du må være kjempe fortvilet over å ha fått beskjed om at du mest sannsynlig må føde normalt dersom fødselen starter av seg selv. Forstår ikke hvorfor de ikke kan ta snittet 2 uker før for å være mer sikker på at dette ikke skjer. Det jeg imidlertid kan forstå er at de ønsker at du føder normalt hvis fødselen først har startet. All forskning (og man ser det jo på innleggene her inne også) viser at rissikoen for komplikasjoner er mye større når keisersnitt utføres etter at fødselen er i gang. Kanskje legen mener at du har gode nok grunner til å få et planlagt keisersnitt, men at vanlig fødsel vil være bedre enn et mye mer rissikofylt keisersnitt etter at fødselen er i gang. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10496931-samtale-med-lege-p%C3%A5-sykehuset-i-dag-susnesten-samme-som-2tri/#findComment-10552192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå