Gå til innhold

Ullevål Universitetssykehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Noen som har erfaringer fra Ullevål Nyfødt intensiven?

Noen som har hatt barn over lengere tid der, hvordan er det å være foreldre til barn på den avdelingen? Har de bra konpetanse og bra utstyr der?

Venter barn i starten av februar og vet at barnet skal oppholde seg der en stund dersom alt går bra.

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke vært på intensiven. Normalt opplegg med fødeavdeling og hotell.

Det jeg merket meg var at den meget kjente barnelegen ikke vasket hendene før han undersøkte barnet mitt. Ikke studentene han hadde med seg heller.

Og det var bare en av jordmødrene på hotellet som vasket hendene etter de kom inn på rommet og før de tok på puppene mine eller inn i munnen på babyen.

Jeg var heldig som unngikk infeksjon. Neste gang på et annet sykehus våget jeg meg å be om at rutiner for håndhygiene skulle følges.

Det gikk ikke så bra det!

• 2 uker senere...
Skrevet

Intensiv avd. var bra .Fødselsavd. en katastrofe. Det var til tider travelt på nyfødt intensiv og litt vanskelig å få legene til å snakke med deg i begynnelsen, men personalet /sykepleierne som passet barna var flotte . Vet ikke noe mer i forhold til generell kompetanse da men...

• 6 måneder senere...
Skrevet

God takt å tone er jo å bare fortelle positivt fra sin egen fødsel i forhold til folk som skal føde, men siden du spør hvordan det faktisk er, så tenker jeg at hadde jeg visst bedre da jeg skulle føde, hadde jeg stått på krava og kanskje fått den hjelpen jeg trengte.

For min del var hele oppholdet på Ullevål en katastrofe. Jeg hadde bekkenløsning og greide ikke å bevege meg. Fødselen var tøff nok, men der har jeg inntrykk av at jeg ble prioritert, da det var grunner til at den var belastende. Det var fult på barselavd etter fødsel, så jeg og barnet ble "stappet" inn på et venterom for de som ventet tvillinger, med beskjed om å ikke ringe på hjelp-knappen, for det hadde de ikke tid til (noe jeg allikevel forsøkte for å få hjelp til å ta opp barnet for amming). Jeg greide ikke å amme, greide ikke å bevege meg pga. bekkenet, greide ikke å ta opp barnet som skrek, og der lå jeg i et døgn. Mannen min fikk ikke lov til å være der fordi det var flere der som liksom skulle "hvile" før fødsel, noe som var umulig fordi min baby skrek i ett sett og jeg ikke greide å bevege meg. Jeg fikk ikke komme inn på sykehushotellet pga. at hotellet har regler for at man måtte kunne gå for å bli overført. Der kunne imidlertid mannen min ha hjulpet meg, slik at ting hadde fungert bedre enn på den sykehusavdelingen med sommerbemanning, som vil si kritisk fravær av personal. Jeg hadde etter det døgnet så brystspreng at melkeveiene var helt tette og barnet ikke greide å få melken ut. Det visste ikke jeg noe om, og det var det ingen som fortalte meg, slik at når det ble oppdaget, så hadde jeg nesten betennelse. Da måtte man håndmelke det ut, og det var som å melke stein, og jeg fikk betennelse i hånda, som gjorde at jeg ikke kunne bruke hånden i særlig grad og ga behov for fysioterapi i noen måneder, som igjen gjorde at jeg ikke fikk brukt krykker som jeg trengte for bekkenløsning, og dermed var jeg totalt "unyttig mor" i flere måneder. Det var min første og siste fødsel i dette landet som ikke er interessert i å ta vare på dem som føder neste generasjon!

Imidlertid har jeg en venninne som hadde barn på intensiven, og hun var veldig fornøyd, men hun fødte ikke i sommerhalvåret, som personalet selv sier er den kaotiske sesongen.

Mitt råd til andre fødende er å overhodet ikke finne seg i å ikke få hjelp. Den ressurskrisen som er på fødeavdelingene nå er så avgjort fødendes problem! At de ikke har tid er IKKE ditt problem! Ikke vær beskjeden og høflig i forhold til slike argumenter, for det er ingen andre enn deg selv som i siste runde tar ansvar for hva som skjer med deg og barnet! Ring helse-og sosialombudet fra sykehuset når de står der og kjefter på deg for å at du er "frekk nok" til å be dem ta seg tid til ny bleie til barnet!

Mange har hatt gode opplevelser på Ullevål og mange har hatt jævlige. Sånn er det faktisk. Krev din rett!! De har kompetanse og utstyr, men ikke folk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...