Gå til innhold

Planlagt cerclage i uke 11

Sommerbarn <3 <3 <3

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en SA i uke 23 11.april. Ble innlagt i uke 20 da fødselen var i gang og fikk sydd på en nød cerclage. Det oppsto infeksjon og fostervannet gikk. Nå er jeg gravid på nytt i uke 6. Pga svak livmorhals vil gynekologen min at jeg skal få satt på tråd rundt livmorhalsen i uke 11. Blir 100% sykemeldt og må ta det veldig med ro. Går alt bra, vil de klippe denne 3 uker før termin. Er det noen som har eller har hatt lignende erfaring?

Fortsetter under...

Heia! Jeg hadde håpet på å få satt på cerclage etter uke 11 denne gang,men overlegen ville ikke dette. Han sa at de var sluttet med det. Det var sjelden at dette hjalp,og hvis det gikk bra etter å sette på cerclage,mente han at det like godt kunne gått bra uten den.. De var begynt med å sette på en arebin pessar,men dette var også sjelden. Han ville ikke sette det på meg,selv om jeg hadde hatt 3 senaborter(fjernet litt av livmortappe i 1994). Han mente at det ville være stor sjanse for å abortere,hvis de satt på pessaret,pga at det kunne føre til infeksjon. Men i ca uke 14 var det begynt å åpne seg,så da ble den satt på. Men det hjalp ikke. Rier kom og vannet gikk,og nok en senabort var et faktum i uke 15.

Virker som det er lit å gjøre.. Fortvilende.. Men holder på med utredningen nå. Har ikke funnet ut noe galt enda,men han har mest tro på at det skjer en infeksjon pga at jeg har fjernet litt av livmortappen. Da kan det bli aktuelt med antibiotikakur før neste graviditet og i beg. av den.

Håper du får den hjelpen du trenger!

Mvh

Jeg fikk satt på en nødcerclage i uke 21 fordi livmorhalsen hadde begynt å åpne seg. Deretter var jeg sengeliggende frem til uke 33. Var innlagt ved Rikshospitalet og der var de ganske klare på at cerclagene hadde en god effekt. De var helt overbevist om at det var cerclagen i "samarbeid" med strengt sengeleie som gjorde at vår datter ble reddet. Jeg har blitt garantert at dersom jeg blir gravid igjen så vil de sette på cerclagen før uke 12, og de regner da med at jeg skal kunne gå gjennom sv.skapet uten å måtte bli sengeliggende. (seff ta det veldig rolig.

Lykke til.

Hei Karalb.

Så trist å høre. Da jeg lå på sykehuset i Tønsberg, traff jeg flere med cerclage. Alle hadde hatt 1-2 senaborter rundt uke 23 tidligere. Jeg har kontakt med 2 det gikk bra med. Hun ene fikk satt på tråd i uke 11 og var sengeliggende til uke 32 (fødte til termin). Hun andre fikk satt på cerclage i uke 21 og lå på sykehuset til uke 31 (fødte en jente).

Jeg fikk høre at det er veldig ulik praksis i Norge med tanke på cerclage. Ikke alle legene har tro på at det hjelper. Det ble mye praktisert før i tiden.

Håper du får en ordentlig utredning. Evt. ville jeg skiftet gynekolog.

Lykke til!

Flott å høre!

Vet at både sykehuset i Vestfold (tønsberg) og Riksen er postive til cerclage. Jeg er så heldig at min gynekolog har jobbet sammen med teamet i Tønsberg og har 100% tro på at det har en effekt. Grunnen til at det ikke fungerte med nødcerlage for meg var at jeg hadde 4 cm åpning med en utstående vannpose. Vannposen var altså i kontakt med forurenset luft og dermed oppsto det infeksjon som førte til at fostervannet gikk. Tråden holdt jo, den måtte klippes. Det er en tøff prosess å holde sengen så lenge, men vil tro det er verdt det.

Lykke til med neste svangerskap!

Hei.

Jeg fødte ei jente i uke 22+3 denne måneden. Cerklage ble diskutert- Legene og jordmødrene hadde god erfaring med cerklage og sa de fleste som hadde fått sydd på dette holdt på arnet så lenge at det ikke var fare for barnet å bli født.. Men siden jeg hadde stigende infeksjonsprøver lot det seg ikke gjøre.

Ved evnt. neste graviditet skulle jeg få sydd på cerklage i uke 14 og ta bakterie prøver for streptokokk b. Fulgt opp hele veien.

Jeg har veldig tro på cerklage iallefall etter mine samtaler med ivf og gyn legene på sykehuset her samt jormødrenes erfaringer rundt det.

Lykke til

• 1 måned senere...

Annonse

Hei. jeg er den kjente venninna som fikk på cerclage i tønsberg. Fikk den på i uke 10 ikke 11:) hehe. Livmoren min begynte ååpne seg for det i uke 15 så jeg fikk beskjed av legen min på sykehuset at hadde jeg ikke hatt cerclage hadde jeg fått denne lille babyen alt for tidlig også. Jeg var også 100 % sykemeldt hele svangerskapet og det samme skjer igjen hvis jeg er så heldig å blir gravid igjen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...