Gå til innhold

jordmødrene på TV

gingerangel

Anbefalte innlegg

Uff,

har ikke sett programmet før - første gang igår - og da handlet det litt om det som er min store skrekk, stort barn og vaginal fødsel.

Jeg klarer ikke tanken på fødsel med stort barn kjenner jeg. Det er jo ikke smertene jeg er redd for, mer hvilke komplikasjoner som kan oppstå. Hadde et ukomplisert hastekeisersnitt med første barn fordi hun var så stor, og var i kjempeform med en gang etterpå.

Fortsetter under...

Jeg har ikke tatt sjansen på å se på programmet, er redd det skal gjøre meg unødig engstelig.

Leste også et sted her på BIM at det neste gang blandt annet skal handle om en som kommer med et dødt barn i magen. Det har jeg opplevd selv og kan ikke se at det kommer noe godt ut av å se det på TV nå som jeg er høygravid.

Alt på TV er jo gjerne redigert med tanke på "underholdnignsverdi og drama" - så selv om det er en dokumentar er den sikkert vinklet slik at det blir "bra" TV.

Annonse

Å ja, så det var DET programmet handlet om i går... Kom hjem sent og mannen min hadde sett det. Han angret på at han hadde sett det, sa han var blitt skremt, men han var veldig utydelig på hva innholdet var. Vi venter nemlig en gutt som er estimert til å bli ca 4,5 kg! Skal til jm på tirsdag igjen og skal høre med henne om hva hun mener om at jeg kanskje bør få målt bekkenet innvendig mtp evt keisersnitt.

Skjønner godt programmet kan virke skremmende. Godt en har andre kanaler å velge mellom :-) Men jeg synes serien er kjempehyggelig og fin. Venter nr 4 og blir ikke skremt. Jeg er 154 cm "høy" og barn nr 2 og 3 veide 4320 og 4380. Det gikk så fint! Ingen problemer, og at de veide omtrent en kilo mer enn førstemann så merket ikke jeg noe til det. Sånn sett så har jeg erfart at store barn ikke behover å være noe problem for små "jenter". Det er klart at vi må være obs på hvor store barna våre er, og heldigvis er vi i gode hender. Min lege vil foreta en måling nær termin for å estimere fødselvekt. Det er jo ikke heldig at jeg som er så lav skal føde et barn på over 4,5 kg.

Det er jo et kjent fenomen at vi i Norge også blir større (les: mer lubne) og det ser ut som om det har en betydning for våre barns fødselsvekt. Derfor er det viktig at vi passer på vekten, og lærer våre barn det samme. Statistikk viser at er det snakk om høy fødselsvekt øker også faren for komplikasjoner. Enda en grunn til for oss kvinner til å se forskjellen på frodig og fet, og til å være bevisste på hva vi putter i oss, og ikke bare gjennom svangerskapet, men i livet ellers.

Jeg velger å kose meg med programmet på tv. Husk at det er tv, og de har klippet og limt for å dekke alle slags mulige situasjoner. De fleste fødsler går uten komplikasjoner og helt "etter boka". Mest sannsynlig er du i den siste gruppa. Ut kommer ungen, uansett :-)

Jeg kritiserer jo ikke programmet, og jeg er fullt klar over at en fødsel er forskjellig fra gang på gang.

Personlig orker jeg bare ikke tanken på føde et stort barn, har prøvd i 12 timer før det ble hastekeisersnitt. Denne gangen får jeg bedre oppfølging også med tanke på størrelse på barnet som uansett skal ut om jeg vil eller ikke!

Annonse

For meg som ikke har gått kurs og vet så mye om hvordan en fødsel ser ut, har dette vært kjempelærerrikt! Det er jo ingen som er like, og jeg har tenkt at "mer jeg vet, mer er jeg rustet"

Men guri, jeg har full forståelse for de som ikke orker å se, mamma var hysterisk å se programmet med :-)

Nå har jeg bare to dager igjen av termin, så det blir spennende å se hvordan det blir!!!

Sunshine

Har nettopp brukt 3 timer på http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/285193

Syntes det var spennende, morsomt, trist, ja alt mulig. Men gruer meg selvfølgelig nå enda mer til fødselen i april. Har født før og er sykepleier og var med på lignende i praksisperioden, men noe helt annet når man selv er i fokus. Anbefaler programene jeg, og siden de er å finne på nett så kan man jo bare stoppe opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...