Gå til innhold

Hopping - hvorfor ikke?


Grompejenta

Anbefalte innlegg

Har nettopp oppdaget at jeg er gravid (4. uke) og lurer på om jeg bør slutte på steppdans (tap dance). Går på steppdans to ganger i uka og bekymrer meg fordi det er endel små hopp og mye harde støt opp i gjennom bena.

 

Var gravid i sommer, endte med SA i 7. uke. Spurte fastlegen min om jeg burde slutte, men han bare lo og sa at det var viktig å skjønne at graviditet ikke er en sykdom (!) Og at uannsett hvor mye jeg hoppet ville jeg ikke klare å riste løs et embryo som har festet seg....

Føler vel ikke at dette var helt overbevisende måte å svare på...

 

Når jeg ser i trimguiden her på BIM står det jo at det anbefales at man ikke hopper. Er det noen som vet hvorfor? Kan det være at det ikke er selve hoppingen, men muligheten for at man skal falle som potensielt er farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg VET ikke men antar det er mest fordi det kan være ubehagelig. Jeg merker litt murring i livmoren/magen når jeg jogger. At der er farlig har jeg ikke noe tro på. Man kan tenke seg hva folk gjør for å miste barnet i land der abort ikke er tillatt - om det hadde skjedd ved kun å hoppe litt for mye hadde det jo ikke vært noe problem... Fosteret sitt nok absolutt godt fast. (Så lenge man ikke har noen andre problemer selvsagt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg danset både klassisk ballet og stepping til jeg var 8 fullgåtte måneder i mitt første svangerskap. Og i ballett er det jo ikke akurat bare småhopp:) Dette gikk helt fint, etter som jeg bar gjorde litt mindre av di mest avanserte hoppene. Etterhvert som magen vokser kan en oppleve at enkelte hopp fører til at det strekker ubehagelig nederst i magen, da tar man det bare litt mer forsiktig, eller gjør et annet hopp. Så for all del, det burde ikke være noen problemer å fortsette med stepping så lenge det ikke føles ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte treningsveilederen min om dette og det eneste hun mente at var problemet er at når magen blir stor kan det føre til at man tisser på seg og at om man hopper/løper mye vil den konstante slåinga mot bekkenbunnsmusklene gjøre den svakere og skade den. MEN noen får smerter og ømhet i livmora ved sånne aktiviteter lenge før magen blir stor og man anbefales å kutte ut alt som gjør vondt. Med vondt skal vondt ikke fordrives lenger... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...