Gå til innhold

brennkopper- noen som vil dele erfaring med meg? helsepersonell, foreldre..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 1 år var i dag hos legen pga utslett\blemmer i hodebunn. Han påsto at det antagelig var brennkopper. Synes dette er rart, da jeg var hos lege for 6 mnd siden som sa at det var seborisk eksem.. har slått meg til ro med det, men tenkte det var greit å sjekke ut en gang til før han begynner i barnehage (tenk at to leger kan ha så ulik oppfatning..)... Fikk to salver, bacamycin (?) og fucidin.. skal brukes en ukes tid... Er det noen som har hatt barn el helsepersonell som har peiling på dette???? Skal som sagt begynne i barnehage (smitte) og kan jeg forvente at det blir helt borte...

Skrevet

Er det brennkopper må du holde barnet borte til såra har slutta å verke,gi ut puss,. Sønnen min fikk pencillin for det han.

Skrevet

har ingen blemmer el puss nå, bare skorper som jeg har fjernet og smørt på salve. Så da er det vel ikke smittsomt??! Forsøkte du først salve el. begynnte dere rett på penicillin. Og har han hatt det igjen siden?Hvordan kan man egentlig være helt sikker på om det er brennkopper og ikke noe annet..? mange spm. dette...,

Skrevet

Hei!

Mine to barn fikk brennkopper ifjor sommer, 2 dager før vi skulle til Rodos på ferie, av alle ting:-/

Eldstemann fikk først noen blemmer med puss i på kneet sitt. Jeg fikk mistanke og tips om at det kanskje var brennkopper og jeg fikk bekreftet det av legen.

Fikk Fucidinsalve på resept, men den skulle KUN brukes dersom ikke Brulidinsalve (som var reseptfri) ikke virket i løpet av noen dager. Dette var legen vår veldig klar på.

Hun ville ikke gi oss penicillin, hun mente salven skulle ta det, men hvis den ikke gjorde det og vi trengte penicillin måtte vi ta kontakt med lege på feriestedet.

Utrolig teit og tungvint egentlig...

Men iløpet av de neste dagene det kom bare flere og flere brennkopper og det spredte seg nedover kneet og leggen. Vi gikk da til legen på Sunwing resortet der vi bodde og hun ga oss penicillin med èn gang. Da hadde vi brukt Fucidinsalve i 3-5 dager, uten at det hjalp noe særlig.

Minstemann fikk brennkopper i munnen. Det var fælt, og da var det kun penicillin som kunne brukes. Penicillinen tok brennkoppene etter 1 dag eller 2.

Etter dette har ikke mine hatt brennkopper.

Vi reiste til Rodos sammen med en familie med 3 barn. Ingen av disse ble smittet, men vi var forsiktig. For eksempel på dagtid la vi plaster vi de brennkoppene som var "aktive" for å hindre at andre fikk direkte kontakt.

Skrevet

Dette vet jeg ganske mye om! Sønnen vår har vært plaget med brennkopper gjenntagende ganger. Brennkopper setter seg som regel i en rift, eksem eller andre småsår. Etter å ha vært hos hudleger ang. brennkopper, så vil jeg si at du skal kutte ut Fucidin salven, da den ikke skrives ut mot brennkopper lenger pga av at brennkoppene er blitt resistente mot den salven(men det er det mange allmennleger som ikke vet/gjør likevel). Bacimycin eller Brulidine er to salver som fungerer kjapt og godt. Barn kan være i barnehagen med brennkopper, men da er det veldig viktig at du har plastret sårene godt, fordi brennkopper smitter veldig lett(beskjeden vi fikk fra hudlegen). Vær også ekstremt nøye med hygienen når du kommer i kontakt med brennkoppene. Vi har erfart at bading og hårvask med grønnsåpevann + smøring med Bacimycin eller Brulidine fungerer veldig godt. Ønsker deg lykke til:0)

Skrevet

takk for gode svar! Blir veldig usikker på hva jeg skal gjøre.. legen sa bacimycin om morgenen og fucidin to ganger senere på dagen.....

Blir vanskelig med plaster på hodet pga håret.... men har som sagt ikke blemmer nå..

Skal iallefall vaske med grønnsåpe i morgen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...