Gå til innhold

blir det ikke vått gjennom ullbukser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat begynt med bambinomio tøybleier, jeg bruker plast trekk utenpå brettebleiene,kan ikke skjønne at urin ikke lekker igjennom de ullbuksene man strikker selv eller kjøper. Hva er det som gjør at ikke urin går rett igjennom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette funderte jeg også på, til jeg prøvde det selv- ullbukser er bare helt utrolige! Ullbuksene skal strikkes/ lages av lanolingarn (garn som inneholder stoffet lanolin)- når dette stoffet blandes med urin så blir det en slags "såpe" Min erfaring er at med gode lanolinbehandlete ullbukser lekker det ikke i det hele tatt! Kan bli fuktig men det er bare bra for det er tegn på at det puster fritt :)

Du kan lese mer om ullbuksene/ lanolin- fenomenet på Nøstebarn ;)

http://nostebarn.no/sites/webbutikk/enterprise%20portal/wool1.aspx

Skrevet

Har brukt altiett bleier og brettebleier med ullbukser siden minstemann ble født juli ifjor.De gangene han har vært våt igjennom ,har han hatt papirbleier!Ullbuksene toves-de slipper ikkeurin igjennom-den absorberes og "luftes" ut.Ikke bleieutslett ,heller.Stumpen puster jo.

Har til de andre barna brukt sperrelag av nylon-funker det også,men er udelikat,lukter ille-og blir mye tettere.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hurra for ullbukser! Det er for godt til å være sant, men det ER faktisk sant. Jeg trodde det heller ikke helt før jeg hadde erfart det sjøl. Bukser som er utenpå søkkvåte bleier er bare litt fuktige. Og etter å ha hengt og luftet seg litt i noen timer, lukter det ikke urin av dem, men friskt og godt. Vi er så fornøyd med dette miraklet at det går nesten ikke an. Men ikke så lett å forklare til uinnvidde. Man må rett og slett prøve det for å tro på det.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Hos oss er det også papirbleiene som lekker... ikke når hun har ullbukse på :)

Gjest Ut på tur
Skrevet

Lanolin er forresten noe som naturlig er i ulla. Dersom du har klappet en sau noen gang merket du sikkert at du blei litt sånn fett aktig i hånda. Det er lanolinen. Den blir normalt vasket ut av ulla før det lages garn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...