Gå til innhold

Hadde lap i går, og dommen var lett endometriose og en tett eggleder... :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endometriosen sa de at de brant vekk under operasjonen, og at de sendte prøver av den for sikkerhets skyld. Men legen sa at hun var temmelig sikker på at det var endometrose.Er det vanlig å sende prøver av d?

Så nå sitter jeg her da.. Føler meg totalt mislykka.. Etter 2 år med prøving har vi endelig fått litt svar, men føler meg mislykka som kvinne... Legen sa at det var visst aldersgrense på prøverør på 25 år.. Jeg er 21.. Noen som vet om reglene er så firkantet? Legen sa jo at det var veldig liten sannsynlighet for at vi kom til å få det til på egen måte.... I tilegg til dette er ikke mannens svømmere de beste heller.. :-(

Noen som har noen erfaringer å dele? Enten med tett eggleder eller endometriose? Føler meg totalt blank.. Fikk et info hefte med meg hjem fra sykehuset, men sto liksom ikke så mye der... Bare at dersom du har lett endometriose (som jeg har) så er sjansene for graviditet små til tross for kirurgisk inngrep... :-(

Noen som vet? Hva er sjansene? Kan jeg bli gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så utrolig trist å høre. Jeg er 21 år selv, har ett annet problem enn ditt. Da jeg prøvde på nr 1 var jeg 19 år da jeg ville prøve prøverør. jeg kontaktet en privat klinikk (hausken i haugesund), og de hadde ingen problemer med å ta meg inn i det hele tatt, vi hadde da prøvd i 2 år. jeg ble gravid rett før. Jeg vet også om en som er ett år eldre enn meg som også skulle få gjøre det samme og som nå går til behandling hos disse.

Så rådet mitt er at dersom du ikke får komme til på offentlige så gå rett til privat. hadde jeg vert deg så hadde jeg sendt melding til disse og spurt om de hadde vert villig til å behandle seg på tross av det som er galt med deg. Spør om du har kjangs for å bli gravid og hvor stor sannsynligheten er osv.... vert ett forsøk. Her er hjemmesiden deres:

http://www.ivfhausken.no/

Skrevet

Hei!

Synes virkelig synd på deg. Det må ikke være lett å være så ung og få vite om det.

Jeg er selv 26 år og har nå snart prøvd i 2 år. vi har ei jente på 3 år, som ble til på første forsøk. Skal i gang med utredning på Rikshospitalet i november, og både jeg og mannen min er veldig spente. Vi vet ingenting av hvordan det fungerer hos ham eller meg. Det eneste jeg vet er at jeg noen måneder har forsøkt med eggløsningstest uten å finne noe eggløsning - så jeg er redd det er noe galt der... Håper selvsagt å få et svar også. Er ikke gøy når det går måned for måned uten noe positivt resultat, uten å vite hvorfor.

Synes det er synd at du må vente til du er 25 år før du får hjelp tl prøverør hos det offentlige, men da er det, som hun ovenfor nevnte hjelp å få i det private. Bare synd at det koster en del, men hva gjør man ikke for å få det største man ønsker seg, et barn?

Du må ha lykke til! Skjønner at det er vanskelig å få en slik tilbakemelding som du nå har gjort.

Klem

Skrevet

Hei!

Det er en kjempekjip beskjed å få, at en sannsynligvis aldri vil kunne få barn uten ivf.

- Men det er jo fremdeles håp!!! Det er jo nettopp derfor en har forsket frem ulike metoder innen ivf!!!!

- I Haugesund (offentlig) fikk vi beskjed om at jo tidligere vi kommer i gang, jo bedre er sjansene, så siden vi har fritt sykehusvalg i Norge; Sjekk ut de ulike stedene i Norge som tilbyr ivf, og be gyn henvise til en med kort ventetid, ta gjerne en telefon på forhånd i fht aldersgrense!

Ikke gi opp! Dere har fremdeles sjanse til å bli foreldre!!

- det er flere år med prøving og forsøk med ivf! Du skal se det ordner seg nok!

Vi er selv i gang med første forsøk i ivf, med icsi metoden, etter at vi fikk beskjed for noen laaange måneder siden at sjangsene våre til å få barn uten hjelp var svært små.

Lykke til

Stor trøsteklem fra

Skrevet

Tusen takk alle tre, for gode svar!! Setter veldig pris på det! :-)

Jeg skal til gyn om to uker, for å gå gjennom prøvesvar fra lap`en, og legge en plan videre. Jeg kommer til å be om å få sende søknad til ivf. Vi har tross alt prøvd i 2 år, og dem har jo funnet feil ved både meg og mannen.. Hva mer må til for å få hjelp?

Det er som du sier, at det private koster jo mye.. Men hva gjør man ikke for å få oppfylle ønsket? Vi har grei økonomi, men er ikke rike.. Så jeg hadde aldri tenkt på privat, tenkte at det var for dyrt for oss, og at jeg ikke orka begynne å diskutere med min mann om vi skulle bruke masse penger på det.. Så det var en stor overraskelse da vi nettopp hadde fått dommen, at han selv sa at vi skal ta privat om vi ikke får hjelp i det offentlige. Det er så godt å vite at han ønsker det like mye som meg!

Tiden går så seint, to uker føles som en evighet.. Jeg håper bare så inderlig at gyn vil sende søknad.. Og at vi blir henvist til et sted med minst mulig ventetid! :-)

Jeg håper det klaffer for dere Mrs. icsi! Krysser fingrene for at du snart får se det magiske krysset vi alle her inne vil se :-)

Og tusen takk for trøstende ord!! Det hjelper! :-)

Skal sjekke ut den siden du anbefalte Tryne!

Skrevet

Så bra at det hjelper med litt trøste ord fra oss. For å si det sånn, dissse fra Hausken har fått UFATTELIG MYE skryt. De er utrolig dyktige. Ikke minst er de medmennesnker uten like. Jeg husker da jeg ringte sykepleieren der(jorunn) at jeg var gravid. Hun ble minst like glad som meg selv om hun ikke visste hvem jeg var en gang. Eneste hun visste var at vi skulle til samtale hos de dagen etterpå.

Du kommer til å få hjelp, å du har absolutt muligheter for å bli gravid, så ikke mist håpet frøken:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Heisan ;

Først vil jeg ønske deg masse lykke til fremover !!!! Håper dere lykkes.

Må bare få korrigere en viktig sak : Det er IKKE sant at de med lett endiomitrose ikke kan få barn. Kjenner til maaange tilfeller av de som er blitt gravide, selv på naturmetoden. Er selv en av de med lett endiomitrose og har fått beskjed om at sjansene er større etter at de brant bort det de fant hos meg. Hadde lettere jeg også...

Tette eggledere derimot er en annen sak - men det kan behandles via operasjon. Du er så ung, så du har ennå en masse muligheter. At du er utålmodig er en annen sak.....

Du er jo på nett, så jeg vil anbefale deg å lese masse på fag-sider. Norske,nordiske og utenlandske. Se hvilke sider som ligger som linker på de forskjellige sidene. Slike sider som dette (BIM) er ufattelig gode for motivasjon og trøst mm men det er ikke nødvendigvis riktig faktainfo som kommer. Noe er fakta, men det er ikke nødvendigvis hele sannheten eller alle medisinske sider av saken du får.... Det er mange synsinger. Mange erfaringer. Gode og dårlige. Så dersom du spør og får svar, ettersjekk med de som kan gi deg fakta-info. Spør ihvertfall den instituasjonen du får behndling hos. Har etter 2-3 mnd her inne opplevd at det også er stooore forskjeller fra behandlingssted til behandlingssted, både på rutiner, krav, betaling, medisinering og doser. Her er vi alle individer som er forskjellige, dvs at vi responderer ulikt på medisinering osv.

Jeg har hatt god behandling av det offentlige men det er andre som ikke har samme erfaring. Noen foretrekker privat. Andre drar til utlandet. Gjør det som er best for dere!! Som dere føler dere mest komfortable med eller i. Kanskje må dere prøve dere litt frem.

Håper dere får en liten baby snart !!! Enten det er naturmetoden eller via IVF. Du har god tid sammenlignet med mange av oss gamle-hønene:-))

Klemmer og stå-på !!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...