Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #1 Skrevet 26. september 2007 Ser mange her inne bruker begreper som "lett" og "hard" fødsel. Hva ligger egentlig i dette? Jeg vil påstå at de som opplever komplikasjonsfrie fødsler ofte sier det var en flott fødsel, men de som ikke helt følger oppskriften har opplevd fødselen som hard. Dette har jo ingenting med smerteopplevelsen å gjøre, men mer med redsler, usikkerhet og motløshet. Jeg hadde selv en indusert (betegnes ofte som hardere), styrtfødsel som endte med tangforløsning og en del dramatikk. Jeg opplevde dette som en tøff fødsel både pga smarten (styrtfødsel gir enormt harde rier) og fordi det holdt på å gå galt. En venninne av meg har erfaring både fra en veldig lang fødsel som endte med sugekopp og en veldig kjapp fødsel og hun kan ikke bestemme seg for hva hun foretrekker. Jeg tror 6-timers fødsler uten komplikasjoner er det eneste som kan betegnes som "lette" fødsler, men smertene vil jo oppleves indivuduellt og for de fleste som grusomme.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #2 Skrevet 26. september 2007 Jeg opplevde min fødsel som hard fordi den varte utmattende lenge. Jeg sov ikke på godt over førti timer, og hadde en lang pressperiode/selve fødselen altså. Mitt ønske for neste fødsel er derfor max tyve timer, og å føde uten hjelpemidler (sugekopp/tang). Jeg håper da å kunne karakterisere det som en lett fødsel.... Men har ikke tro på at noen fødsel er lett!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #3 Skrevet 26. september 2007 Noen fødsler er lette andre er harde. Akkurat som noen seiler gjennom svangerskapet uten særlig plager mens andre har store plager som gjør de invalide. De fleste jenter havner midt i mellom både når det gjelder fødsler og svangerskap; altså litt kvalme, litt bekkenløsning i svangerskapet og vonde rier i en 10 timers tid men kanskje ikke så vonde at de ikke glemmer det fort rett etterpå og har en fin opplevlese av fødselen. Jeg hadde selv en hard fødsel - ikke fordi det oppstod komplikajsoner men fordi den var ekstremt lang og riene var svært intense nesten uten pause. Dette gjorde at jeg ble totalt utslitt, demotivert og følte jeg hadde store smerter uten at jeg kom nærmere målet. På papiret ser det ut som en vanlig men lang fødsel, men for meg opplevdes den som et sant helvete. Noen har styrtfødsler som de vil betegne som en hard fødsel fordi riene blir kastet på de med full styrke fra første stund, og at de følte de mistet kontrollen helt fordi det gikk så kjapt. Mange osm har opplevd fødsler med komplikajoner som bruk av tang kan selv synes at det var en flott og lett fødsel med unntak av slutten. Andre har harde og tette rier i en lang åpningstid, og vil si at fødselen var tøff frem til slutten fordi kom ungen greit ut på egen hånd. Hva som betegnes som en hard eller lett fødsel kan ingen andre enn personen som opplevde fødselen si.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 Jeg tenker som så at hvis en person kan si etter fødselen: "Det var vondt men jeg trodde det skulle være verre", eller at hun er oppe å går et par timer etter fødselen, så har hun i mine øyne hatt en lett fødsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå