Gå til innhold

Noen som har noen tips? Valper og tannfelling

Anbefalte innlegg

Har en utrolig søt og fin og snill valp, som om dagen er en skikkelig demon... Han er midt i tannfellingen, og gnager og biter på meg konstant. Han biter i liten grad på mannen min, møbler osv. Utenom meg holder han seg stort sett til bitelekene sine...

Hva kan jeg gjøre for å få ham til å slutte?

Jeg har prøvd å "ta ham", distrahere ham med dressurøvelser, leking osv., men ingenting er bedre enn å bite på mor...

Fortsetter under...

Hadde det samme problemet... jeg hadde alltid en av lekene til valpen i nærheten og vær gang valpen begynte å bite sa jeg skarpt NEI og gå valpen leken sin i stedet!! Tok litt tid men det funket til slutt...

Lykke til:D:D

I det valpen biter det kan du lage en høy skarp pipe lyd, slik som hunder lager når de får vondt, for å vise at du ikke synes det er noe godt, og slipper den da gir du den fort en leke for å gi den et alternativ istedet for deg :)

Vet ikke hva du mener med å "ta han", men om du er hans nye yndlings leketøy så bør du få en slutt på det veldig raskt. Jeg vet ikke hva slags hund du har, og tror nok at type reaksjon bør stå i forhold til både gemytt og rase. Selv hadde jeg en svært robust og selvsikker rottweiler, og reaksjonene mine stod i forhold til den typen hund. Dvs feks veldig brå lyd/bevegelse, tydelig avvising.

Hva gjør mannen din? Prøv å gjøre som han. Det er jo et tegn på at hunden ikke har respekt for deg når han invilger seg å bite deg. Har sett gode hunder måtte avlives fordi de ikke har blitt korrigert tidsnok og på rett måte.

Det bør ikke bli en lek hvis han begynner med biting. all positiv tilbakemelding forsterker jo oppførselen.

Lykke til!

Han er av en ganske robust og stri rase, så vi har tatt ham ganske hardt noen ganger... Jeg har prøvd å "pipe" sånn som valpene gjør for å få hverandre til å slippe, jeg har prøvd å si raskt og høyt og hardt i fra slik hundemor gjør, jeg ønsker ikke å bare gi ham leken, da vi alternerer mellom det og godbiter som løsning under dressur...

Annonse

Du burde jo hvertfall gjøre deg selv uinteressant for valpen..

Reis deg opp og gå bort fra han med ryggen til og slikt..

Du må jo bare det som prøves kan, er ikke noe særlig med valper som biter :)

Vi hadde samme problemet med vår. Hun ødela aldri sko/møbler osv,men ville tygge på oss. Vi prøvde også mange ting for å få henne til å gi seg, men uten nevneverdig hell. Vi fikk til slutt ett tips om bare å holde hånda helt i ro, og da gav hun seg!! Så fikk hun heller en av lekene sine. Det funket supert, og hun gav seg etter kort tid.

Lykke til:)

Tingen er at han er jo en veldig uskyldig skapning, som ikke har lært rett og galt enda. Vi mennesker har ikke "bikkjeskinn" som tåler alt.

Når han biter, kan du øyeblikkelig (På sekundet!) avbryte kontakten, snu ryggen til og gå fra ham. Si AU når det gjør vondt, og så trekker du deg unna. Slik gjør de andre valpene når noen biter for hardt, og gjør at han vil kunne øve seg på å vite hvor grensen går.

Ellers er det bra med masse tid ute, leke og tumle rundt eller gå tur, for slitne valper har lettere for å oppføre seg pent og konsentrere seg om å lære nytt enn de som har samlet opp for mye overskudd.

For mye oppsamlet energi er fiende nummer en i hundeoppdragelse...

har du forsøkt å trykke litt ned i ganen på hunden når den biter hardt? det synes de er ubehagelig (ikke vondt) og slipper som regel raskt. valpen min hadde ikke god bitesperre, men han forsto ganske raskt at hard biting førte til trykk i ganen (under tungen)

han er like grei å leke med, får lov til å gnage, bare det ikke er vondt, og det aksepterer han :-)

Må si jeg ikker noen fan av å 'ta' hunden når det gjelder slike ting, men nå legger jeg kanskje noe helt annet i det enn det som menes her da. At valpen biter deg for at den ikke respekterer deg er vel heller ikke en teori jeg ville støttet meg til. En ting er ihvertfall sikkert; når du prøver en metode så må du holde deg til den, ikke prøve to ganger for å konkludere med 'at dette funker jo ikke'. Man må være konsekvent og bruke samme metode over en tid for å få godt resultat, ellers blir valpen bare forvirra(generalisering er veldig viktig; en uønsket atferd bør reageres på på samme måte uansett i hvilken situasjon under innlæringsprosessen).

Selv gjorde vi stort hell med, ikke piping, men regelrette smertehyl når valpen bet oss. AUUUUUUUUUUUUUUUU!!!! og da ble valpen så sjokkert at den slapp med en gang. Snu ryggen til med det samme du hyler eller gå derfra. Altså, skjønner valpen at når den biter så blir mister den oppmerksomheten din(veldig effefktivt om den er glad i oppmerksomhet og å være en del av flokken).

Hvor gammel er den forresten?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...